| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Som en sammanfattning av den här tråden:
Gör det du är duktig på. Anpassa dig efter din kunds behov. Våga rekommendera lösningar som är bättre för kunden, även om det inte är du som levererar/säljer/slutför, det ger dig trovärdighet. Utgå alltid från kundens behov, inte dina egna, tacka hellre nej till ett uppdrag än leverera "fel" lösning. Ett av de roligaste citaten jag har hört från en av mina kunder som har en ganska stor intern IT organisation: "Jo, men det är utvecklat efter användarvänlighet som huvudsyfte" tystnad och en blick från mig "... från IT-avdelningens perspektiv, att det ska vara enkelt att administrera" |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
En annan sak som inte tagits upp så mycket i den här tråden är att en allt större del av internetanvändningen sker från mobila enheter. Huruvida apparna kommer att spela samma roll även i framtiden (vilket jag personligen inte hoppas på) kan ingen säga men idag är det mer eller mindre en självklarhet att utveckla för såväl Android som iPhone.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 00:12 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
|
Citat:
Man börjar skriva sin app för iPhone och har man ett verktyg som Marmalade (http://www.madewithmarmalade.com/ ) så kan man samtidigt lansera sin app för 8 personal-device-platformar samtidigt. Marmalade är en addin till Visual Studio som gör det möjligt att skriva appen i sin plattform man är van vid, d v s Microsofts Visual Studio C++ och sedan bara skapa appar som funkar för alla 8 plattformarna. Man kan inte använda .NET-ramverket utan man får med Marmalades ramverk, men det går att skriva vanlig C++-kod. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-15 klockan 00:34 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Att Apple-användare är lättare att mjölka på pengar vet nog alla redan. Använd statistiken här istället för mer relevant allmänt gällande data:http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems Håller du inte med om mycket som skrivits i tråden så förstår jag att du hänvisar till Bibeln Fakta verkar inte riktigt bita på dig.Det normala är ändå att de appar man utvecklar är gratis för användaren (precis som webbplatser), oavsett om det gäller iOS eller Android. För vår del har Android-trafiken ökat en hel del den senaste tiden. När det gäller iOS så är väl XCode fortfarande överlägset vanligast som utvecklingsverktyg? Att börja med iPhone skulle jag inte heller rekommendera om det inte finns en särskilt pressande anledning. Det är bättre att, om möjligt, släppa iPhone och Android samtidigt, annars får man en stor grupp irriterade användare efter sig Utvecklingstiden för en första version bör inte vara särskilt lång i de flesta fall.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 00:57 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
|
Citat:
Att titta på kriterier som inte är marknadsorienterade (på lång eller kort sikt) har inget med företagens prioriteringar att göra. Jag räknar då här utveckling av programvara (appar räknar jag till den kategorin) som en i grunden kommersiell verksamhet som har som mål att generera så mycket intäkter som möjligt till företaget som utvcklar appen. Är det interna appar för ett specifikt företags behov så är det ju en annan prioritering, men jag menar då appar som säljs på marknaden, med avsikt att generera intäkter till tillverkaren. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Fel nr 1: De flesta appar utvecklas inte för att säljas. Fel nr 2: De flesta tjänster på nätet har en annonsbaserad intäktsmodell.
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.
Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | ||
|
|||
|
|
Citat:
En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren. Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 14:24 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#10 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Citat:
![]() Att det blir mer back-end kod/jobb säger jag inget om för det blir det men att det tar kort tid att göra interaktion design sen designa upp det i Photoshop sedan koda in det med HTML/CSS/JS tar en himla tid ibland. Har snart suttit i 5 månader och kodat bara HTML/CSS (lite JS) på Projectplace nya design till deras tjänst. Vi är i för sig tre CSS kodare och ca 15 utvecklare. Min poäng är att det finns jobb. Tycker ni att det är bra att man fördelar spetskompetens på det här sättet. Eller ska en utvecklare kunna lite av varje. |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|