Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Crystone spammar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-06, 10:20 #51
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av safehosted Visa inlägg
Vi beklagar verkligen att denna kampanj uppfattats som spam och givetvis att vi inte fått validerade listor som mailcom utlovade. Jag tror också att det finns två sidor med folk som är för och emot e-post marknadsföring. Godaddy t.ex. arbetar aktivt med e-postmarknadsföring och mig veterligen uppfattas dom inte som oseriösa. http://www.godaddy.com/business/emai....aspx?ci=42379
Citat från How it works på sidan:
"Gather email addresses, efficiently and legally, by adding our sign-up form to your website."

Jag tror inte någon här har något emot e-postmarknadsföring riktad till personer som aktivt anmält sig till att få just den reklamen de får.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-06, 12:17 #52
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett.

Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket:

Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om)
E-postmarknadsföring är SPAM enligt nettiquette även mellan företag. Det är synd att det inte är olagligt i Sverige.

Tackar för konsumentverkets bedömning om enskild firma. Det finns alltså anledning att anmäla. Använd gärna http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-06, 12:27 #53
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av SajtXL Visa inlägg
Men i bland lönar det sig att spamma.
Tyckte att deras 75% "Crystone Pro" verkade prisvärt då jag var på jakt efter en ny hosted exchange leverantör för bara några få konton.

Nu till frågan. Någon som har erfarenhet av vad det tar att får ett konto upplagt hos Crystone??

Betalade i morse, fick ett autovar med inloggning till en kontrollpanel, med inga tjänster knutna till kontrollpanelen.
Skickade en fråga till deras kundtjänst klockan 13 men fortfarande inget svar?

Normalt brukar ett skapande av ett webbkonto inte ta 12 timmar ??
Men det är för tusan en oskriven regel att man inte nappar på erbjudanden som kommer som SPAM oavsett hur bra det nu må vara. Du förtjänar fortsatt SPAM...
Oläst 2011-09-06, 12:30 #54
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
För er som är intresserade av Mailcoms svar:

__________________________________________________ __________

MailCom Europe AB svarar;

MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar.

När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser.

Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.

Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga.

Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan.

Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper.

Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det.

Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation.

I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen.

Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata.

Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.

På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.

Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.

Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet.

Mvh, Ma** Lin****m.
MailCom Europe AB

__________________________________________________ ___________
Och det har aldrig hänt förut. Jag fick spam idag från Vinstocken till precis samma adresser som Crystone spammat till.
Oläst 2011-09-06, 12:33 #55
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Vi beklagar verkligen att denna kampanj uppfattats som spam och givetvis att vi inte fått validerade listor som mailcom utlovade. Jag tror också att det finns två sidor med folk som är för och emot e-post marknadsföring. Godaddy t.ex. arbetar aktivt med e-postmarknadsföring och mig veterligen uppfattas dom inte som oseriösa. http://www.godaddy.com/business/emai....aspx?ci=42379
Jag har varit kund hos GoDaddy och trots det inte fått ett enda erbjudande per e-post. Det bör innebära att de, tillskillnad från Mailcom och Crystone, arbetar seriöst med e-postmarknadsföring.
Oläst 2011-09-06, 14:00 #56
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
... och här damp det ner ett Jajja spam också.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 10:57 #57
Supermoderator

Supermoderator

Det roliga är att Mailcom själva har spammat mig nu. Tacksamt eftersom jag kunde anmäla även dem till konsumentverket.
Oläst 2011-09-09, 11:25 #58
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Fick även jag från Mailcom på personliga adresser...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 11:46 #59
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
När det gäller mailcom kan man inte sjunga: Du är den ende

Synd att konsumentverkets anmälningsfunktion inte funkar, i vart fall inte för Safari och Firefox De vet inte heller när de får igång den igen. Hann dock med att göra en anmälan innan den fick spunk
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 15:39 #60
safehosted safehosted är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
safehosted safehosted är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Min kväll är räddad - detta var bland det roligaste jag läst på länge!

Safehosted: jag har en allvarlig fråga till dig. Är det säker att detta är ett svar från MailCom Europe AB till Crystone AB och avsett att lägga ut på Webmaster Network, ett offentligt forum?

Red
Läste robertssons kommentar
Vill bara säga att jag älskar "automagiskt" - dagens nyord! (puss!)
Självklart!
safehosted är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017