FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hade jag varken fått vara eller faktura, eller något annat, hade jag verkligen inte kontaktat butiken. Jag hade mummlat något om "jävla idioter" och köpt prylen nånannanstans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Japp, tror många reagerar på det viset om det inte är någon dyr eller på annat sätt mycket speciell vara. Det är också givetvis så att man kan glömma bort beställningen. Skickar man med brev får man nog tyvärr räkna med ett visst svinn.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-15 klockan 12:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
|
Citat:
Det kanske inte finns några lagar som säger att du måste höra av dig i det fall att du inte mottagit leverans inom utlovad tid. Men hör kunden av sig direkt, så brukar problemet gå att åtgärda med ett snabbt telefonsamtal till postombudet. Men säger kunden ingenting, så blir det tillslut en stor härva av det - med försvunnet paket, inkassobolag, irriterade kunder och irriterad kundtjänst. Alla förlorar, även om konsumentlagarna skyddar dig från eventuella ekonomiska påföljder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Hur glömmer man bort en beställning?
1 st orderbekräftelse via mail 1 st leveransbekräftelse via mail 1 st avi via mobiltelefonen 1 st påminnelseavi via brevlådan 1 st betalningspåminnelse via brevlådan 1 st inkassokrav via brevlådan 1 st telefonsamtal från inkassobolaget (<-- här brukar kunden bestrida köpet) Är butiken ansluten till tex Pricerunner så kan du även lägga till en kundenkät till ovan lista. Du kommer att bli påmind om din beställning gång på gång i flera veckors tid från det att du gjorde den. Chili har all rätt att vara besvärad. Det händer allt som oftast att kunden refererar till någonting som kunden endast kan veta i det fall att han faktiskt har mottagit varorna. I mitt fall är det ibland artikelnummer. Dessa finns endast att hitta på den ordinarie fakturan som medföljer i paketet och ingen annan stans. De finns inte utskrivna i shoppen eller på betalningspåminnelsen som senare skickas ut. Ändå så händer det att vi får motta bestridanden i stil med "Jag bestrider faktura xxx med artikel xxx och xxx, eftersom jag inte mottagit beställda varor." Kund: "Hej, jag har fått ett inkassokrav på varor som jag inte har beställt!" Jag: "Det kanske rör sig om en busbeställning. Kan du ge mig fakturanummer?" Kund: "Ja, det är xxx." Jag: "Tack. Det verkar ha blivit något konstigt här. Kan du ge mig artikelnummer på beställda varor? Jag vill vara säker på att jag makulerar rätt faktura." Kund: "Hmmm, vänta... *prassel* *prassel*... Ja, det är xxx och xxx." Kunden har alltså tillgång till ordinarie faktura som medföljer i samma paket som varorna skickades i. Är man riktigt smart så trycker man garantisedeln på baksidan av ordinarie faktura, eftersom kunden då har anledning att spara den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, men nu tolkade jag det som att detta var den första kontakten med kunden efter varan skickades? Eller missade jag något?
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man bara skickar varan med posten med fakturan i leveransen och inte skickar något mer så tycker jag kundens beteende är helt förståeligt. Väldigt märkligt synsätt (om du pratar OnTopic), ska kunden göra bot och bättring!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Många människor kan inte skilja på en faktura, Avi eller påminnelse.... Jo jag pratar om vuxna läskunniga personer i Sverige....
Konstigt många tror det är olika namn på en "räkning".... Men det är väl inte så konstigt när man inte lär ut ekonomi i skolorna över huvud taget. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-15 klockan 23:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Men vet hur det är, många idioter varje månad som skriver alla konstiga möjligheter som OCR/meddelande. Även folk som både lyckas skriva felaktigt OCR och samtidigt betala fel summa. Säkert 50% av befolkningen som borde omyndighetsförklaras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I orginalfallet, är du säker på att den första fakturan kom fram? Hur skickade du den?
Jag skulle nog inte orka göra något direkt heller om jag aldrig får varan. Har ju varit med om leveranser dröjer ett tag tidigare. Är det inte något viktigt glömmer man lätt bort det medan man väntar på leveransen. Sedan blir man ju påmind först när man får påminnelsen. Skickar man med brev så får man ju paketet i brevinkastet om det inte är för stort. Citat:
Det är väldigt få fakturor som tydligt skriver ut OCR i själva fakturan. Det borde alla verkligen göra tycker jag. Tror han syftade på det Anders Larsson sa. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|