FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Har en chatt som tydligen sparar inläggen hur länge som helst. Är det någon som kan hjälpa mig med att fixa ett script som jag kan koppla till cron så det körs varje natt?
Scriptet ska alltså tömma hela tabellen som heter: cometchat_chatroommessages Databasen heter: motesplats Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Måste det vara ett php script, denna rad borde göra typ samma, taget ur huvudet så kolla gärna =)
Kod:
echo "TRUNCATE TABLE cometchat_chatroommessages" | mysql -hhost -ulogin -ppassword -Dmotesplats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om det även sparas tid i tabellen är det bättre att radera alla inlägg som är äldre än x timmar så slipper det bli tomt vid varje körning
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Däremot har jag en fråga till ![]() Om man vill optimera hela databasen varje natt, hur ser det ut då? Det gäller fortfarande motesplatsen. Inne i phpmyadmin kan man välja optimera, det hade varit kalas om man kunde köra det som en cron vid 5 tiden på morgonen. Det är väl knappast ngt som är dåligt väl? Edit: Hittade denna: 0 1 * * * mysqlcheck --optimize --all-databases -u root -p[password] > /dev/null Senast redigerad av MusikMixen den 2012-03-07 klockan 16:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Vad är anledningen till att du kör en optimize varje dag? Skulle inte rekommendera det då det i stort sett aldrig gör nämnvärd nytta att köra så ofta. Det enda tillfället när det faktiskt kan vara riktig nytta är med fragmenterad innodb data och då brukar man prata om veckovis förutsatt att du har väldigt mycket datautbyte i tabellerna. Med en inte så aktiv sajt skulle jag hellre lägga den en gång i månaden eller så. Det är lite som att rekommendera alla desktop-användare att köra en defragmentering dagligen. Det gör föga nytta men tar tid och resurser.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag la in koden direkt i mysql och det tog 10 sekunder så databaserna är inte speciellt stora än men servern är en gammal goding som rullar på ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Med reservation för att jag inte vet hur databasen är strukturerad eller ditt kunnande om databaser.
Låter som att du har ganska allvarliga optimeringsproblem som löses genom högst tillfälliga fixar (tömma tabeller, optimize etc.). Börja med kolla alla slow queries, kan dessa skrivas på bättre sätt? Finns det Index i tabellerna som SQL kan nyttja? Finns det många tabeller, fundera på om du ska öka antalet tabeller som kan vara öppna samtidigt. Kollade som hastigast på din sida, där MÅSTE du verkligen ändra koden. *37 st CSS-filer för förstasidan enbart? *Någon CSS loopar hämtning på bilder som inte finns (stop.png) *En snabb räkning i koden hittar jag minst 31 javascript Dessa tre saker hade med relativt lite besökare kunnat sänka även googles serverpark. Du dödar både din egen server och besökarnas webbläsare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Index finns det eller primary. Jag väntar bara på en uppdatering sedan ska allt installeras på joomla 2.5 istället, då lär en massa tabeller försvinna samt förhoppningsvis minskas javascript och css filerna. Jag har testat nga plugins som ska speeda upp sidan men allt blir helt fuckt up då, så jag vågar inte testa mer ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|