Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ta betalt för drift?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-14, 14:49 #11
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Du kanske behöver förklara det på ett enklare sätt för dem, om de inte verkar förstå det alla har ovan har skrivit.

Att du fixar buggar är ju mer som en garanti på produkten och vill man ha förlängd garanti på något så brukar man oftast få betala för det. Ingen produkt (fysisk eller inte) är 100% felfri.

Jag hade nog personligen, om det inte är en jätteviktig inkomst du inte kan få på annat håll, avslutat kontraktet.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-14, 14:56 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Du verkar ha att göra med en väldigt jobbig kund.
Självklart ska du ta betalt för att stå i beredskap för att fixa problem. Ju kortare inställelsetid ju mer pengar kan du kräva. Men det är ju inte rimligt att du ska kunna åta dig något sådant på egen hand. Du måste ju t.ex. kunna åka på semester utan att behöva tänka på att ha tillgång till internet hela tiden.

Det bästa är väl som du säger att lägga ut den löpande driften på ett företag och så fixar du buggar och vidareutveckling av mjukvaran du gjort.

Om det inte är en väldigt viktig kund för dig så borde kanske sluta förhandla och skita i det om ni inte kan komma överens om något vettigt.

Senast redigerad av pelmered den 2011-05-15 klockan 12:29 Anledning: Stavfel
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-14, 17:05 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vad är det du utvecklat? Kritisk website á la Aftonbladet eller Kalles Kött och Motorsågars blogg?
Affärssystem?
Kassasystem?

Hur länge klarar sig kund utan systemet. Det är bara att fråga rakt upp och ner.

Vi hade en kund som ville ha offert på en maillösning där max nedtid var 15 min.
Det var inga större problem. En VMware-lösning på steroider med dubbla hallar
och en offert därefter.

Sen var det inget krav på 15 min längre.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-14, 21:06 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om kunden ställer krav på att en viss person ska utföra jobbet så kan du sätta priset därefter.

Du har rätt till semester och att vara sjuk som alla andra, då kan inte kunden kräva din personliga närvaro oavsett vad, det är arbetsrättsligt fullkomligt vidrigt.

Jourtid (1 timme inställelsetid i kundens lokaler)

För det första tycker jag du ska ha en fast avgft som kunden måst ebetala i förskott för supportavtalet, exempelvis 10*1250 kr per månad. Att ha ett serviceavtal med 1 timmes inställelsetid brukar de stora företagen ta betalt flera hundratusentals kronor per år, då det binder upp personalen väldigt mycket, inklusive att man måste ha backuppersoner m.m.


Leverantören bestämmer person
VardagarHelgfria 9-17 Pris 1250 kr/tim
Röda dagar samt dag före röd dag: 2500 kr/tim
Övrig tid Pris: 1875 kr/tim

Kunden bestämmer person
VardagarHelgfria 9-17 Pris 2500 kr/tim
Röda dagar samt dag före röd dag: 5000 kr/tim
Övrig tid Pris: 3750 kr/tim

Vid utryckning till kund debiteras ALLTID MINST 4 timmar oavsett hur kort tid uppdraget tar att slutföra. Debitering sker alltid med hela timmar, ej decimaler på timmar. Avrundning sker uppåt till närmaste hela timme.

Restid till/från kund debiteras som full konsulttid. Alla omkostnader/utlägg som material och taxikostnader debiteras med ett tillägg av 50%.

Det är även vanligt att man har en särskild utryckningsavgift (exempelvis på 3000 kr) för varje utryckningstillfälle. Ibland har man denna utryckningsavgift i stället för minimidebitering av 4 arbetstimmar. Men det är upp till dig hur du utformar villkoren så du blir nöjd.

Ha alltid med en klausul om att när kunden begär viss person så kan leverantören aldrig ge garanti att denne är tillgänglig, exempelvis pga semester, sjukdom, tjänstledighet, eller andra uppdrag.

Var noga med att varapedagogisk så kunden förstår att varje krav de ställer kostar pengar för dem, ge aldrig bort något utan att få betalt för det, tänk därför igenom varje förslag noggrannt innan du går med på det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-14 klockan 21:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-18, 00:15 #15
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Tack för igen för alla tips.
Ska ha ett möte med kunden under morgondagen, vi får se hur det går.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017