FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det som gör CIA spåret så trovärdigt är att de lägger upp det som ett "sexuellt utnyttjande" istället för reell våldtäkt, bara för att kunna säga "Hade CIA stått bakom det hade man gått längre än sexuellt utnyttjande".
*foliehatt på* |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker det är rätt komiskt att höra argumentet:
"Vi kan inte särbehandla JA och åka till UK för att förhöra honom", när i princip allt i detta fall frångår det normala. Finns det någon som på allvar menar att en vanlig "Svensson" hade hanterats likadant i det juridiska systemen i Sverige och UK för motsvarande brottsmisstanke? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
|
Citat:
Lär ju inte finnas ont om folk som vill få en betald semester till UK på några dagar. Sedan kan man börja undra hur mycket skattepengar en stat ska spendera på ett brott som är väldig tveksamt juridiskt. Är vi upp i några miljoner redan nu kan jag tänka mig, bara från UK sida kan det inte var billigt ha antal poliser 24/7 utanför en ambassad i flera månader konstant. Senast redigerad av patrikweb den 2012-08-21 klockan 17:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är ju helt och håller Assanges fel att han slösar på resurser som säkert kan användas till bättre ändamål. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
(Poängen med utlämningen var blott ett exempel för att visa att all makt - som jag uppfattat det - inte är av ren juridisk karaktär, att alla rättigheter och kanaler inte är juridiskt kontrollerade). Citat:
Citat:
Jag tror, helt ärligt, att risken för ett utlämnande är liten, vilket man måste ha med i beräkningen - där det finns en osäker faktor, alltså möjligheten att bli utlämnad/fälld (vilken får ses som förhållandevis liten), kontra den säkra faktorn att Wikileaks och deras arbete kommer bli allvarligt skadat. Sen kompliceras allt av att Sverige har ett utlämningsavtal med USA. Liksom det kompliceras av att Sveriges diplomatiska anseende riskeras om man lämnar ut Assagne. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jämför med vad denna åklagare säger om en bevisad grov misshandel: "Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ. – Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab Kan du (eller någon annan) ta fram en referens på att man skickat en "red alert" internationell efterlysning på ett liknande brott för att få en misstänkt till förhör?! *edit. Jag har letat utan att lyckas. Senast redigerad av Conth den 2012-08-21 klockan 19:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som ett alternativ till flashbacktrådarna så rekommenderar jag den här läsningen från någon som faktiskt kan Sveriges juridiska system:
http://martenschultz.wordpress.com/2...-legal-system/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att den praktiska gränsen skulle gå vid mord för svensk del stämmer dessutom inte alls. Vi har utfärdat arresteringsordrar till Schengen och Interpol när det gäller till exempel skattebrott eller sexualbrott rörande minderåriga. Det finns flera hundra personer misstänkta för sexualbrott på Interpols most wanted-lista även om majoriteten inte är lika beskedliga som Assange i det sammanhanget. Med det sagt så tror jag liksom dig och många andra att det finns personer som försöker påverka detta ärende med helt andra huvudsakliga motiv i tankarna.
![]() |
Svara |
|
|