FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med dig helt och hållet, har man sådana krav så duger inte ett vanligt webbhotell oavsett vilket det är.
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart får man "räkna med" med viss nertid när man ligger på ett webbhotell. Det är egentligen inte det som är problemet. Problemet är att Loopia, som väl är bland de största i Sverige, är näst intill oförmögna att informera sina kunder om problem som uppstår.
Oavsett om jag står på perrongen och väntar på ett försenat SJ-tåg, på flygplatsen och väntar på att få se mitt flyg eller när mina webbplatser ligger nere så finns det en liten sak jag vill ha som kund, och det är information. När det gäller webben går detta att automatisera, vilket Bineros driftsida tydligt illustrerar. För mig finns det bara en rimlig förklaring till varför Loopia, Sveriges största webbhotell, använder en manuell blogg som driftsida och det är att man helt enkelt inte vill vara öppen med hur mycket nertid man har. |
|||
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hymf, går inte att logga in på webmailen och när man väl har lyckats komma in blir man utkastad i samma veva.
|
||
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag ser inte varför det inte skulle gynna företaget? Du besparar kundtjänsten en väldans massa arbete och ökar trovärdigheten för de tjänster som levereras. |
|||
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag vill personligen också gärna se tydligare information från alla webbhotell precis som du men webbhotellen själva måste se till vad som är bäst för företaget framför allt annat. Beroende på hur deras system är uppbyggda och vilken kompetens som finns inom bolaget så kan både pris och arbetsinsats variera en hel del.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-11-19 klockan 14:15 |
||
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Vårt mål med driftbloggen idag är att informera så tydligt det går om vilken tjänst det är som drabbats av eventuella störningar och hur det påverkar kunder.
Driftbloggen.se som är vår största informationssida idag lämnar absolut mycket övrigt att önska. Våra utvecklare/drifttekniker jobbar just nu med ett projekt om att byta ut denna sida då vi vet om att den är viktig för många kunder. Ni som använder sidan får gärna skicka PM om vilken information ni som kund tycker är viktigast, vad ni idag saknar helt och eventuella andra funderingar. Mvh Daniel Ö Loopia AB |
||
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Driftstörning nätverk
2012-11-30 11:05: Vi har för närvarande en driftstörning på vårt nätverk vilket påverkar delar av våra tjänster. Felsökning pågår. Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift Störning telefonväxel 2012-11-30: Vår leverantör har för närvarande en störning på sin telefonlina. Det medför att en del inkommande samtal har hög brusnivå. Felsökning hos leverantör pågår. Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift Driftstörning UNIX-webbserver s190 2012-11-29 05:00: UNIX-webbservern s190 är för tillfället inte tillgänglig. Arbete pågår med att få servern i normal drift. 2012-11-29 05:39: Servern är åter i normal drift. Inlägg publicerat 2012-11-29 av Loopia Drift Driftstörning webbmail/e-postsystem 2012-11-26 14:40: En störning har uppstått på vår webbmail-tjänst vilket gör att det kan vara svårt att logga in och att man kan bli utloggad sporadiskt. Felsökning pågår. 2012-11-26 16:30: På grund av nedsatt prestanda i e-postsystemet kan detta påverka inloggning mot IMAP/POP3. Tekniker felsöker. 2012-11-27 07:15: Tjänsten fungerar normalt igen. Arbete har planerats för att utöka kapaciteten på tjänsten. 2012-11-27 13:06: Störningen har uppstått på nytt, detta kan påverka inloggning till webbmail och IMAP/POP3. Tekniker felsöker. 2012-11-27 14:30: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta. 2012-11-27 15:40: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta och arbetet kommer att fortgå tills dess att det är löst. 2012-11-28 07:50: E-postsystemet är åter i normal drift men vi fortsätter arbetet med att förbättra prestandan. 2012-11-28 14:40: Det är tidvis svårt att logga in, tekniker arbetar med att lösa detta. 2012-11-28 15:55: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta. 2012-11-28 23:35: Arbetet fortgår. 2012-11-29 11:00: Arbetet fortgår och vi har genomfört vissa förbättringar för att minimera antalet misslyckade inloggningar. 2012-11-29 16:30: Arbetet har pågått under hela dagen och vi har kunnat se stora prestandaförbättringar i systemet som hanterar in/utloggningar. Ett fåtal kunder kan fortfarande uppleva prestandaproblem framför allt i webbmailtjänsten så teknikers arbete fortgår under kvällen/natten. Inlägg publicerat 2012-11-26 av Loopia Drift Uppgradering av Mysql s304 och s315 2012-11-08: Den 21:a november planerar vi att uppgradera MySQL på servern s304 samt s315 från version 5.1 till version 5.5. En överblick över ändringar som kan påverka befintliga databaser finns på https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5...us-series.html Arbetet kommer påbörjas 2012-11-21 04:00 och beräknas vara klart innan 06:00. Under arbetet kommer servrarna att vara tidvis onåbara. 2012-11-21 04:00: arbetet påbörjas. 2012-11-21 06:00: arbetet på s304 är klart, på s315 tog arbetet tyvärr längre tid än väntat och servern är ännu inte i drift. Vi arbetar så snabbt vi kan för att även s315 ska bli klar. 2012-11-21 06:30: underhållet på s315 är nu klart och servern är åter i drift. Vi beklagar förseningen. Inlägg publicerat 2012-11-08 av Loopia Drift Status DNSSEC 2012-07-25: Som vi tidigare informerat genomfördes ett större arbete med vår DNS-infrastruktur i juni. Arbetet har gått bra, men vi har ännu inte aktiverat DNSSEC igen av tekniska skäl. I arbetet med att aktivera DNSSEC i den nya DNS-plattformen så upptäcktes en bugg i den programvara som resolveroperatörer (Telia, Tele2, Telenor m fl.) ofta använder, BIND. Buggen innebär att DNS-data inte servas som den borde. Det har skett omfattande research och diskussion mellan oss, resolveroperatörer och utvecklarna av DNS-programvaran. När alla rättelser är på plats kan vi aktivera DNSSEC igen. Det är i dagsläget oklart exakt när detta kan ske. Inlägg publicerat 2012-06-25 av Nu är jag trött på Loopia, mina vänner på Aftonbladet och IDG är underrättade. Nu byter jag leverantör och det gör vår kundstock också om 47 företag. Bye bye! |
||
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Den är i gång igen 2012-11-30 kl 11:18
|
|||
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi hade en kort störning på DNS-tjänsten vilket påverkade samtliga kunder. Åtkomst är dock löst nu även om arbetet fortgår för att säkerställa tjänsterna.
|
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|