FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilket OS väljer du på din Server? | |||
Ubuntu LTS |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 23.53% |
Debian |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 76.47% |
Antal röster: 34. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det verkar finnas två läger om vilket OS man ska välja för servern. Ubuntu eller Debian (det verkar vara dessa två som används mest). Jag skulle gärna höra lite åsikter här. Säkerhet, buggigt, etc.
Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag använder Debian och är mycket nöjd. Med tanke på att jag inte hade någon erfarenhet innan men ändå lyckats lära mig några kommandon på kort tid så skulle jag säga att det är ett bra val. Verkar vara stabilt också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ubuntu är född ur Debian,
Debian är väll kanske ur säkerhetssynpunkt den dist som är att föredra som jag har förstått det, Debian släpper dock inte lika ofta uppdateringar som Ubuntu gör men när dom väl släpps så är dom stabila. Googla på Ubuntu vs Debian så får du som du själv skriver olika svar från olika läger. En smaksak helt enkelt, Men som server... Skulle jag nog ta Debian trots allt.. Är själv rätt ny inom Debian och Ubuntu och gillar båda, Debian "Känns" dock snabbare i uppstart m.m. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För server som ska leva länge, Debian.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som de flesta andra intygar så är dessa två oerhört snarlika. Jag har av någon anledning fastnat för Debian, men jag kan nog inte förklara varför, magkänsla bara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Debian lämpar sig bäst för server pga. dess stabilitet vilket innebär att man inte behöver uppdatera paket stup i kvart såsom man tvingas till i Ubuntu (personligen föredrar jag Linux Mint men det är en helt annan diskussion) som i sin tur lämpar sig bäst för desktop. Det har hänt ett flertal gånger att Ubuntu slutat fungera pga. utvecklarna skickat ut en trasig/buggig uppdatering och man som användare tvingats sitta och vänta på fix.
Vill du verkligen köra latest and greatest på din Debian server får du använda ett alternativt repository eller kompilera själv (denna föredrar jag). Senast redigerad av jayzee den 2012-02-14 klockan 08:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Instämmer i kören, Debian är lämpat som server medan Ubuntu är gjort för klienter.
Ska du jämföra olika distar för en webserver så är dessa fel att jämföra. Jämför istället Debian med Red Hat, Solaris, CentOS m.m. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
+1 absolut
Fördel framför CentOS är att en debianserver kan man uppdetar mellan versioner (4,5,6 osv) utan att installera om, vilket inte är möjligt med CentOS. Samtidigt så är RPM bättre på att hålla koll på dependencies och lösa dependency krockar än APT. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Är totalt värdelös på vilken jag skulle köra.. Läste runt lite och valde tillslut att köra debian. Det finns massor med riktigt bra guider som berättar hur man installerar, uppdatera, ställer in etc de olika programmen. Är du nybörjare kan jag varmt rekommendera debian.. Lätt och smidigt!
Själv kör jag Debian 6 + Ehcp (kontrollpanel) och det fungerar ypperligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|