FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men finns små lagliga möjligheter att driva in små belopp och verkligen tjäna på det och inte förlora pengar på processer. Även svårt att få igenom saker hos posten med utan det tar massa juridiska och bråk och pappersarbete och tjaffs. Antingen sluta sälj helt mot kredit/faktura eller köra samma hårda stil tillbaka vilken dock som sagt inte är lagligt och funkar inte i längden. Så lägg ner eller kör metoden hembesök, något annan vettig lösning lär du inte ha som inte kommer resultera i extremt stor tidförlust som kommer kosta dig mer än dom 3000 i slutändan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lägg upp ett "reklamationsformulär" på din webshop och be kunden fylla i där han intygar att han inte har gjort beställningen, då får du hans ip-nummer och kan jämföra det med ip-numret som beställningen gjordes från.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han kan ju vara på semester, använda en dator på annat håll av annan orsak, använda mobilt nät etc. etc. Känns som en ganska dålig idé...
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
Skicka till KFM och låt systemet ha sin gång, om du har äganderättsförbehåll kan du begära fysisk handräckning av KFM så de åker och hämtar tillbaks produkterna. Anlita INTE indrivningsföretag, då de flesta är ganska oseriösa. Det finns färdiga schablonbelopp du får begära i ersättning för ditt eget arbete det rör sig om ca 340 kr om jag minns rätt. + 160 kr för inkasso, påminnelse max 50 kr, ansökningavgift till KFM ca 300 kr, Upprättande av betalningsplan 150 kr, dröjsmålsränta. Mer får du i princip inte ta ut i avgifter. Man får inte ta mer betalt för eget arbete, däremot för verkliga kostnader som uppstår vid rättegång. Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-08 klockan 20:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Har du skickat en påminnelse så skicka ett inkassokrav. Får du fortfarande inget svar ansöker du om betalningsförelägganden hos Kronofogdemyndigheten. Agera korrekt. Det vinner du på i längden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Är en faktura bestriden är det tingsrätten som gäller, det går inte att skicka till inkasso eller kfm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Men kunden lär ju säkert bestrida ärendet hos KFM då med och då hamnar man ändå i tingsrätten. Men inte värt att dra så små summor, man måste ju kräva kunden på 10-30 tusen extra för tiden att driva målet med. Och det är mycket svår att lyckas få igenom något sådant om inte ens omöjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
- Skriftlig påminnelse till kunden - om kunden bestrider skriftligt så är det tingsrätten nästa - Om kunden inte bestrider skriftligt så blir det KFM nästa - Om kunden skriftligt bestrider KFM-kravet så blir det tngsrätten nästa - Att ringa upp kunden upplevs oftast som ytterst otrevligt Det är inte säkert att leverantören fick prata med rätt person när denne ringde upp den han trodde var kunden, det är inte leverantörens uppgift att leka detektiv, som leveratör ska man ha identifierat personen man gör affärer med innan man gör affären, om det blir en tvist om inte kan lösas med förhandling så är det lämpligt att låta inkassobolag/KFM/Tingsrätten ta hand om det. Så bla därför ska all kommunikation ske skriftligt, då följer man den gängse praxis som finns, och man ska ALLTID uppträda korrekt oavsett om man har pengar att kräva. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-09 klockan 19:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Det är det som är problemet i Sverige, dom belopp man kan kräva räcker ju inte ens för tiden för fika paus.
Visst 340:- för skriva en KFM blankett och inte göra något mer visst, men om kund bestrider eller man behöver göra mer än så är det ju ändå en förlust för en. Alla fall om summan man vill ha ersättning är några tusen endast. Det finns inga lagliga sätt i Sverige att få betalt för sina saker när kund bestrider, du kommer ändå ut som en förlorare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|