FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag fick nyligen ett surt mail från en företagsägare som ville att en negativ recension av hans verksamhet genast skulle tas bort från webbplatsen eftersom den "sprider dåligt rykte och är inte sann". Han passade även på att hota med polisanmälan (mot mig, inte mot recensenten). Detta är den enda recensionen av hans verksamhet så man förstår ju att han inte är helt nöjd.
Fråga 1: Har han rätt att kräva att jag ta bort recensionen? - det handlar visserligen om ett företag och en verksamhet men problemet här är att det är en mycket liten arbetsplats och personen hänvisar dessutom till just ägaren (ej namngiven men ändock) i recensionen med vilken han blev rejält osams Fråga 2: Hur hade ni gjort och varför?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-19 klockan 18:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1: Det är ju ett helt orimligt krav att be en recensionssida att ta bort de recensioner som är negativa. Det främsta målet för dig som ägare av din site bör ju vara att du ska vara oberoende, låta alla få uttrycka sina åsikter fritt och du inte censurerar för att främja vissa företag. Skulle jag veta det förekommer censur skulle mitt förtroende för en sida av den typen minska avsevärt. Så länge det är saklig kritik som är enligt reglerna på sin sida så bör du lämna kvar den. Hur ser dina användaravtal ut? Du bör ju frånskriva dig ansvar för förtal i dina recensioner och lägga det ansvaret på recensenten.
2: Lite svårt att säga om det inte står något sådant i avtalen. Men jag skulle nog ha den kvar om det är något väldigt extremt. Senast redigerad av pelmered den 2011-02-19 klockan 20:07 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Säkra källor? Om inte hade jag tagit bort den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är det tydligt att det är någon annan som skrivit recensionen har du i princip bara lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor att förhålla dig till. Du är inte ansvarig för vad andra säger, och den lagen nämner inget om att du skulle behöva ta bort förtal (som väl är det enda relevanta brottet i det här sammanhanget).
Men kan inte heller förtala ett företag så det enda du behöver oroa dig för är förtal mot ägaren som person, alltså sådant som inte rör hans yrkesroll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skulle nog inte hålla med. Man ska akta sig för att driva recensionssidor om man inte har en bra Juristkontakt. Problemet uppstår när någon skriver falska recensioner, det är du som ägare för hemsidan som ansvarar för allt innehåll, det går inte att friskriva sig från det .
Och ett företag kan visst stämma dig men det är inget som hamnar på Polisens bord utan måste drivas i cilvilrätt. Du måste se till att du har tillräckligt med bevis för att kunna bevisa i rättegång att det som publicerats kommer från en pålitlig källa och då räcker det inte med ett IP nummer och ett namn. Däremot som är det knappast troligt att ett mindre företag orkar eller har pengar till att driva ärendet till rätten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1. Nej
2. Låt honom bemöta recensionen sakligt. Det är rätt sätt helt enkelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det handlar om recensioner som skrivs av sidans användare / medlemmar, inte av mig själv.
Citat:
Den här recensionen tar upp ägarens beteende en hel del men så länge det handlar om saker som hänt på arbetsplatsen så bör det inte vara några tveksamheter om att det är yrkesrollen och inte privatpersonen som är aktuell.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med eboy99. Det finns tidningar och TV som blir skadeståndsskyldiga för spridning av falska uppgifter. Det måste alltid finnas viss bevisning som backar upp ett påstående. Man kan publicera vad som helst i vårt samhälle men man kan även bli stämd för det, så det gäller att din "recensent" inte bara är ute på ett korståg utan faktiskt har lite kött på benen, annars kan det lätt bli förtal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vi har inte censur i sverige!
Var och en har rätt att uttrycka sin åsikt. Registrera din webbplats med "utgivarbevis" eller vad det heter på Patentverket.se så kan din sida få samma status som en tidning. Men det har förekommit att en person som var arg på ett antal banker uttryckte sin åsikt som var ganska ofördelaktigt mot bankerna och deras tjänmstemän, inte fälldes för förtgal eftersom han yttryckte sin egen åsikt. Att erbjuda det utpekade företaget genmäle, dvs att de får svara på anklagelserna är ett vanligt sätt att hantera detta. Men inte ta bort recensionen om den är saklig. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-21 klockan 08:58 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|