Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lendos URL, SEO knep?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-21, 23:05 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Vet faktiskt inte vad jag tycker om det hela. Jag undrar hur mycket Expressen tagit betalt för alla dessa länkar. Sen som MKÖ så äger ju Schibsted Aftonbladet mm. Aftonbladet är väll en större nättidning än Expressen. Så varför inte ha sina länkar på Aftonbladet istället för Expressen?

Men jag kan inget annat än att hålla med dig om att en stor del av SEO, iaf ("off-pag SEO") innebär manipulering för ens egna sajter / kunds. Men gradskillnader finns, helt klart.
Bara för att Aftonbladet är större så innebär det inte att Expressens läsare är en delmängd av Aftonbladets läsare utan det kan mycket väl löna sig att annonsera även där.
Oläst 2011-08-29, 18:00 #12
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Köpta textlänkar är ett jäkla otyg eftersom de i förlängningen innebär att pengar (i ännu större utsträckning) kommer styra SERP:en. Jag hoppas (och tror) att Googles ogillande policy kvarstår och att de är framgångsrika med att hitta "syndarna".

En stor del av SEO är ju en form av manipulering, men det finns ju uppenbara gradskillnader...

Konstigt att Expressen tillåter detta. Vad tycker ni om det?
Eftersom det är ett regelbrott så är det ju märkligt att en så stor tidning gör det för lite snabba cash (om så nu är fallet).

Intressant är dock också att Jajja, när jag bad om referenser för var dom placerade länkar, nämnde sajter som Realtid.se och Jnytt.se - som också är relativt seriösa...

Senast redigerad av Henkutt den 2011-08-29 klockan 18:05 Anledning: ett komma.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 20:08 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vad är det som indikerar att Lendo har köpt länkar på Expressen? Vad får er att tro att det inte bara rör sig om en helt vanlig annonskampanj? Att urlérna är taggade bör ju visa att trafik och inte länkkraft är annonsens primära syfte.

Att köpa länkar för att manipulera SERPsen är en sak. Att bara köpa vanliga annonser och reklamkampanjer är en helt annan. Det är inte upp till Google att bestämma hur webbsidor och tidningar som Expressen får visa annonser, eller vilka attribut som ska finnas på deras länkar.

Är det någon som blivit tagen med byxorna nere i det här fallet, så är det Google själva. De påstår att de är så duktiga på att skilja köpta annonser från vanliga länkar och original från duplicate content. Och sen visar de en sida som absolut inte är original och vars ranking enbart baseras på köpta annonser, som första resultat vid en sökning på ett konkurrensutsatt sökord. Pinsamt.

Jag har ingen aning om ifall Lendo köper länkar eller följer Googles riktlinjer i övrigt. Men jag tycker inte det är något fel på att köpa en vanlig annonskampanj på en svensk dagstidning, även om annonserna inte har nofollow. Google har lika lite rätt att bestämma hur annonser på Expressen ska se ut, som Expressen har rätt att bestämma hur Google ska ranka sidor.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 21:59 #14
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2011
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Vad är det som indikerar att Lendo har köpt länkar på Expressen? Vad får er att tro att det inte bara rör sig om en helt vanlig annonskampanj? Att urlérna är taggade bör ju visa att trafik och inte länkkraft är annonsens primära syfte.

Att köpa länkar för att manipulera SERPsen är en sak. Att bara köpa vanliga annonser och reklamkampanjer är en helt annan. Det är inte upp till Google att bestämma hur webbsidor och tidningar som Expressen får visa annonser, eller vilka attribut som ska finnas på deras länkar.

Är det någon som blivit tagen med byxorna nere i det här fallet, så är det Google själva. De påstår att de är så duktiga på att skilja köpta annonser från vanliga länkar och original från duplicate content. Och sen visar de en sida som absolut inte är original och vars ranking enbart baseras på köpta annonser, som första resultat vid en sökning på ett konkurrensutsatt sökord. Pinsamt.

Jag har ingen aning om ifall Lendo köper länkar eller följer Googles riktlinjer i övrigt. Men jag tycker inte det är något fel på att köpa en vanlig annonskampanj på en svensk dagstidning, även om annonserna inte har nofollow. Google har lika lite rätt att bestämma hur annonser på Expressen ska se ut, som Expressen har rätt att bestämma hur Google ska ranka sidor.
Jag håller fullständigt med dig, riktigt bra skrivet! Google predikar alltid om sin avancerade algoritm och den är ju det, men inte så jätte avancerat som vi tror, en länk från expressen och deras main page med en annan konstig url rankar etta för ett dröm keyword skulle man kunna säga.

Sedan skulle jag vilja tillägga att vi ej med säkerhet kan veta om det är nofollow eller dofollow på deras annons. Nofollow är till för att bots inte ska följa länkarna med vad jag kommer ihåg har Google själva en gång sagt att de följer nofollow länkar men det överför ej någon link juice osv. Så detta kan ha varit en nofollow länk om man tror på att dessa länkar också hjälper till i serpen.
Aarash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-01, 09:35 #15
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
...Eller att google faktiskt följer 302 ompekningar eller nofollow länkar.
Det är ingen nyhet, att Google följer nofollow-länkar. Har de ALLTID GJORT! Räcker med att du skriver ut en URL utan att länka upp den, så följer Google den adressen

Sorry för lite "off-topic"
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 22:10 #16
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Nu är de borta från 1an iaf.
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-05, 18:58 #17
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Nu kör Lendo liknande kampanj.
Syns inte ens att det är reklamlänk förutom i länken där de spårar med google analytics att det är en cpc-kampanj.

http://twitter.com/stefanjanson/stat...47839700807680
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017