FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
är ca 10-12% lästa/öppnade nyhetsbrev (mail) en OK siffra?
Vad ligger ni på? (tänker främst på andra e-butiker) Har ni några bra tips för att kunna öka den siffran? En grej om funkar väldigt bra för oss är att vi brukar ha fraktfri kod i nyhetsbreven, som gäller under begränsad tid. Då kommer det alltid mycket beställningar på kort tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här har du en bra tråd om ämnet nyhetsbrev där många gett bra info.
http://www.ehandel.se/forum/marknads...evstraden.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
<OT>
Beror kanske lite på vilken frekvens man har på sina utskick, CDON.se skickar ju ut dagligen och jag har nog inte läst ett enda Nyhetsbrev de senaste 3 åren.. </OT> <OffT> Läste en undersökning om att 98% av alla SMS är lästa inom 1h, det är liiiite skillnad, kanske handlar om mediet? </OffT> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ca 37-40% brukar våra nyhetsbrev ligga på iaf de 4 senaste, strax under 10k mottagare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ganska stabilt runt 15% ligger vi på då vi skickar ut Adrecords nyhetsbrev. Hoppas kunna bättra på det med några procentenheter under hösten med lite mer intressant info i utskicken.
Ett tips jag fick, och börjat med, är att ha en intressant öppningshöjande text (även om jag säkert inte lyckats) som dold (samma färg som bakgrunden) text i toppen av brevet. Då är det denna text som syns i bl a Gmails förhandsgranskning innan man klickar upp brevet. Det är ju bättre än typ "För att läsa det här brevet i webbläsaren, klicka här...". Senast redigerad av elofsson den 2011-07-18 klockan 21:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar som vi ligger lite lågt, kan ju bero på att vi säljer ganska "tråkiga" produkter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Folk är förmodligen inte så där vansinnigt intresserade av bläckpatroner och toners, nej ![]() Jag är ingen expert på nyhetsbrev. Men den lilla erfarenheten jag har, har lärt mig att man inte ska kalla sitt utskick för nyhetsbrev om man har en tråkig produkt. Vill du att folk ska öppna ditt brev så bör du alltså undvika ordet "nyhetsbrev" i meddelanderaden. En annan sak som kan vara värd att prova, om man är beredd att lägga mer tid och energi på sitt nyhetsbrev, är ett återkommande moment som intresserar men som inte nödvändigtvis har med (den tråkiga) produkten att göra. Tidningar och produktionsbolag för TV använder ofta det "tricket". Tänk på tex seriestrippar i tidningar eller griffeltavlan och soffan i intro:t för Simpsons. Det svåra är att få folk att börja läsa/titta. Har de välj börjat så sväljer de resten också. Prova typ en följetong i stil med "100 saker du inte visste om bläckpatroner" längst ned i nyhetsbrevet. Ett antal personer kommer att fastna och öppna varje brev du skickar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det har en väldigt stor betydelse vad man säljer, hur ofta nyhetsbrevet skickas ut och hur ofta kunder återkommer så det är nog svårt att göra relevanta jämförelser mellan olika verksamheter. Däremot är det nog en god idé att testa lite olika variationer på sina utskick för att se vad som fungerar bäst just för ens egen målgrupp. Rubriken bör man framför allt ägna en hel del tanke. Kreativa idéer i linje med Gustavs förslag kan löna sig men kräver också lite arbete. Man bör undvika att skicka ut ett nyhetsbrev om man inte har något nytt att berätta för kunderna som de också är intresserade utav. Vem öppnar ett CDON-utskick där de berättar om fri frakt för 100:e gången? Sedan kan ju kunder alltid handla trots att de inte öppnar nyhetsbrevet vilket nog är ganska vanligt i just det fallet.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-20 klockan 13:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
man får ju också ta öppningsprocenten med en nypa salt, då en del personer läser nyhetsbrevet utan att visa bilder och då registreras inte läsningen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|