Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förändra bokföringsbranschen - vad ska vi göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-11, 08:41 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Vad som skulle behövas är EFH (Elektronisk FakturaHantering) för små företag till ett vettigt pris fast det kommer aldrig att ske. Införande av Agresso eller liknande med scannrar etc. kostar mångmiljonbelopp och kostnaden att hantera varje faktura blir löjligt hög så om man inte redan idag har en väldigt hög kostnad per faktura när det gäller ekonomin så är det inte ett alternativ. Små företag har sällan så höga kostnader.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 14:40 #12
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Svarar på alla i samma inlägg...

Senast redigerad av Present den 2011-03-11 klockan 15:24 Anledning: Estetiska
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 15:24 #13
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Ett område som berör! Kul!

Och tack för allt smart!

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Kvitton osv, kan man ha en iphone app som tar bild på kvittot eller fakturan som skickar iväg till bokföraren. Och så får man status på "ärendet". Om den undrar nått med kvittot kan de "pinga" tillbaka för komplitering. Eller om man får in faktura själv men inte sköter ekonomin, ta bild på fakturan, ocr eller va som behövs. Skickar iväg och får pingback med grön bock när de är fixat. Så om man får fråga om det är betalt så kan man svara på frågan om man sitter på toa, pubben eller tåget utan att ringa någon extra eller behöva dator.
Bra idé! Vi har byggt en protoyp till en iphoneapp för just detta ändamål för ett tag sedan. Vet inte om någon sett danske banks senaste app som betalar via att fota OCR? Hur känner den av vilket belopp och vart den ska? Själva numret är ju inte regelstyrt om jag inte har helt fel utan individuellt. Finns det något register för detta?


Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Att kunna logga in i ett webbgränssnitt och själv få fram grundläggande rapporter som balans- och resultat vore ju trevligt.
Taget! Det är på gång fast med förhoppningsvis ännu roligare (och bättre) information...


Citat:
Ursprungligen postat av icehole Visa inlägg
min lägger upp allt på foretagsplatsen så kan man se det mesta direkt när man loggar in. grymt smidigt
Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
Min byrå använder Företagsplatsen, kan inte säga att jag saknar något i deras rapporter eller funktionalitet. Ladda upp kvitton och fakturor till månadens mapp och ut kommer fluffiga grafer som amatörer kan förstå, dessutom med full insikt om man så vill. Ingen förbättring att föreslå på det arbetsflödet.
Kul att ni gillar Företagsplatsen, själv tycker jag de tänker rätt men utför fel. Bara vi inte tänker fel och utför rätt...


Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Finns ju ett företag som heter "E-co ..." som redan ligger rätt långt fram i utveckligen där men konkurrens är bra och jag tror lätt man kan ta andelar om man gör det lättanvänt. Tror det finns många potentiella kunder i små bolag där man inte har någon som helst ekonomisk bakgrund men ändå vill kunna sköta bokföring själv/spara pengar. Tror därför det är viktigt att göra det lättanvänt.

Tror t.ex. att man ska erbjuda sina kunder överskådliga mallar för excel som det går att importera/exportera till. Extremt viktigt att erbjuda kompatibla/välutformade exportmallar där de kan exportera datan till ett format som går att analysera med övrig data hos företaget -> Excel. Alltså inte enbart erbjuda export via csv. Då skulle ni även kunna erbjuda kunderna att exportera och synka dessa mot deras budgetering-/kassaflöde-/analysmallar som de även kan få av er. En mertjänst, som jag är säker på skulle öka folks incitament att välja er.

Ett bra tips för detta och för att göra bokföring lättare är även att använda sig av någon form av mappning av konton i kontoplanen. Tror kontohanteringen blir något diffus för de mer oerfarna ekonomerna. Även om man givetvis bör följa BAS.

Vidare är det viktigt att det finns möjlighet för integration för API till folks webshoppar osv för att minimera "knackandet", man vill inte manuellt behöva lägga in varje "sale" i bokföringen. Tror även att ni bör titta på formaten för bankernas exportfiler så att kunderna kan panga in dessa rakt in i ert system och på så vis sitta och knappa in varenda transaktion på 1940 eller annat likviditetskonto. Man vill ju bara behöva "re-labla" texten för transaktionen. Och om jag minns rätt så står webb-baserade bokföringsgränssnitt inför en liten ändring vad det gäller bokföringslagen, tror inte man behöver "hårdboka" varje verifikat utan att kunderna kan ändra dessa beskrivningar för varje verifikat eftersom - således sparar man tid för att slippa kreditera ett verifikat och skapa ett nytt vid en minimal ändring. Givetvis måste man agera efter god bokföringssed.

En annan funktion är ju att kunna mappa samtliga verifikat mot olika Projekt. Låtsäga att jag äger Aktiebolaget AB men inom detta driver 3 olika projekt, dessa kan vara t.ex. 3 olika webbsiter; Ananas, Blåbär, Citron. (Av olika skäl, säkert administrativa vill jag inte lägga dessa i syster/dotterbolag utan anser att de fortfarande är tillräckligt små för att drivas från ett Aktiebolag). Men iaf, så vill jag ju kunna göra en resultaträkningsexport för varje enskilt projekt, t.ex. se RR 2010 för Projektet Ananas. Detta vill man ju även kunna matcha mot Budget för Projekt Ananas för att göra avvikelseanalyser/uppföljning m.m. Då är det även vettigt att man kan implementera fördelningsnycklar för de olika projekten. Låtsäga att man till kontoret köper in en pall papper för 10.000kr. Vi vet(genom tidigare data/uppskattning) att fördelningen av dessa och annat kontorsmaterial är ungefär så att Projekt Ananas använder 60% av papprena, Blåbär 30% o Citron 10%. Då bör man ju givetvis inte behöva panga in 3 motkonton med 3 olika "projektnycklar" knutna till sig. Utan bara välja "Projektfördelning Kontor" för allt som är relaterat till just detta. Detta är enligt mig oerhört viktigt så att företagen får en bättre/reell uppfattning av vilka projekt som går bra/dåligt. Att kunna göra just dessa mappningar tror jag sparar extremt mycket tid och det är såvitt jag vet, inte något svenskt bokföringsgränssnitt på webben som erbjuder detta ännu.

Suttit en hel del med effektivisiering kring just sånt här och skulle säkert kunna fortsätta hela dagen.

Sitter ni i Stockholm?

Hoppas nåt av tipsen gillas iaf
Utömmande svar! Du verkar kunna din sak. Grymt! Och tack!
API är verkligen jätteviktigt, och i branschen är det väldigt lite använt och i de fall de finns är det väldigt bristfälliga. Tyvärr...just projektredovisning tror jag kommer öka markant mot hur det traditionellt har använts.

Vi har kontor lite här och var, bland annat i Stockholm. Jag sitter dock i Göteborg...


Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag vill se allt och ha full kontroll. Jag vill inte göra bokföringen själv, men jag vill fortfarande ha full insyn i den.

Jag vill ha rapporter om allt.

Synpunkter, idéer och egna initiativ. De flesta problem som mitt företag har känner jag inte ens till (annars hade jag ju åtgärdat dem). Om något kan bli bättre eller effektiviseras så vill jag att man talar om det för mig, utan att jag behöver fråga om det. En bokföringsbyrå som även ger konsultation skapar ett mervärde för mig. Det kan röra sig om tips och rekommendationer inom vad som helst. Det kan vara en sådan simpel sak som att tjejen/killen som gör vår bokföring noterar att vi har köpt bläckpatroner för 400 kr/st och att samma patroner finns att beställa via annan butik för 200 kr/st. Jag menar självfallet inte att bokföringsbyrån ska bedriva research kring priset på bläckpatroner. Men upptäcker bokföringsbyrån av en slump att mitt företag gör någonting irrationellt, så vill jag bli informerad om det.

Allt som ger mig ett värde, så klart.

Jag vet faktiskt inte. Företagets ekonomi i allmänhet brukar göra mig mer stressad än förbannad.

Jag hänvisar till frågan om mervärde. Jag vet ofta inte vad jag behöver.


Den bokföringsbyrå som vi anlitar idag gör ett bra jobb med bokföringen och revisorn tycker alltid att den är prydlig och korrekt. Men jag har ändå en konstant känsla av att allting skulle kunna effektiviseras. När jag frågar bokföringsbyrån, så får jag alltid svaret "Vad hade du tänkt dig då?". Problemet är att jag vet ju inte. Jag har bara en vag uppfattning av vad jag hade tänkt mig. Den vaga bilden inkluderar en fakturaskanner med textigenkänning och någon mjukvara som jag inte ens vet om den existerar. Min bokföringsbyrå i sin tur är förmodligen ganska nöjda med vår ineffektivitet, eftersom de tar betalt per timme.

Jag letar inte aktivt efter en ny bokföringsbyrå. Men skicka mig gärna ett PM om du tror dig sitta på smarta och effektiva lösningar.
Om jag ska vara helt ärlig tror jag du berör kärnans punkt här. Dels vill man inte effektivisera för det fungerar ju så bra som det är (och jag tjänar pengar på det) sen är tyvärr branschen väldigt okreativ. Drömmen är ju att standardisera rådgivning, det är svårt men jag är övertygad om att det går. Då hoppas vi på mervärde på riktigt! Att ge dig uppslag till att tjäna mer pengar...

Att köpa en egen scanner som kan tolka innehåll behöver inte vara så dyrt, men att leja bort det är egentligen inte heller dyrt i realtion till vad man sprarar som företagare. Däremot är det hutlöst dyrt om man tänker på vad som fysiskt görs. Så du är på rätt väg i ditt tänk, tror jag.
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 15:24 #14
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag skulle vilja ha alla kvitton elektroniskt så de kommer in i min mobil eller till mitt bankkonto/VISAkort för vidare befordran direkt från källan, till mitt eget eller bokföringsbyråns redovisningssystem. Jag vill med andra ord helt slippa manuell hantering av kvitton/fakturor.

Taxikvitton är ju inte ens arkivbeständiga då de ofta skrivs på värmekänsligt papper.

Sen vill jag kunna gå in och kika på alla rapporter som verifikationslistor (för att se kontering), bild på kvitton, balans-(resultatrapport), fakturor, produktstatistik, statistik över arbetade timmar m.m.

Vidare vill jag att alla redovisningsinfpo från webbutik automatiskt hamnar i redovisning så redovisningen alltid är 100% uppdaterad.

Nyckeltalsanalys och jämförelse med mallföretag och branchstatistik.

Löpande Automatiska Prognoser samt automatiska budgetförslag.

Jag ska alltid ha en lokal backup som jag kan använda med allt bokföringsmaterial om en konflikt skulle uppstå med bokföringsbyrån så de stänger mitt konto. Det innebär att jag måste kunna fortsätta mitt bokföringsarbete själv, så jag måste ha tillgång till ett program som jag kan fortsäta arbeta själv med.

Funktionellt vill jag ha allt som finns i VISMA/SPCS Administration 1000/2000, plus import/exportmöjligheter till SQL format så jag kan bygga egna avancerade analysmodeller.

Jag vill även kunna bygga egna artikelregister med prismodeller som jag räknar ut i EXCEL och DDL/SQL som jag sen kan impoerera och exportera till systemet. VISMA har detta men man får betala extra för att anpassa import/exportformatet, de har dessutom dålig dokumentation.
Conny, alltid lika vis! Bra input!
Hur mycket tror du det går att standardisera? För det tror jag är nyckeln om man ska kunna ge bra priser och öppenhet. Eller det kanske räcker med ett väl utformat API när det gäller exportering?


Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Att allting du gör sker i realtid vore fint. Men det lär nog dröja långt in i framtiden innan detta sker.

Men om jag får in pengar i bolaget, betalar eller vad nu som händer så går detta in ett program direkt, pronto. När året är slut står alla siffror där och bokföringen är klar. Du behöver inte göra något alls. Du tar emot betalningar, gör betalningar och betalar moms och skatt som vanligt. Men allt detta går in ett program och när året är slut behöver du inte göra mer än att skriva ut detta och bokföringen är klar.
Om jag ska vara helt ärlig så går det nästan att få det så redan i dag. Dock är setupen för att komma dit där det skiter sig, det blir dyrt. Vi vill kunna jobba ditåt men då måste man nog standardisera som bara den....men jag håller med dig. Exakt så vull jag med ha det. Bort med all administration...skulle regeringen verkligen velat göra skillnad för företagen så skulle de standardiserat efaktureringen. Då kan vi snacka besparingar.


Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Hur skulle du då reagera om du fick tips att du kunde spara XX kronor genom att handla från företag Y i stället och det bolaget är bror/sambo/delägare till företag Y?
Då blir det ju geanst en annan aspekt av det hela.
Transparens är alltid ett nyckelord. Men bra synpunkt, det finns massvis av sådan aspekter på det, hur hanterar man det? Ska man strunta i sådan rådgivning för att den risken finns? Balansgång...


Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vad som skulle behövas är EFH (Elektronisk FakturaHantering) för små företag till ett vettigt pris fast det kommer aldrig att ske. Införande av Agresso eller liknande med scannrar etc. kostar mångmiljonbelopp och kostnaden att hantera varje faktura blir löjligt hög så om man inte redan idag har en väldigt hög kostnad per faktura när det gäller ekonomin så är det inte ett alternativ. Små företag har sällan så höga kostnader.
'

Jag tror det går! Som jag predikat i kommentarer ovan handlar det om standardisering! Men jag håller med, något sådant är målet...
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-12, 01:36 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Present Visa inlägg
Conny, alltid lika vis! Bra input!
Hur mycket tror du det går att standardisera? För det tror jag är nyckeln om man ska kunna ge bra priser och öppenhet. Eller det kanske räcker med ett väl utformat API när det gäller exportering?
Det stora problemet är att de flesta aktörer vill kunna ta betalt för detta av slutkunden, det tycker jag är fel väg att gå. Det borde vara en enkel standard som motsvarar vanliga kvitton man får exempelvis när man åker taxi eller handlar på ICA.

Standardisering är en kritisk framgångsfaktor, den måste bli ISO-standard och de facto accepterad för att den ska vara meningsfull.

Dessutom mste den vara fri att använda av alla på marknaden annars kommer den att drabbas av samma dilemma som de flesat andra försök, för höga transaktionskostnader. Det får inte kosta mer för kunden, ICA-handlaren eller taxi-åkaren än ett vanlig tpapperskvitto gör idag, det måste snarare bli billigare och då menar jag inte bara den löpande transaktionskostnaden utan även hur man ansluter sig till systemet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017