FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Angående om man bör göra det så är det ju som alltid flera aspekter av det. Den ena är den rent ekonomiska. Det kan bli samhällsekonomiskt billigare att ha staketet där istället för att hantera antal skadade personer, traumatiserade chaufförer, försenade tåg, missade skatteinbetalningar (för döda har svårt att betala skatt) osv... Det andra är att det är svårt att sätta pris på en persons liv. Senast redigerad av Björn den 2012-09-13 klockan 23:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Troligtvis mångdubbelt som gör självmord på vanliga järnvägsspår eller råka bli överkörda där. Och inte fan kan man sätta upp stängsel runt hela Sveriges järnväg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag kan dock inte säga att jag är för att lägga många miljoner på en sådan grej. Senast redigerad av Björn den 2012-09-13 klockan 23:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Min personliga åsikt är att det borde vara straffbart att inte hjälpa någon i den situationen om det kan ske utan fara för egen hälsa, dvs att påkalla uppmärksamhet. Att det inte är straffbart är p.g.a. risken för egen hälsa som vägts in vid andra "liknande" fall. Men här går det ju helt uppenbart att säga till vakt eller så. Orsaken till att polisen jagar denna person är ju dock att han sannolikt kommer bedömas skyldig p.g.a. att han så uppenbart är med-orsak till att han ramlade ner. Han knuffade honom, men indirekt.
Sen finns det ju utöver det en rent mänsklig sida med, att inte hjälpa personen, oavsett allt annat, är ju ett tecken på någon form farlig störning. Undrar om han gick hem efteråt, räknade pengarna och somnade gott... Senast redigerad av Björn den 2012-09-13 klockan 22:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förvisso är det sant att det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med grindar. Man har det t.ex. i Hong Kong, men det är ju snarare för att man PRESSAR in fantastiskt mycket folk i varje tåg där och att folk skulle falla i drivor ned på rälsen annars :-O
I London, som har väldigt mycket trafikanter, har man inte grindar, men det fungerar ändå... Att sätta grindar på alla perronger för att hindra folk från att ramla ned för att de är berusade eller för att de vill hoppa framför tågen känns ju lite... Fel.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
De lagstiftar då i trafiken mot en nollvision så om de kan bygga perongerna helsäkra för överkomliga summor så bör de väl göra det? Det är lagligt att berusa sig i Sverige.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Kostar nog inte mycket för att sätta ett fett industristängsel från golv till tak och sedan 2 meters grindar som var elektriskt låsta till chauffören tryckte på en button... Sen bara 2 streck han ska stanna sidofönstret mellan på väggen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Skitstöveln personifierad. Givetvis beklagligt att det finns människor som verkar immuna mot empati, så länge det inte drabbar deras egna närmaste (eller dem själva givetvis). Jag har sett liknande scener här i Asien och om man skall tala om något positivt i sammanhanget är det väl att genomslagskraften i TV och på nätet blir total (oavsett land när sånt här visas. Att (förhoppningsvis) 99,9% av oss tycker att handlingen är vedervärdig ger väl lite hopp om mänskligheten trots allt. Hoppas gärningsmannen åker dit. Att han för evigt kommer att förknippas med händelsen kan ju vara en del av "straffet", vad vet jag?!
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sådär ja!!
![]() |
Svara |
|
|