Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund luras

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-14, 22:39 #1
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Standard Kund luras

Hej

Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra.

Så jag frågar henne då: Varför har du inte hört av dig tidigare?
Hon svarar: Jag hörde ju av mig när jag fick fakturan!
Jag: Via mail?
Hon: Ja
Jag: Jag kan inte hitta några mail från dig...
Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...

Till saken hör att jag skickar fakturan i leveransen och aldrig via mail. Busted... Vad gör jag nu?
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 23:34 #2
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...
Antagligen menar hon påminnelsen.

Men vägrar kund betala så KFM.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 23:35 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det är det sura äpplet man får bita i när man väljer vanligt brev tyvärr. När jag drev e-handel hade vi några liknande fall. Du som e-handlare har ansvaret tills dess att brevet nått kunden, förnekar denne att det är mottagit så får man betala tillbaka eller skicka nytt.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 23:36 #4
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Antagligen menar hon påminnelsen.

Men vägrar kund betala så KFM.
Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 23:39 #5
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 00:07 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?
Ja, det kan hon. Tänk dig in i kundens situation (ponera att denne var ärlig). Ångerrätt kan du bara utnyttja om du mottagit en vara, vilket denna kund inte har (enligt henne själv).

Detta står angivet i:
Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
2 kap, § 10
Citat:
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm#K2P10S1
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 00:55 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?
Den som kräver pengar har alltid bevisbördan!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 01:00 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?
3 månader efter vaddå? Menar du ivägskickandet från dig eller kundens mottagande av varan? Det är alltid leverantören som har bevisbördan att leveransen mottagits.

Du måste alltid utgå från kunden i affären. För att gardera dig mot oärliga kunder så måste du vidta de mått och steg som behövs för att bevisa att leveransen kommer fram. Eller ta risken att få leverera fler gånger.... Det är en ekonomismk kalkyl man får göra, millimeterrättvisa går inte att uppnå.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 08:32 #9
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Brev försvinner. Så är det.

Hemma hos mig så står postlådorna ute längs gatan. Vet inte hur många gånger jag kommit på någon att rota bland posten i grannarnas lådor.

Har kompisar som har postfack i trappuppgången (ett litet aluminiumfack) där också posten försvinner.

Olyckligtvis är det alltid post från välkända såsom CDON, Webhallen, Dustin osv. Och känns alltid snopet att behöva ringa dom och fråga när dom skickade.
Massa extra jobb för mig och för dom. Dom vill ha nöjdare kunder och jag vill ha mina varor. Så tyvärr stjäls det brev/paket på Posten.

Att hon kommer tre månader efter känns lite sådär. Har man inte fått varan efter en vecka, hade jag kontaktat butiken.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 09:05 #10
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Hej

Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra.

Så jag frågar henne då: Varför har du inte hört av dig tidigare?
Hon svarar: Jag hörde ju av mig när jag fick fakturan!
Jag: Via mail?
Hon: Ja
Jag: Jag kan inte hitta några mail från dig...
Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...

Till saken hör att jag skickar fakturan i leveransen och aldrig via mail. Busted... Vad gör jag nu?
Är det jag som är trög?
Säger hon inte bara att hon hörde av sig nu när hon fick påminnelsen? Du menar att hon ringde till dig nu och du aldrig fått ett mail av henne?

Inte så konstigt om man som kund inte hör av sig om man köpt något och sedan aldrig får varken vara eller faktura. Skulle jag nog själv lätt kunna glömma bort om det inte var något viktigt, dvs ända tills en påminnelse dyker upp...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017