Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stoppa spam på forum och bloggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-07, 15:08 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Jag har inte märkt någon kraftminskning, dock kör jag inte det i webhotell miljö. Har fundera på att ha 2 tabeller , en stor tabell med alla blockerade IP och sedan en cache tabell där man lagra besökta ip och med flagga om det goda eller onda IPn.

Men som sagt , det vara ett snabbhack, det går för sköna.. Eller så kanske man kan få sitt webhotell att sätta upp en lokal version av stoppaspam.

Nackdelen som jag ser med t.e.x frågor, är man kan få modeifera koden ganska mycket... Cookie lika så.. Det är ganska mycket arbete på implemtera det. Fördelen med den här koden, är att man kan lägga den central i någon header, så är det up and running.

Jag trodde det skulle prestanda problem, med söka igenom att en tabell på 180k IP, men har inte märkt av det och då är mysql standard uppsatt på maskinen. Webhotellen har oftast optimerade DB maskiner..

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Bra. Men ovan kod lär dra en del performance om du ska köra den på varenda sidvisning. Kör funktionen annars på de ställen där de behövs, till exempel registrering av nytt konto. Du kan ju annars sätta en cookie om IP:et är ok och köra funktionen om det inte finns en cookie satt.

Men en bättre lösning måste nog ändå vara att kräva registrering för att kunna skriva inlägg och vid registreringen ha en enkel men unik fråga som måste svaras rätt. Gör det själv på seo-forum.se och det funkar bra. Drar heller ingen performance.

Senast redigerad av klein den 2011-10-07 klockan 15:18
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 15:55 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Jag har inte märkt någon kraftminskning, dock kör jag inte det i webhotell miljö. Har fundera på att ha 2 tabeller , en stor tabell med alla blockerade IP och sedan en cache tabell där man lagra besökta ip och med flagga om det goda eller onda IPn.

Men som sagt , det vara ett snabbhack, det går för sköna.. Eller så kanske man kan få sitt webhotell att sätta upp en lokal version av stoppaspam.

Nackdelen som jag ser med t.e.x frågor, är man kan få modeifera koden ganska mycket... Cookie lika så.. Det är ganska mycket arbete på implemtera det. Fördelen med den här koden, är att man kan lägga den central i någon header, så är det up and running.

Jag trodde det skulle prestanda problem, med söka igenom att en tabell på 180k IP, men har inte märkt av det och då är mysql standard uppsatt på maskinen. Webhotellen har oftast optimerade DB maskiner..
Det finns en del andra problem med din kod också. De tre jag ser direkt är:

Kolumn-typ för ip-adressen. Lagras denna som varchar(15) tar den upp till 46 bytes med utf8. Alternativet heter INT, kör du ipv4 har du det redan klart i MySQL med INET_NTOA()/INET_ATON(). Med en unsigned int rymmer du alla ipv4 adresser på 4 bytes.

Det andra är att du har en primär-nyckel på ett id för IP-adressen (!?). Det enda det gör här är att göra inserts/updates långsammare. Lägger du istället primärnyckeln på int-representation av ip-adressen blir det mycket kvickare. Sedan bör du använda select banIP och inte select *. På så sätt kan du läsa hela ditt svar från index och behöver inte göra disk-reads (förutsatt att db-servern mår bra).

Du har gjort dig direkt beroende av en tredje part för hela din sajt. Vad händer när de får prestanda-problem, du får routingproblem mot dom eller deras site går ner kl 4 på natten?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 16:29 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Håller med dig, men många föredrar att inte själva lägga in php kod och andra åtgärder, för det har dom inte kunskapen eller orken till, och självklart går filtret att stänga av för de som önskar och som har kunskap och viljan att själva ha kontroll.
Det låter förstås inte som en dum tjänst att erbjuda även om det inte är intressant för egen del. Det vore däremot betydligt bättre att låta de som vill sätta på detta filter istället. Hade jag blivit kund hos er hade jag inte haft den blekaste om att något sådant kördes.

Vore intressant att veta om andra webbhotell gör något liknande eller hur ni resonerar kring detta?
Oläst 2011-10-07, 17:32 #14

Tack det skall jag till mig, det är som sagt ett fulhack..Skall vara ärlig så tog en tabell från ett annat projekt och yxade till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Det finns en del andra problem med din kod också. De tre jag ser direkt är:

Kolumn-typ för ip-adressen. Lagras denna som varchar(15) tar den upp till 46 bytes med utf8. Alternativet heter INT, kör du ipv4 har du det redan klart i MySQL med INET_NTOA()/INET_ATON(). Med en unsigned int rymmer du alla ipv4 adresser på 4 bytes.

Det andra är att du har en primär-nyckel på ett id för IP-adressen (!?). Det enda det gör här är att göra inserts/updates långsammare. Lägger du istället primärnyckeln på int-representation av ip-adressen blir det mycket kvickare. Sedan bör du använda select banIP och inte select *. På så sätt kan du läsa hela ditt svar från index och behöver inte göra disk-reads (förutsatt att db-servern mår bra).

Du har gjort dig direkt beroende av en tredje part för hela din sajt. Vad händer när de får prestanda-problem, du får routingproblem mot dom eller deras site går ner kl 4 på natten?
Oläst 2011-10-08, 11:08 #15

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ni som blockerar IP:n rakt av, räknar ni med att dessa ska vara svartlistade för all framtid? Det är ju ett enormt slöseri med IP-adresser.
Det där ett problem, lösningen är väl att hämta hem stopforum databas varje mån åtminstoende, updatera databasen. Fundera på att man kanske bara skall behålla IPn från kända spam stater konstant typ .RU ,man skulle kunna lägga upp ett cronjob som wgetade hem db:n varje dag också..

Det bero också på vad man har på sin hemsida , min hemsida vänder sej till Svenskar, därav är det ganska lätt att blockera .ru, .ua osv..

Stänger jag av spam filtret, då har jag ca 200 fulkonto reggade på några timmar. Nu har jag 2 st fulkonto på några dagar.

Det jobbigaste är inte att fulkonto reggas, utan när det sätter ingång och bajsa ner forumet med sin skit, då kan man få sitta 1 h om dagen och bara rensa spam, för botnar bumpar upp gamla trådar. Så för mig är det här bästa sättet att freda min hemsida emot slöddret.

Kan bara vara tacksam emot att det bruka skita ner forumet på Engelska, Ryska eller Spanska.
Oläst 2011-10-25, 20:27 #16
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Dock så är det rätt synd att använda sig av Ip blockering , för att personen som nu använder sig kan bara starta om routern i fråga om han nu känner för att spamma lite till.
Zyry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-25, 21:01 #17
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Varför inte bara spara alla IP-adresser till minnet under körning?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017