Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Obetald faktura, paket skickat rek

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-06, 14:54 #11
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Problemet är att 3000 kommer räknas som småmål och alla står för sina egna kostnaden i grunden. Så du hade behövt stämma han på ett betydligt högre grundbelopp från början.

Är av den orsaken jag skrev lodis med basebollträ endast funkar som alternativ om man ens vill ha någon möjlighet att inte förlora pengar på det.

Så är tyvärr läget i Sverige och gällande lagar och praxis. Är mycket svårt att lyckas få en domstol att även ersätta dig runt 15-30 tusen som extra när det gäller en summa på 3000 från grunden. För lägre ersättning är inte rimligt att lägga ner tid i domstolsmål för.
Lodis med basebollträ låter rätt olagligt, annars hade jag gärna velat ha någon laglig indrivare. Någon som har erfarenhet av hur det fungerar?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 15:05 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Lodis med basebollträ låter rätt olagligt, annars hade jag gärna velat ha någon laglig indrivare. Någon som har erfarenhet av hur det fungerar?
Inte mer olagligt än bedrägliga kunder :P

Men finns små lagliga möjligheter att driva in små belopp och verkligen tjäna på det och inte förlora pengar på processer.

Även svårt att få igenom saker hos posten med utan det tar massa juridiska och bråk och pappersarbete och tjaffs.

Antingen sluta sälj helt mot kredit/faktura eller köra samma hårda stil tillbaka vilken dock som sagt inte är lagligt och funkar inte i längden.

Så lägg ner eller kör metoden hembesök, något annan vettig lösning lär du inte ha som inte kommer resultera i extremt stor tidförlust som kommer kosta dig mer än dom 3000 i slutändan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 14:33 #13
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Lägg upp ett "reklamationsformulär" på din webshop och be kunden fylla i där han intygar att han inte har gjort beställningen, då får du hans ip-nummer och kan jämföra det med ip-numret som beställningen gjordes från.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 15:17 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Lägg upp ett "reklamationsformulär" på din webshop och be kunden fylla i där han intygar att han inte har gjort beställningen, då får du hans ip-nummer och kan jämföra det med ip-numret som beställningen gjordes från.
Han kan ju vara på semester, använda en dator på annat håll av annan orsak, använda mobilt nät etc. etc. Känns som en ganska dålig idé...
Oläst 2011-07-08, 20:00 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Så om kunden fått betalningsanmärkningar 2 veckor efter beställningen och väljer att inte betala produkten så finns det egentligen ingenting att göra?
Vilket skitsystem. Tycker det här borde klassas som stöld.

Kan jag inte polisanmäla personen för stöld då produkterna är våra tills betalningen är oss tillhanda?
Sköt detta snyggt för det finns detaljerade regler vad du får och inte får göra.

Skicka till KFM och låt systemet ha sin gång, om du har äganderättsförbehåll kan du begära fysisk handräckning av KFM så de åker och hämtar tillbaks produkterna. Anlita INTE indrivningsföretag, då de flesta är ganska oseriösa.

Det finns färdiga schablonbelopp du får begära i ersättning för ditt eget arbete det rör sig om ca 340 kr om jag minns rätt. + 160 kr för inkasso, påminnelse max 50 kr, ansökningavgift till KFM ca 300 kr, Upprättande av betalningsplan 150 kr, dröjsmålsränta. Mer får du i princip inte ta ut i avgifter. Man får inte ta mer betalt för eget arbete, däremot för verkliga kostnader som uppstår vid rättegång.

Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-08 klockan 20:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 17:34 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren.
Nu kanske det blir lite utanför ämnet, men det är viss skillnad på att ringa på någons dörr och uppträda civiliserat och en helt annan sak att smyga runt och kika in i fönster.

Har du skickat en påminnelse så skicka ett inkassokrav. Får du fortfarande inget svar ansöker du om betalningsförelägganden hos Kronofogdemyndigheten. Agera korrekt. Det vinner du på i längden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 18:55 #17
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Nu kanske det blir lite utanför ämnet, men det är viss skillnad på att ringa på någons dörr och uppträda civiliserat och en helt annan sak att smyga runt och kika in i fönster.

Har du skickat en påminnelse så skicka ett inkassokrav. Får du fortfarande inget svar ansöker du om betalningsförelägganden hos Kronofogdemyndigheten. Agera korrekt. Det vinner du på i längden.
Du missar problemet: Kunden har bestridit fakturan i och med att kunden säger att han inte har beställt.

Är en faktura bestriden är det tingsrätten som gäller, det går inte att skicka till inkasso eller kfm.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 19:08 #18

Citat:
Ursprungligen postat av elf98 Visa inlägg
Du missar problemet: Kunden har bestridit fakturan i och med att kunden säger att han inte har beställt.

Är en faktura bestriden är det tingsrätten som gäller, det går inte att skicka till inkasso eller kfm.
Så klart det går, för bevisbördan om kunden har bestridet eller inte är ju även det ett mål för tingsrätten isåfall.

Men kunden lär ju säkert bestrida ärendet hos KFM då med och då hamnar man ändå i tingsrätten.

Men inte värt att dra så små summor, man måste ju kräva kunden på 10-30 tusen extra för tiden att driva målet med. Och det är mycket svår att lyckas få igenom något sådant om inte ens omöjligt.
Oläst 2011-07-09, 19:16 #19

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så klart det går, för bevisbördan om kunden har bestridet eller inte är ju även det ett mål för tingsrätten isåfall.

Men kunden lär ju säkert bestrida ärendet hos KFM då med och då hamnar man ändå i tingsrätten.

Men inte värt att dra så små summor, man måste ju kräva kunden på 10-30 tusen extra för tiden att driva målet med. Och det är mycket svår att lyckas få igenom något sådant om inte ens omöjligt.
Det är inte tillåtet att kräva mer än 340 kr för eget arbete genom KFM. I tingsrätten så finns även där schabloner man kan gå efter och det är aldrig så mycket, det kan röra sig om ca 1000-2000 kr. Men som sagt man ska sköta allt skriftligt och definitivt inte ge sig på personliga hembesök oavsett om man knackar på dörren eller kikar in genom fönster.

- Skriftlig påminnelse till kunden
- om kunden bestrider skriftligt så är det tingsrätten nästa
- Om kunden inte bestrider skriftligt så blir det KFM nästa
- Om kunden skriftligt bestrider KFM-kravet så blir det tngsrätten nästa
- Att ringa upp kunden upplevs oftast som ytterst otrevligt

Det är inte säkert att leverantören fick prata med rätt person när denne ringde upp den han trodde var kunden, det är inte leverantörens uppgift att leka detektiv, som leveratör ska man ha identifierat personen man gör affärer med innan man gör affären, om det blir en tvist om inte kan lösas med förhandling så är det lämpligt att låta inkassobolag/KFM/Tingsrätten ta hand om det. Så bla därför ska all kommunikation ske skriftligt, då följer man den gängse praxis som finns, och man ska ALLTID uppträda korrekt oavsett om man har pengar att kräva.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-09 klockan 19:26
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 21:33 #20

Det är det som är problemet i Sverige, dom belopp man kan kräva räcker ju inte ens för tiden för fika paus.

Visst 340:- för skriva en KFM blankett och inte göra något mer visst, men om kund bestrider eller man behöver göra mer än så är det ju ändå en förlust för en. Alla fall om summan man vill ha ersättning är några tusen endast.

Det finns inga lagliga sätt i Sverige att få betalt för sina saker när kund bestrider, du kommer ändå ut som en förlorare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017