Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Loopia Nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-01, 17:16 #31
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Mycket bra skrivit Johan!
Angående Gmails förlust så var det inte så mycket gnäll, då hörde man mer "men de är så stora" och de går ju inte ens att kontakta. Och lyckas man, får man sällan svar.
MusikMixen är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 17:20 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
tartareandesire - nog inte så att han betvivlar att amerikanare kan köra e-mail tekniskt. Nästan alla stora tjänster är ju amerikanska. De är helt enkelt väldigt duktiga på detta - för att inte tala om att marknadsföra dem vare sig det är hotmail eller gmail.
Det har väl inte enbart med kunskap att göra utan också resurser. Har man hela världen som kundbas jämfört med Sverige blir det ju lite skillnad på mer än ett sätt

Citat:
Var nog mer att rätt många har lagkrav på var datan är mm. Rätt många lägen man inte riktigt tänker på detta tror jag. Tex sitter du i en styrelse i vilket AB som helst har du vissa krav på hur man skickar mail inför ett styrelsemöte.
Vilka lagkrav gäller där?

Citat:
Är du i stat och kommun så får data ofta inte lämna landet i alla möjliga lägen. Faktum är att en resultaträkning har också krav på hur den skickas - den gången från skatteverket.
Visst är det så men de flesta här är nog inte verksamma inom stat och kommun. Där tycker jag inte man bör använda sig av ett vanligt webbhotell alls.

Citat:
Tror faktiskt att detta (kanske förra) var året vi all började seriöst titta på att köra flera leverantörer - eller som minimum över flera hallar - för tjänster som är riktigt kritiska. Netflix har ju flera gånger visat att deras arkitektur håller - men de bygger också på öst och västkust i USA. En kan helt försvinna.
Visst fallerar även de stora, och då drabbas betydligt fler, men där finns det också ofta resurser som ser till att arkitekturen är uppe igen. Ett mindre företag kan, om man har otur, försvinna helt om katastrofen är framme. Sen kan man ju bygga all redundans i världen om man så vill, det handlar mer om kostnaden och motivering. Lite viktigare att riksdagens e-post fungerar än att folk kan sitta och spela Minecraft

Citat:
Sist men inte minst - 50k i inkorgen? Jag är själv en katastrof och kör alltid med 3-5k i inkorgen - men jag och tydligen många med mig behöver nog en kurs i att använda mappar. ;-)
Ja, varken 5 eller 50k är att rekommendera Normalt har jag max 50 mail i inkorgen. I det här fallet var det ett gammalt Yahoo-konto som legat och samlat på sig nyhetsbrev och pressmeddelanden i flera år
Oläst 2012-12-01, 19:08 #33
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.

Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.

Absolut kan tex Amazon leverera saker som ingen svensk spelare förmår - så där spelar det in på många olika sätt. De är fantastiska på många sätt. De mindre sporrar ofta på innovation och som du säger - de stora kan leverera sådant mindre inte kan helt enkelt. Kombinationen skapar härlig konkurrens och innovation.

Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.

Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)

Usch - ledsen för så långt mail.
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 20:40 #34
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.
Nej, att det kommer upp snabbt sa jag ju inget om Bara att man kan vara mer säker på att det kommer upp igen och att företaget finns kvar om några månader. Det blir allt större och allt mer komplexa system och då dyker det också upp mer komplexa problem som kan ta tid att lösa. Många av dessa lösningar är relativt nya och är det något man kan vara säker på så är det att teknik KOMMER att krångla då och då. Man bör ju heller inte göra sig beroende av en aktör som Amazon, det behövs extremt sällan. När det gäller Google så har det för det mesta bara varit en liten del av kunderna som drabbats även om det fortfarande är ett stort antal. I Loopias fall var det väl i princip samtliga e-postkunder, en ganska väsentlig skillnad.

Citat:
Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.
Nja, tycker man att Minecraft är viktigare än riksdagen så har man fel helt enkelt Det handlar om att samhället ska fungera. Fungerar inte samhället så är allt annat irrelevant. Sen kan man naturligtvis tycka att datorspel är roligare än politik, det är en helt annan sak. Vad gäller kommunerna så tycker jag nog det är bra med decentralisering oavsett vad man väljer. Det är ju inte särskilt bra om man kan slå ut alla kommuner samtidigt

Citat:
Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.
När det gäller börsnoterade bolag kan jag hålla med dig men där spelar det ingen större roll om det gäller e-post, telefon eller brev. Att läcka information som påverkar kurserna är ju olagligt. Där är det mer generella riktlinjer och rutiner som behövs på företagen. Mycket känslig information bör inte skickas elektroniskt alls om det inte är absolut nödvändigt. Det var nog de här artiklarna du syftade på:

http://www.idg.se/2.1085/1.387324/bo...med-sakerheten
http://www.idg.se/2.1085/1.341566

Kraven verkar inte existera i praktiken förrän man kan bevisa att en läcka skett.

Citat:
Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)
Håller nog med dig, var lite för generell där. Stora delar av den kommunala verksamheten är inte särskilt känslig, däremot har vi ju sjukvård, rättsväsende och stora delar av den statliga verksamheten där man måste ha helt andra krav på säkerheten. Flera kommuner har ju nappat på att ha färdtjänst i Afrika eller Baltikum vilket kanske kan ses som effektiv användning av skattepengar men jag är själv ytterst tveksam till att outsourca sådant.

Citat:
Usch - ledsen för så långt mail.
Detsamma

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-01 klockan 20:43
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 11:06 #35
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
tony-axbyte är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 17:40 #36
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
Jag har ingen erfarenhet av support hos Gmail eftersom jag aldrig haft det behovet hittills. Hos Yahoo däremot har supporten varit både relativt snabb och hjälpsam de två gånger den behövts. Den ena gången fick jag viisserligen ett svar på spanska trots att frågan ställts på engelska men men Jag skulle inte använda det till företag dock, inte för att det inte skulle funka bra utan för att det inte ser så bra ut. Google Apps använder ju emellertid åtskilliga välkända företag i branschen idag, liksom flera andra av Googles tjänster.
Oläst 2012-12-02, 18:20 #37
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem
MKÖ är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 22:56 #38
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem
Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.
tony-axbyte är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-03, 10:07 #39
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.
Får väl tillägga att mina kommentarer gällde endast för WN. Här finns det nog inte särskilt många receptionister eller företag utan teknisk kompetens. De flesta företag som har receptionist borde väl dock även ha en tekniskt ansvarig av någon typ? Visst kanske det är trevligt för en rörläggare som helst inte alls vill ha med datorer att göra att kunna kontakta en svensk support men idag har väl de flesta svenskar såväl datorvana som goda engelskakunskaper oavsett yrke och utbildning.

Det är ju trots allt inte särskilt konstigt att representanter för webbhotell vill att man ska använda deras tjänster
Oläst 2012-12-04, 00:44 #40
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
men idag har väl de flesta svenskar såväl datorvana som goda engelskakunskaper oavsett yrke och utbildning.
Då är det dags för dig att vakna upp för så är inte fallet....

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är ju trots allt inte särskilt konstigt att representanter för webbhotell vill att man ska använda deras tjänster
Helt irrelevant sagt av dig, förstår inte varför du hoppar på tony-axbyte, tror inte han uppskattar det och inte jag heller för den delen.
Danielos är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017