Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Obetald faktura, paket skickat rek

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-01, 16:30 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Obetald faktura, paket skickat rek

Hejsan.

Såhär gick det till:
1. Kund gjorde en beställning mot faktura.
2. Vi gjorde en kreditbedömning och allting verkade bra.
3. Produkterna skickades till kundens folkbokföringsadress rekommenderat och hamnade på OKQ8.
4. Produkten lämnades ut till kund mot ID handling (hoppas jag då det skickades rekommenderat).
5. Fakturan är obetald 2 månader efter förfallodatumet.
5. Jag ringer kund och får inget svar, kollar upp kundens namn och adress på Eniro och ringer numret som står det. .
6. En person med samma namn svarar, som bor på samma adress; däremot har den här personen ingen aning om vad som har skett och påstås inte ha tagit emot något paket.

Jag skickade ju det rekommenderat till personens folkbokföringsadress, så en ID handling är ett måste för att lösa ut paketet.

Vad kan jag göra?

Senast redigerad av Lancelot den 2011-07-01 klockan 16:42
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-01, 17:42 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Kontaktar din transportör och ser vilken legimation som använts. Sen så konfronterar du din kund, eller polisanmäler. Alternativt din kund polisanmäler den närstående som beställt i hans namn för bedrägeri.

Du kan också kolla upp mobilnumret/mailadressen som smsavin skickades till.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-02, 11:19 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Börja med att skicka krav följt av inkasso, eller om du redan gjort detta, direkt till Kronofogden. Under tiden tar du tag i biten med att få ut underlag från Posten, det kan du behöva senare.

Risken att det inte är individen du pratat med som beställt och hämtat ut förefaller ju minimal, så kör på!
Oläst 2011-07-04, 12:00 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Börja med att skicka krav följt av inkasso, eller om du redan gjort detta, direkt till Kronofogden. Under tiden tar du tag i biten med att få ut underlag från Posten, det kan du behöva senare.

Risken att det inte är individen du pratat med som beställt och hämtat ut förefaller ju minimal, så kör på!
Will do! Tack för tipset.

Känner också att risken är minimal.
Oläst 2011-07-04, 16:23 #5
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem
elf98s avatar

Fast har kunden bestridit kravet får du inte skicka till inkasso eller fogden, då är det tingsrätten som gäller.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 13:24 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av elf98 Visa inlägg
Fast har kunden bestridit kravet får du inte skicka till inkasso eller fogden, då är det tingsrätten som gäller.

Så om kunden fått betalningsanmärkningar 2 veckor efter beställningen och väljer att inte betala produkten så finns det egentligen ingenting att göra?
Vilket skitsystem. Tycker det här borde klassas som stöld.

Kan jag inte polisanmäla personen för stöld då produkterna är våra tills betalningen är oss tillhanda?

Senast redigerad av Lancelot den 2011-07-06 klockan 13:31
Oläst 2011-07-06, 13:48 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Så om kunden fått betalningsanmärkningar 2 veckor efter beställningen och väljer att inte betala produkten så finns det egentligen ingenting att göra?

Kan jag inte polisanmäla personen för stöld då produkterna är våra tills betalningen är oss tillhanda?
Antingen skickar du han till KFM ändå och ser om kunden bestrider det, annars får du driva det i domstol. Men då hade jag stämt kunden på 25.000 extra i ersättning för tiden.

Du kan även begära handräckning av KFM så dom kommer och hämtar dina produkter som du äger. Men är lite en avtalsfråga vad som står det med.

Men finns inget smidigt sätt i sådana ärenden, enda som faktiskt funkar är väl ta någon lodis och och basebollträ att agera som indrivare. Är väl billigaste och effektivaste lösningen men är oftast inte så populärt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 14:07 #8
elf98s avatar
Medlem

Medlem
elf98s avatar

Citat:

Klart att du kan polisanmäla bedrägeriet. Bifoga loggfilerna med ipnummer för transaktionen. Med lite tur kanske polisen utreder...

Enklast är väl dock att reklamera försändelsen hos posten? Du har skickat till en specificerad person, men personen uppger att han inte har hämtat ut något.

Fast har du skickat något som är värt mer än 500kr med vanligt rek får du inte ut något alls, då du inte följt de villkor som gäller för Rek. Rek värde täcker upp till 10000kr. Postpaket täcker 50000kr.

I det här fallet bör du ha väldigt mycket på fötterna (detaljerade loggfiler) för att det skall vara meningsfullt att göra något.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 20:00 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Citat:

Sköt detta snyggt för det finns detaljerade regler vad du får och inte får göra.

Skicka till KFM och låt systemet ha sin gång, om du har äganderättsförbehåll kan du begära fysisk handräckning av KFM så de åker och hämtar tillbaks produkterna. Anlita INTE indrivningsföretag, då de flesta är ganska oseriösa.

Det finns färdiga schablonbelopp du får begära i ersättning för ditt eget arbete det rör sig om ca 340 kr om jag minns rätt. + 160 kr för inkasso, påminnelse max 50 kr, ansökningavgift till KFM ca 300 kr, Upprättande av betalningsplan 150 kr, dröjsmålsränta. Mer får du i princip inte ta ut i avgifter. Man får inte ta mer betalt för eget arbete, däremot för verkliga kostnader som uppstår vid rättegång.

Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-08 klockan 20:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 14:33 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Lägg upp ett "reklamationsformulär" på din webshop och be kunden fylla i där han intygar att han inte har gjort beställningen, då får du hans ip-nummer och kan jämföra det med ip-numret som beställningen gjordes från.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017