FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hehe bästa av båda världarna. ingen dålig hw, men tyvärr förmodligen några ören dyrare än vad jag vill spendera på detta projekt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nåja du fick väl lite tips av mig också. Men om det nu är så att du inte har intresse av att testa detta innan så är du faktiskt korkad. Ingen seriös person som jobbar med databaser ignorerar att göra prestandatester med testdata, det är otroligt värdefullt. Fast jag gissar att du inte jobbar med ett riktigt projekt utan mest är nyfiken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är absolut inga problem för postgres att hantera ett par miljarder rader. Sedan är optimeringar alltid det viktigaste.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
NoSQL (t.ex. FB's Cassandra eller MongoDB) + memcache säger jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() En normal server med vanliga SSD-diskar gör mirakel den med och kostar inte alltför mycket. Om nu inte databasen blir groteskt stor så det går åt massor med SSD då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du inte behöver relationer mellan tabellarna (?) överväg en lösning där man inte använder relations databaser. Det låter mer som en lösning för key- value stores som BigTable eller Cassandra som redan påpekats. Men dessa datamängder innebär potentiellt stora stora problem vad gäller prestanda , backup m.m om man inte exakt vet vad man gör..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ta en titt på Redis http://redis.io/ som är en annan NoSQL lösning. Jag använder den själv.
Jonas Lejon tycker att den är Guds gåva till webbutvecklaren: http://utvbloggen.se/redis-ar-guds-g...bbutvecklaren/ Den enda begränsningen är RAM. Jag har ca 0,25M nycklar och den tar ca 200 MB så alltså ingen fara för mig. Dock med flera miljarder nycklar så beror det ju på hur mycket data det handlar om. Annars kan du ju använda en relationsdatabas som MySQL och använda Redis som cache (som jag gör). Blir ungefär som memcache tror jag bara det att du kan cacha längre med Redis (jag cachar en månad), du kan manipulera data bättre och att Redis kan hantera 81000 GET per sekund (enligt Jonas Lejon). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är svårt att säga något utan att veta vad du vill göra.
Dela med dig av din tabell-layout, annars går det inte att säga så mycket vettigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Dear everyone who are not Facebook. You are not Facebook.
Bygg applikationen med de verktyg du känner till, först när du har den mängd data du pratar om kan du börja oroa dig för skalning. Dessutom är hårdvara billigt i jämförelse med utbildning/learn by doing very wrong. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-25 klockan 20:49 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|