FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilket OS väljer du på din Server? | |||
Ubuntu LTS |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 23.53% |
Debian |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 76.47% |
Antal röster: 34. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Administratör
|
CentOS ska nog in bland valmöjligheterna. Inte hört så många svenskar som kör det, men globalt är det väldigt stort för server-miljöer. Det skiljer sig en hel del då det är RHEL-baserat till skillnad mot Ubuntu och Debian där skillnaderna egentligen hunnit nämnas i sin helhet i denna tråd.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Många Debian anhängare verkar det som
![]() Lägger in en omröstning om ämnet, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Debian har släppt support för 4:an för längesen. 5:an släppte de precis supporten för, https://lists.debian.org/debian-secu.../msg00238.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen vet jag inte riktigt hur du menar att Ubuntu Server skulle lämpa sig bäst för Desktop? Desktop versionen, javisst! Men det kanske är fel att jämföra med den? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns andra alternativ också. FreeBSD använder jag och har gjort sedan 90-tal.
Största skillnaden(?) mellan debian och ubuntu är väl just repository-delen. Ubuntu är väldigt långt fram och tidiga med uppdateringar av programvaror m.m, medan debian förlitar sig på säkerhetspatchar till de versioner som finns (dvs inga stora versionsuppdateringar förrän debian byter version). Rätta mig gärna om jag har fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fanta eller Coca Cola, Volvo eller Saab, Katt eller Hund.
Detta är en fråga som kan bli hur lång som helst. Själv röstar jag på Debian då det känns mer stabilt, kanske mer out of date, men en server behöver inte kännas ny och fräsh utan mer stabil. Har själv server med Debian och är nöjd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har kört båda ganska mycket och jag föredrar Debian.
Jag brukar dock köra med Dotdeb repot för att få nyare versioner genom apt. Jag har inte haft några stabilitetsproblem med pakten därifrån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ubuntu fungerar bra både på Server och Desktop, Länge sen jag satt med Debian men Debian stable är ju inte direkt känt för att köra med det allra senaste programvarorna, vilket mest är frustrerande.
Ubuntu har en del småfunktioner som gör det lite enklare Föreslår vilket paket som ska installeras om ett program saknas, ufw för att administrera brandväggen för att ta några exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Debian alla dagar i veckan.
Ubuntu är (och kommer antagligen alltid att vara) väldigt bloated. Även i den mest minimala versionen av Ubuntu Server så fick du iallafall förut - skräp såsom laptop-detect, pcmcia-tools och bluetoothd. Debian är cleant, simpelt, säkert, snabbt och "just works", utan onödigt skräp. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|