FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att en person frias för förtal i en nästan exakt samma situation som ett annat fall betyder egentligen inget. Gör någon sig skyldig till förtal så kan det bli rättsliga eftergifter. Dessa prövas från fall till fall och är mycket beroende av hur åklagarsidan hanterar saken. straffåtgärder är i samtliga fall jag hört om böter. Dessa böter baserar sig på hur stor spridningen är.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-19 klockan 22:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Detta skulle postats som inlägg nr. 3 eller 4 man bllev lite fördröjt. Kanske upprepar och inte tar hänsyn till det som tillkommit i tråden.
Säkra källor behövs väl inte? Faktakollar Hotels.com alla kundrecensioner innan publicering, nej. Det går ju inte att förtala ett företag, inte i Sverige i alla fall. Det som dock är förbjudet är om ett företag "förtalar" ett annat företag (konkurrent), t.ex. som en del av marknadsföringen av sina produkter. Ang. kundrecensioner var Tripadvisor indraget i något liknande nyligen, vet inte hur det slutade eller om det ens har slutat. http://www.dn.se/resor/varldsarv/400...tamma-resesajt Med tanke på att trovärdigheten för tartareandesires tjänst skulle jag nog starkt överväga att ta en polisanmälan mot mig. Med största sannolikhet hamnar den i polisens arkiv inom några timma efter brevöppning. Tjänsten riskerar att förlora trovärdighet om företag kan ta bort negativa omdömen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.
Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du driver en recensionssajt, inte alla recensioner kan vara positiva och glada.. att företaget här hotar med polisanmälan är ju tragiskt i sig, men säkerligen en ganska vanlig reaktion. Jag hade bett personen skriva ett sakligt svar och gå vidare med sitt. Den enda tankeställaren jag får när jag läser om recensionssidor, är... är det ett annat företag som låtsas vara kund som skriver? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fråga 1: Nej. Undantaget om den skrivna texten anklagar bolagets ägare för ett kriminellt leverne. I så fall kan du antingen anonymisera texten ytterligare, eller ta bort de delarna där anklagelser förekommer. Om det däremot står att ägaren är en skit som erbjuder skitprodukter, så är det helt ok enligt lagen.
Fråga 2: Jag hade tagit bort möjligheten att recensera företag. Det är alltid en massa konkurrenter som skriver skit om varandra, eller företag som sätter bra betyg på sig själva. Jag gillar helt enkelt inte recensionssidor av företag och/eller personer/tjänster (till skillnad från recensioner av produkter, som jag gillar). En annan sak som jag inte heller gillar, är personer som skäller och hotar med polisanmälan istället för att prova med att be snällt först. Så just den här recensionen hade jag nog låtit ligga kvar i evig tid, eller i alla fall tills dess att idioten sagt "snäll" och "förlåt". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Precis, känns som "årets kommentar" i en highlightbox på framsidan ![]() Senast redigerad av FredrikNas den 2011-02-21 klockan 08:29 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Glöm utgivningsbevis. Med utgivningsbevis är du ansvarig utgivare och i annat fall gäller BBS-lagen som är mycket bättre för dig i det här fallet.
Jag hade nog övervägt att publicera mailet i samband med recensionen. Skulle inte tagit bort något särskilt lättvindligt iaf.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|