Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-03, 10:01 #1
introstand introstand är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Medlem

Standard Starta företag

Hej,

Jag funderar om jag ska ta tag i att starta företag eller inte. Eller min fundering kanske snarare ligger i om det finns fördelar för mig att starta ett aktiebolag istället för en enskild firma. Jag skulle i så fall vara ensam ägare av ab.

Verksamheten skulle bara bestå av att driva adsense/affiliate hemsidor och intäkterna är inte stora, kanske 30'-40' på ett år.

För det första känns det som att jag måste ha någon form av företag då jag bland annat har inkomster som kräver att jag kan skicka fakturor. (Vet att det finns tjänster för privatpersoner men ogillar avgifterna ).

Den främsta fördelen med ab som jag ser det skulle vara om jag har möjlighet att hyra ut ett rum i min lägerhet som kontor till ftg och på så sätt inte få så mycket vinst krav för beskattning. Där har jag förstått det som att möjligheterna skiljer sig mellan enskild firma och ab.

Vilket tycker ni är bästa lösningen? Är ett ab onödigt med tanke på den låga omsättningen? Andra åsikter eller tankar.

Tacksam för all input.
introstand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 10:40 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Idag finns det väldigt få orsaker att inte starta AB, nu när kravet på AK är 50k bara samt inte krävs revisor för mindre AB så är det ingen orsak att inte starta det.

Sedan i framtiden om du växer mycket är det väldigt fördelaktigt flytta adsense/affiliate utomlands och flytta från rånarlandet med högst skatter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 10:48 #3
Medlem

Medlem

Ja det är lite så jag har tänkte också. 50' i kapital är ju en betydligt mindre barriär än 100'.

Jag är inte helt insatt i hur mycket mer administration det skulle bli med ett ab, styrelsemötesprotokoll osv. har jag förstått att man fortfarande måste producera även om man är ensam i styrelsen.
Oläst 2012-10-03, 11:00 #4

Mindre AB som ensam ägare är bara ha en mall där du skriver under och ändrat årtalet bara varje år.

Skulle inte säga att det blir mer administrativt jobb för ett mindre AB än EF i grunden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 11:39 #5
Medlem

Medlem

Det låter ju bra. Det känns som att ett ab hade varit bäst, eller iaf givit mest möjligheter som uthyrning av kontor, sälja privat dator etc. till ab.

Kom på en annan fundering. Säg att man hyr ut ett rum i sin egen lägenhet till sitt ab som kontor för en hyra på 2000 kr/mån. Detta ska då skattas privat som inkomst av kapital. Lägenheten är en belånad bostadsrätt vilket borde leda till att ens räntekostnader kvittas som inkomsten från uthyrningen, alltså mindre ränteavdrag?
Oläst 2012-10-03, 17:31 #6
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007

Jag skulle rekommendera dig att driva enskild firma om du inte tror att du kommer 10-dubbla din vinst de närmaste åren. Administrationen är något lättare i EF men om du inte kommer ta ut pengar från AB:et i form av lön så kanske administrationen är likvärdig.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 20:09 #7
Medlem

Medlem

Kan med nästan 100% säkerhet säga att omsättningen inte kommer öka så drastiskt då detta verkligen bara är en hobby.

Hur kommer det sig att du rekommenderar enskild firma?
Oläst 2012-10-04, 12:16 #8

Citat:
Ursprungligen postat av introstand Visa inlägg
Kan med nästan 100% säkerhet säga att omsättningen inte kommer öka så drastiskt då detta verkligen bara är en hobby.

Hur kommer det sig att du rekommenderar enskild firma?
Skattemässigt så är enskild firma ofta bättre vid lägre vinst, under brytgränsen för statlig skatt. T.ex är egenavgifterna lägre än motsvarande Arbetsgivaravgifter.

Dessutom så är administrationen faktiskt lättare trots att många här på forumet säger att AB är väldigt enkelt.

Själv driver jag EF men funderar på AB eftersom jag nog skulle tjäna en del på det: förutom lägre skatt i mitt fall så kan företaget betala för hälsovård som exempelvis gymkort.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-04, 14:38 #9
Medlem

Medlem

OK, skattemässigt är det kanske lite bättre. Det har jag faktiskt inte full koll på.
Anledningen till att jag är inne på ab är att det känns som det finns fler möjligheter att minimera vinster om du förstår vad jag menar.

Jag hyr ju tex. hellre ett kontor av mig själv och skattar 30% privat än betalar ut samma summa som lön och betalar både inkomstskatt och arbetsgivaravgifter/egenavgifter.

Men som sagt så är jag absolut inte säker på vad som är bäst i mitt läge. Jag vill mest ha fler argument för och emot de både alternativen.

Tack till er som svarat än så länge!
Oläst 2012-10-04, 18:09 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Om du ska hyra ut ett rum till ditt egna bolags kontor måste ju uppfylla en hel del regler - rummet får inte användas till något annat, måste ha separat entré etc.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017