FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken. Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det gynnar bilisterna oerhört om många åker kollektivt. Jag tycker man borde subventionera kollektivtrafik mer och bygga ut den för att skapa en positiv spin. Det kunde leda till att fler åker kollektivt och belastningen / kostnaderna på vägnätet minskar. I och med att näringslivet bevisligen drar stor nytta av förbättrade villkor i vägnätet så är alla satsningar på att minska trafik indirekt genom ökad kollektivsatsning tillgodo för näringslivet med. Den sortens satsningar är dock av typen "satsa nu och skörda vinsten successivt sen" vilka är svårare att genomföra, mycket på politiska grunder.
Enklare att säga att "vi höjer priset på kollektivtrafiken OCH inför biltullar, så får vi mer pengar från vägen och från kollektivtrafiken på en gång. Och så spenderar vi pengarna på att bygga lite mer motorvägar iom att det tydligen inte funkade att införa biltullar. Problemet är bara att det inte löser något egentligt problem. Det måste vara en markant vinst med att åka kollektivt för att bilägare ska göra det. Senast redigerad av Björn den 2012-09-16 klockan 23:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I stockholmstrafiken så håller de på att bygga om Kista avfarten från E20 och samtidigt bygger de om hela Norrtull (som är jämförbart som att göra en hjärtbyte när hjärtat är i full aktivitet), detta har straffat kötiderna enormt genom dessa trafikproppar.
I eftermiddagsrusningen kunde det ta en timme extra att ta sig förbi norrtull i norrgående riktning. Men sammantaget så lönar det sig ordentligt att åka bil från Vallentuna där jag bor till södermalm i Stockholm. Med bil tar det normalt 40 minuter i rusningstrafik (25-30 minuter vid lågtrafik) medan det tar 75-90 minuter med kollektivtrafiken. Då pratar jag enkel resa på en dag blir det ju den dubbla tiden. avståndet är ganska exakt 40 km. Det är ju helt enkelt orimligt att åka kommunalt när man bor i Vallentuna och ska jobba i Stockholm. Det beror givetvis på exakt till vilka adresser man ska så tiderna varierar ganska mycket. Men som jämförelse så kan jag med bil åka på 90 minuter från centrala Vallentuna till centrala Sandviken (det är ganska exakt 200 km) nu när den nya motorvägen norr om Uppsala är färdig, tidigare tog det 115-120 minuter. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-16 klockan 23:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada. Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse. I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin. Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter). Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.
Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel. Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|