Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Assange får politisk asyl i Ecuador

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-20, 21:31 #31
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Det som gör CIA spåret så trovärdigt är att de lägger upp det som ett "sexuellt utnyttjande" istället för reell våldtäkt, bara för att kunna säga "Hade CIA stått bakom det hade man gått längre än sexuellt utnyttjande".

*foliehatt på*
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 17:02 #32
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Tycker det är rätt komiskt att höra argumentet:
"Vi kan inte särbehandla JA och åka till UK för att förhöra honom", när i princip allt i detta fall frångår det normala.

Finns det någon som på allvar menar att en vanlig "Svensson" hade hanterats likadant i det juridiska systemen i Sverige och UK för motsvarande brottsmisstanke?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 17:06 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
"Vi kan inte särbehandla JA och åka till UK för att förhöra honom", när i princip allt i detta fall frångår det normala.

Finns det någon som på allvar menar att en vanlig "Svensson" hade hanterats likadant i det juridiska systemen i Sverige och UK för motsvarande brottsmisstanke?
Sedan är det ju dom som vill förhöra han, vill dom inte göra det seriös så skit i allt o släpp han helt då.

Lär ju inte finnas ont om folk som vill få en betald semester till UK på några dagar.

Sedan kan man börja undra hur mycket skattepengar en stat ska spendera på ett brott som är väldig tveksamt juridiskt.

Är vi upp i några miljoner redan nu kan jag tänka mig, bara från UK sida kan det inte var billigt ha antal poliser 24/7 utanför en ambassad i flera månader konstant.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-08-21 klockan 17:09
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 17:13 #34
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg

Sedan kan man börja undra hur mycket skattepengar en stat ska spendera på ett brott som är väldig tveksamt juridiskt.

Är vi upp i några miljoner redan nu kan jag tänka mig, bara från UK sida kan det inte var billigt ha antal poliser 24/7 utanför en ambassad i flera månader konstant.

Det är ju helt och håller Assanges fel att han slösar på resurser som säkert kan användas till bättre ändamål.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 18:29 #35

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det är ju helt och håller Assanges fel att han slösar på resurser som säkert kan användas till bättre ändamål.
Nej det är staten som driver målet, inte han.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 18:45 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Det är väl ganska normalt att vi begär utlämning om en person är misstänkt för ett sexualbrott? Däremot är det väl ganska ovanligt att en person försöker med sådana tricks som Assange om de vill hålla sig undan lagen. Det vanliga är väl att man helt enkelt håller sig undangömd i ett annat land.
Oläst 2012-08-21, 18:49 #37
Dreamtale Dreamtale är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Dreamtale Dreamtale är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
En rättsstat bryr sig inte om ifall en brottslig förlorar ansiktet i media. Polis och åklagare tappar inte intresset för ett fall, bara för att den misstänkta får negativ publicitet i media. För en rättsstat så handlar det bara om att åtala brottslingen. Ingenting annat räknas.
Fast, ansökan om utlämning - och rätta mig gärna om jag har fel - görs politiskt, snarare än av rent juridiska skäl. Alltså; huruvida USA lämnar in en ansökan om utlämning från Sverige, vilket de än så länge inte ska ha gjort, ligger i förtroendevaldas händer. Om ledningen då finner det gynnsamt att Assagne gör motstånd - vilket de ju varit, ur ett PR-perspektiv - behöver det med nödvändighet inte innebära att man använder alla sina verktyg för att få hem honom.

(Poängen med utlämningen var blott ett exempel för att visa att all makt - som jag uppfattat det - inte är av ren juridisk karaktär, att alla rättigheter och kanaler inte är juridiskt kontrollerade).

Citat:
Men FBI och den amerikanska åklagarmyndigheten bryr sig inte överhuvudtaget om den saken.
Det betvivlar jag inte heller, men för att de ska få skrida till verket behöver de vara i en position att utöva sin auktoritet, vilket kan, beroende på väg, förlita sig på exempelvis CIA, eller någon annan, mindre reglerad instans.

Citat:
Hade jag varit i hans situation, så hade jag brytt mig om min egen säkerhet i första hand och om sanningen i andra hand. Jag tycker inte att det är en jättekonstig prioritering... eller?

Folk kanske förväntar sig offervilja från "hjältar". Men jag tycker man ser den betydligt oftare hos galningar (typ Breivik).
Allt är relativt. Om man ställer upp frågan på ett sådant Platonskt sätt som dig, så visst, då är det självklart. Ställer man däremot upp scenariot såhär istället: Åka till Sverige, bli förhörd, med relativt god sannolikhet bli släppt och friad, och därefter rentvå sitt namn, liksom hela Wikileaks, och helt kunna undvika den förtroendekris som uppstått.

Jag tror, helt ärligt, att risken för ett utlämnande är liten, vilket man måste ha med i beräkningen - där det finns en osäker faktor, alltså möjligheten att bli utlämnad/fälld (vilken får ses som förhållandevis liten), kontra den säkra faktorn att Wikileaks och deras arbete kommer bli allvarligt skadat.

Sen kompliceras allt av att Sverige har ett utlämningsavtal med USA. Liksom det kompliceras av att Sveriges diplomatiska anseende riskeras om man lämnar ut Assagne.
Dreamtale är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 19:04 #38
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är väl ganska normalt att vi begär utlämning om en person är misstänkt för ett sexualbrott? Däremot är det väl ganska ovanligt att en person försöker med sådana tricks som Assange om de vill hålla sig undan lagen. Det vanliga är väl att man helt enkelt håller sig undangömd i ett annat land.
Menar du på allvar alltså att du anser att han har behandlats som "vem som helst" inom rättsväsendet?

Jämför med vad denna åklagare säger om en bevisad grov misshandel:
"Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.

– Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab

Kan du (eller någon annan) ta fram en referens på att man skickat en "red alert" internationell efterlysning på ett liknande brott för att få en misstänkt till förhör?!

*edit. Jag har letat utan att lyckas.

Senast redigerad av Conth den 2012-08-21 klockan 19:08
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 23:26 #39
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Som ett alternativ till flashbacktrådarna så rekommenderar jag den här läsningen från någon som faktiskt kan Sveriges juridiska system:

http://martenschultz.wordpress.com/2...-legal-system/
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 23:37 #40
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Menar du på allvar alltså att du anser att han har behandlats som "vem som helst" inom rättsväsendet?

Jämför med vad denna åklagare säger om en bevisad grov misshandel:
"Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.

– Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab

Kan du (eller någon annan) ta fram en referens på att man skickat en "red alert" internationell efterlysning på ett liknande brott för att få en misstänkt till förhör?!

*edit. Jag har letat utan att lyckas.
Det där är ju Interpols beslut och inte medlemslandets. Den där åklagaren du refererar skulle jag dessutom vilja säga ett par sanningens ord till. Förhoppningsvis hör han till undantagen. Man ska inte kunna lämna landet och slippa undan straff för ett begånget brott. Den teoretiska straffgränsen går vid ett års fängelse.

Att den praktiska gränsen skulle gå vid mord för svensk del stämmer dessutom inte alls. Vi har utfärdat arresteringsordrar till Schengen och Interpol när det gäller till exempel skattebrott eller sexualbrott rörande minderåriga. Det finns flera hundra personer misstänkta för sexualbrott på Interpols most wanted-lista även om majoriteten inte är lika beskedliga som Assange i det sammanhanget.

Med det sagt så tror jag liksom dig och många andra att det finns personer som försöker påverka detta ärende med helt andra huvudsakliga motiv i tankarna.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017