FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej på er!
Jag kör en VPS med Debian 6, 64-bit installerat. Jag kör lite cronjob via crontab, och kommer då och då behöva köra ett jobb som kan ta ett gäng timmar att köra. Det som händer nu är att webbservertjänsterna (nginx, php-fpm och mysql) går på knäna och en sidladdning tar många sekunder. Ska tilläggas att jobbet som körs tar 100% av cpu. Hur gör jag för att alltid prioritera webbtjänsterna så att det inte blir så segladdat varje gång jobben körs? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
man ulimit man setrlimit |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Anledningen till att jobbet tar en längre stund är på grund av vad? Kanske kan vara en lösning att öka cpu/minne på VPSen ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag hittade kommandot "nice" och gjorde följande: PHP-kod:
Vad jag däremot inte förstår är att skriptet dessutom går snabbare nu??!?!?! Vi talar nästan dubbla hastigheten... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det kan bero på att nu har du prio på sakerna. Förr så körde du bara allt samtidigt, du kan jämföra det med sugröret. Förr släppte du på två jätte strålar som skulle igenom samtidigt = segt. Nu säger du att webservern får ta största biten Men om du inte gör så mycket släpp på så mycket som du kan till scriptet. Gud vad jag känner mig 2års lärare nu på natten =) /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så du menar i och med att det finns en prio på skriptet jag kör, så slutar det med att den "pumpar" i mer lagom takt till cpu'n? Det jag har lite svårt att förstå (vilket egentligen är ovesentligt) är att skriptet går fortare när jag säger åt skriptet att "ta det lugnt och släppa andra före" (och ja, mina linux-kunskaper är på nybörjarnivå ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Även om det verkar funka bättre för dig nu så bör du kolla är så det verkligen är CPU som segar och inte att det är "wait cpu" där den bara väntar på disken ska leverera.
Om det är disk och du kan förbättra scriptet/filerna/databasen (det som berörs) eller helt enkelt byta till en VPS-tjänst med bättre diskar kan göra mirakel. Har sett saker som tagit 60 minuter förminskas till 3 sekunder med lite optimering för att undvika skriva/läsa från disk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||