WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Snabbaste SQL-servern? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047319)

Rampe 2011-03-24 20:37

Snabbaste SQL-servern?

Jag sitter med ett större projekt som kräver en snabb databas engine, och därav min fråga: Vilken är det snabbaste databasserver (enligt fakta) som kan användas enkelt och effektivt med PHP.

Jag vet mycket väl att ex. MySQL är snabb, men behöver en ännu snabbare för detta, och tyvärr så handlar det inte om optimering eller dyl.

Kommer ha 2-3 tabeller, varav en av dem kommer innehålla några miljarder raws.

Några tips eller referenser?

abergman 2011-03-24 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Rampe (Inlägg 20399359)
Jag sitter med ett större projekt som kräver en snabb databas engine, och därav min fråga: Vilken är det snabbaste databasserver (enligt fakta) som kan användas enkelt och effektivt med PHP.

Jag vet mycket väl att ex. MySQL är snabb, men behöver en ännu snabbare för detta, och tyvärr så handlar det inte om optimering eller dyl.

Kommer ha 2-3 tabeller, varav en av dem kommer innehålla några miljarder raws.

Några tips eller referenser?

MySQL cluster är ju ett alternativ.. eller någon NoSQL lösning.

studiox 2011-03-24 20:43

Om du gjort alla optimeringar som GÅR att göra (Du får gärna berätta vad du gjort) så får du skaffa snabbare hårdvara, mer minne och snabbare hårddiskar.

Många hävdar att postgresql är snabbare än Mysql men min erfarenhet är att SELECT finns det inget som slår mysql på.

Dock har exempelvis SSD diskar visat sig öka prestanda med 50 ggr. Går att göra ganska mycket.

Största databasen jag pillat med hade runt 20miljoner rader och närmare en miljard kombinationer och det gick att få ner accesstiden rätt rejält om man vet vad man gör.

Rampe 2011-03-24 20:51

Det är ett nytt projekt, så det finns ingen databas ännu. Därav denna fråga, för att göra rätt från början (istället för att behöva skriva om koden sen, samt migrera databasen).

Jag har hört en annan databas engine än MySQL som ska vara snabbare men där jag inte kan minnas namnet på..

Rampe 2011-03-24 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av abergman (Inlägg 20399360)
MySQL cluster är ju ett alternativ.. eller någon NoSQL lösning.

Jo absolut, men det får gärna vara sista utvägen.
NoSQL kanske kan vara något, aldrig pillat med det, men får google och se vad den kan göra för mig :)

abergman 2011-03-24 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Rampe (Inlägg 20399365)
Det är ett nytt projekt, så det finns ingen databas ännu. Därav denna fråga, för att göra rätt från början (istället för att behöva skriva om koden sen, samt migrera databasen).

Jag har hört en annan databas engine än MySQL som ska vara snabbare men där jag inte kan minnas namnet på..

MySQL är ingen engine.. MyISAM eller InnoDB är engines, inte MySQL, det är en server.

Rampe 2011-03-24 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av abergman (Inlägg 20399369)
MySQL är ingen engine.. MyISAM eller InnoDB är engines, inte MySQL, det är en server.

Du har helt rätt, jag som uttryckte mig fel.

studiox 2011-03-24 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Rampe (Inlägg 20399365)

Dum fråga men du vet alltså att du från dag 1 kommer ha ett par MILJARDER rader i din databas?

I så fall borde du göra precis som vilken duktig utvecklare som helst - skapa redan nu 3 miljarder rader i mysql och testa så kommer du märka hur bra eller dåligt det blir.

Westman 2011-03-24 21:15

MySQL-kluster med databasen i RAM? Alternativt så ger PCI-korts-SSD-diskar grym prestanda. Naturligtvis med rätt mängd RAM och tweaks.

PS. Du kan alltid få köpa vår gamla Itanium med 16 proppar och 256 GB RAM för en billig penning. ;)

Rampe 2011-03-24 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20399374)
Dum fråga men du vet alltså att du från dag 1 kommer ha ett par MILJARDER rader i din databas?

I så fall borde du göra precis som vilken duktig utvecklare som helst - skapa redan nu 3 miljarder rader i mysql och testa så kommer du märka hur bra eller dåligt det blir.

Varför skulle det vara en dum fråga?
Jag vet att det kommer bli tungt, inget jag behöver testa för att veta. Men det har med olika faktorer att göra, lite som de andra försöker vinka för, d.v.s hårdvara.

Men jag tackar för ditt förslag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson