Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad kan man trycka på med som företagare, köpt vara som ej var bra!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-07, 11:22 #1
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Standard Vad kan man trycka på med som företagare, köpt vara som ej var bra!

Som privatperson finns det ju ganska mycket hjälp att få om man köpt en produkt som det visar sig vara fel på men som företagare var det inte lika lätt att hitta information.

Produkten som är köpt i detta fallet är verkstadsutrustning och den håller absolut inte måttet, riktigt usel kvalité och vår återförsäljare verkar tjata på sin leverantör som är agent för märket i Sverige som i sin tur inte gör något förutom att skylla det på någon annan.

Nu har det gått ~5 veckor sedan vi först påtalade problemet och verkligen INGET har hänt. Utrustningen är viktig för den verksamhet den finns hos och väntar vi ytterligare på högsäsong kommer det näst intill vara omöjligt att byta ut produkten utan att det medför stora förluster i förlorad inkomst. Kan även tillägga att utrustningen heller inte blivit korrekt installerad och går inte nyttja till fullo på grund av detta, installationsfelet kan inte heller avhjälpas av oss utan att det medför fara för den som hanterar utrustningen.

Vad ska man trycka på med för att få någon att göra något? Nu rör ju inte detta någon produkt som WN har med att göra men kunskapen brukar finnas här för det mesta. Det rör sig fö. om en produkt med en prislapp lite över 100tkr vilket är en ganska stor investering för en liten verksamhet.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 11:53 #2
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Det är KöpLagen som gäller företag emellan, du har flera möjligheter att få rättelse enligt den så det är värt att lusläsa den.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Du kan bla kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad, kräva omleverans, kräva prisavdrag eller kräva att köpet hävs pga fel, vilket som passar dig bäst.

Räkna inte med att få respons bara genom att påtala problemet i största allmänhet i ett mail.

Säg istället exakt vad du kräver. Gör dom inte som du säger, eller är beredda på att ta en dialog och lösa problemet så får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Senast redigerad av Blomsterpassion den 2011-03-07 klockan 11:59
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 19:08 #3
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Köplagen gäller i de flesta stycken bara om inget annat är avtalat. De allra flesta företag tillämpar egna villkor, som då gäller istället för vad som sttår i köplagen.

Du bör alltså kolla upp vilka villkor som gäller mellan dig och återförsäljaren, och se vad det står om reklamation och garanti.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017