FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra. Så jag frågar henne då: Varför har du inte hört av dig tidigare? Hon svarar: Jag hörde ju av mig när jag fick fakturan! Jag: Via mail? Hon: Ja Jag: Jag kan inte hitta några mail från dig... Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan... Till saken hör att jag skickar fakturan i leveransen och aldrig via mail. Busted... Vad gör jag nu? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men vägrar kund betala så KFM. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är det sura äpplet man får bita i när man väljer vanligt brev tyvärr. När jag drev e-handel hade vi några liknande fall. Du som e-handlare har ansvaret tills dess att brevet nått kunden, förnekar denne att det är mottagit så får man betala tillbaka eller skicka nytt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Detta står angivet i: Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 2 kap, § 10 Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du måste alltid utgå från kunden i affären. För att gardera dig mot oärliga kunder så måste du vidta de mått och steg som behövs för att bevisa att leveransen kommer fram. Eller ta risken att få leverera fler gånger.... Det är en ekonomismk kalkyl man får göra, millimeterrättvisa går inte att uppnå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Brev försvinner. Så är det.
Hemma hos mig så står postlådorna ute längs gatan. Vet inte hur många gånger jag kommit på någon att rota bland posten i grannarnas lådor. Har kompisar som har postfack i trappuppgången (ett litet aluminiumfack) där också posten försvinner. Olyckligtvis är det alltid post från välkända såsom CDON, Webhallen, Dustin osv. Och känns alltid snopet att behöva ringa dom och fråga när dom skickade. Massa extra jobb för mig och för dom. Dom vill ha nöjdare kunder och jag vill ha mina varor. Så tyvärr stjäls det brev/paket på Posten. Att hon kommer tre månader efter känns lite sådär. Har man inte fått varan efter en vecka, hade jag kontaktat butiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Säger hon inte bara att hon hörde av sig nu när hon fick påminnelsen? Du menar att hon ringde till dig nu och du aldrig fått ett mail av henne? Inte så konstigt om man som kund inte hör av sig om man köpt något och sedan aldrig får varken vara eller faktura. Skulle jag nog själv lätt kunna glömma bort om det inte var något viktigt, dvs ända tills en påminnelse dyker upp... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|