FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Botnar som används för Black hat SEO är numera plåga som inte ungår någon forum eller blogg ägare, efter en slump sprungit på mjukvara som används för black hat SEO , så hittade jag url: http://www.stopforumspam.com/
Här är mitt bidrag till ett bättre internet, jag är hobby programmerare, därav får ni ta koden för vad den här. Jag har shell access på min burk, därav så kan förfarande som beskriv nedan vara lite annorlunda för webhotell som saknar shellaccess. Instruktioner nedan fungera för mac och linux användare, för Windows RTFM eller ladda hem Vbox , kör ingång virtuell maskin med linux. Värt att notera den första scriptet körs via enklast php_cli och det kommer troligen göra time out man kör det på webhotelll miljö via http. IP Ban filen innehåller ca 180k rader ip adresser,. Notera 2 : fopen ,kommer skapa filer i /tmp/ , kommer antaligen inte vara så populärt hos Ert webhotell, så byt /tmp till getcwd(). i det fopen avsnitt som finns nedan. När ni ser att scriptet fungera, så kommentara bort logg delen av koden. Kod 2 , förutsätter att man har loggat in på DBn redan. Hur gör? Se första raderna kod 1 fram till // Slut på DB login Och ni får jättegärna bidra med smartare kod och förbättringar.... Jag har inte märkt av någon prestanda problem. Men det kan bli ett problem i webhotell miljöer. Instruktioner : 1) Ladda hem databasen från http://www.stopforumspam.com/downloads/ Med blockerade IP addresser. Packa upp filen och dra upp ett bash skriv Kod:
cat filnamn | tr -t , '\n' > evil_ip.txt Kod:
CREATE TABLE `banIP` ( `ban_id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT, `ban_ip` varchar(16) COLLATE utf8_bin NOT NULL DEFAULT '', `ban_time` int(11) NOT NULL DEFAULT '0', PRIMARY KEY (`ban_id`), KEY `ban_id` (`ban_id`) ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin; /*!40101 SET character_set_client = @saved_cs_client */; Kod:
<? error_reporting(E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_DEPRECATED); define( DB_SERVER, "127.0.0.1"); define( DB_SERVER_USERNAME, "dittusername"); define( DB_SERVER_PASSWORD, "dittpassword"); define( DB_DATABASE, "dindatabas"); define("OUTPUT_CHARSET","ISO-8859-1"); $link = mysql_connect( DB_SERVER, DB_SERVER_USERNAME, DB_SERVER_PASSWORD); $link = mysql_select_db( DB_DATABASE ); // Slut på DB login $ipfile ="/tmp/evil_ip.txt"; $handle = @fopen( $ipfile, "r"); if ($handle) { $X=0; while (!feof($handle)) { $data = fgets($handle, 32768 ); $INLINE2 = str_replace( "\n","", $data); $SQL0 = "SELECT * FROM banIP WHERE ban_ip='".$INLINE2."';"; $res0 = mysql_query ( $SQL0 ); if ( mysql_num_rows($res0) == 0 ) { $tid = time(); $SQL = "INSERT banIP ( ban_ip , ban_time ) VALUES ( '$INLINE2', '$tid' );"; $res = mysql_query ( $SQL ); print "\n".$SQL." res=".$res; } } } ?> Kod:
<? function CheckEvilIP ( $IP ) { $URL = "http://127.0.0.1/"; $SQL0 = "SELECT * FROM banIP WHERE ban_ip='".$IP."';"; $res0 = mysql_query ( $SQL0 ); if ( mysql_num_rows($res0) > 0 ) { // Finns ondskan i databasen? $handle = fopen("/tmp/evil-ip-address.txt", "a"); fwrite($handle,"\n". $_SERVER['REMOTE_ADDR'] ); fclose( $handle ); header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently'); header ('Location: '.$URL); } else if ( mysql_num_rows($res0) ==0 ) { // Det finns ingen ondska. $urlchecker = file_get_contents('http://www.stopforumspam.com/api?ip='.$IP); if (strpos($urlchecker, 'yes') ) { $handle = fopen("/tmp/evil-new-ip-address.txt", "a"); fwrite($handle,"\n". $_SERVER['REMOTE_ADDR'] ); fclose( $handle ); $tid = time(); $SQL = "INSERT banIP ( ban_ip , ban_time ) VALUES ( '$IP', '$tid' );"; $res = mysql_query ( $SQL ); header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently'); header ('Location: '.$URL); } } } ?> Slutligen : Anropa funktionen med : Kod:
CheckEvilIP ( $_SERVER['REMOTE_ADDR'] ); Senast redigerad av klein den 2011-10-06 klockan 15:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bra. Men ovan kod lär dra en del performance om du ska köra den på varenda sidvisning. Kör funktionen annars på de ställen där de behövs, till exempel registrering av nytt konto. Du kan ju annars sätta en cookie om IP:et är ok och köra funktionen om det inte finns en cookie satt.
Men en bättre lösning måste nog ändå vara att kräva registrering för att kunna skriva inlägg och vid registreringen ha en enkel men unik fråga som måste svaras rätt. Gör det själv på seo-forum.se och det funkar bra. Drar heller ingen performance. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Ett annat alternativ är att ta ett webbhotell som redan har inbyggda spamfilter i systemen så man slipper som hotellkund att programmera in saker.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Ni som blockerar IP:n rakt av, räknar ni med att dessa ska vara svartlistade för all framtid? Det är ju ett enormt slöseri med IP-adresser.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-10-07 klockan 10:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jodå, det finns, vi tex. kör ett professionellt system som fungerar otroligt bra och vi har inga klagomål från kunder. Det sker ingen IP blockering, utan det fungerar mycket likt ett vanlig spamfilter för email.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, fast spamfilter för email felmarkerar alltid en del mail. Sannolikheten att en kund märker av detta är ju också ganska liten. Jag tycker inte det är en bra lösning - det finns för många tveksamheter som inte går att komma förbi.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Alla spamfilter, inkl. de som du lägger in i php kod kommer att blockera riktiga inlägg, eller felaktiga IP, inget spamfilter är 100%. Det system vi kör är dock så bra att ingen kund klagar, annars skulle vi reklamera systemet där vi skaffade det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jämför med t ex gmails spam-korg ... den måste man ständigt titta igenom om man använder mailen till något viktigt. Har ens webbhotell något allmänt blockerings-filter över ens sajt vill man ha noga kontroll över vad som blockerats - som minst. Annars tror jag snarare systemet är ytterligare ett problem än en lösning på problemet. Och ip-blockeringar rakt av kan väl vara effektivt om man uppför sin egen lista över återkommande irritations-moment. Annars är enkla captcha, registrering och liknande lösningar nästan alltid att föredra - tycker jag.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Håller med dig, men många föredrar att inte själva lägga in php kod och andra åtgärder, för det har dom inte kunskapen eller orken till, och självklart går filtret att stänga av för de som önskar och som har kunskap och viljan att själva ha kontroll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Just den här koden som är ovan nyttja färdiga blockeringar av IP. Den nyttja stopforumspam .com databas, eftersom du bara får ställa 20k frågor per dygn emot deras API, så valde jag skriva koden så att den först kollar lokal databas, sedan frågar den stoppforumspam.com
Alltså captcha fungera inte längre på phpbb, slå jag av spam skyddet så har jag ca 200 fejk användare reggad på några timmar. Men lite statistik på 1 dygn. : Ny IP adresser som har tillkommit under 1 dygn är : 26 Antalblockerade IP som har besökt min sida 1 dygn är : 213 Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|