FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Det här kanske är en dum fråga, men jag har 2 efternamn och vill endast ha ena kvar. Detta för att jag inte behöver ha 2. Vad händer då med mitt bolag om jag tar bort mitt ena efternamn: Exempel: Sven Larsson Svensson ska ändras till Sven Svensson Jag kommer fortfarande vara firmatecknare och det kommer väll inte vara några komplikationer någonstans ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Namnändringar uppdateras automatiskt så vitt jag vet. Värre är om du skulle byta personnr :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan inte ha två efternamn. Dock är det vanligt att man har ett mellannamn. Tex Sven Larsson Svensson, där Larsson är mellannamn och Svensson är efternamn. Det finns även varianter där efternamnet innehåller flera ord, såsom tex Natt och dag. Men det är fortfarande bara ett namn.
Ska du bara stryka ditt mellannamn, så borde det inte innebära några problem överhuvudtaget. Det bör förmodligen räcka med att du meddelar Bolagsverket att du har gjort ett namnbyte. Hade jag varit du, så hade jag kontaktat Skatteverket, Bolagsverket och banken. Även om det inte ska vara några komplikationer rent juridiskt att stryka sitt mellannamn, så kan det hända att enskilda myndigheter eller banker har korkade system, som gör att det ändå får praktiska effekter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men tack för svar! Jag skickar in pappret idag! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Dock kostsamt att byta/ta bort/lägga till då alla id handlingar och bolag ska uppdateras.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Namnet i sig spelar i regel ingen roll, för är ditt personnummer som gäller. Eller i vissa fall passnummer och liknande på ID-handling.
Inte precis någon med samma namn kan gå in och vissa sitt id för utföra handlingar, eller ja det går i verkligheten då bankerna i många fall inte är så noga. Men i verkligen ska dom gå efter personnummer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Läs det han skrev igen för det stämmer. Du kan inte ha 2 efternamn. Jag vet, jag har också två namn efter mitt förnamn, dock är det ena ett mellannamn och det sista efternamn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har man körkort så måste man byta det och alla ID-kort måste bytas då de endast är giltiga med fullständigt korrekt stavning av alla namn.
Jag la 1985 till ett "h" på slutet av mitt efternamn så "West" blev "Westh", men jag fick automatiskt ett inbetalningskort för att betala nytt körkort, för en jävla bokstavs skull, alla ID-kort var också tvungna att bytas.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett litet inlägg i debatten. Man kan numera visst ha 2 efternamn..
http://www.euranet.eu/swe/programme/...ernamn-lagliga |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
"Vid tillämpningen av efternamns- respektive mellannamnsreglerna i NL görs ingen skillnad för EES-namn. Exempelvis finns det inget som hindrar att ett par anmäler den ene makens EES-namn som gemensamt efternamn i samband med eller efter vigseln. Genom ett tillägg i 5 § första stycket NL har även en person som bär ett EES-namn genom födelse möjlighet att byta till förälders namn genom anmälan till Skatteverket." Borde inte det betyda att det fortfarande är det sista som är efternamn? http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800051662.html |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|