FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kanske behöver förklara det på ett enklare sätt för dem, om de inte verkar förstå det alla har ovan har skrivit.
Att du fixar buggar är ju mer som en garanti på produkten och vill man ha förlängd garanti på något så brukar man oftast få betala för det. Ingen produkt (fysisk eller inte) är 100% felfri. Jag hade nog personligen, om det inte är en jätteviktig inkomst du inte kan få på annat håll, avslutat kontraktet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du verkar ha att göra med en väldigt jobbig kund.
Självklart ska du ta betalt för att stå i beredskap för att fixa problem. Ju kortare inställelsetid ju mer pengar kan du kräva. Men det är ju inte rimligt att du ska kunna åta dig något sådant på egen hand. Du måste ju t.ex. kunna åka på semester utan att behöva tänka på att ha tillgång till internet hela tiden. Det bästa är väl som du säger att lägga ut den löpande driften på ett företag och så fixar du buggar och vidareutveckling av mjukvaran du gjort. Om det inte är en väldigt viktig kund för dig så borde kanske sluta förhandla och skita i det om ni inte kan komma överens om något vettigt. Senast redigerad av pelmered den 2011-05-15 klockan 12:29 Anledning: Stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det du utvecklat? Kritisk website á la Aftonbladet eller Kalles Kött och Motorsågars blogg?
Affärssystem? Kassasystem? Hur länge klarar sig kund utan systemet. Det är bara att fråga rakt upp och ner. Vi hade en kund som ville ha offert på en maillösning där max nedtid var 15 min. Det var inga större problem. En VMware-lösning på steroider med dubbla hallar och en offert därefter. Sen var det inget krav på 15 min längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om kunden ställer krav på att en viss person ska utföra jobbet så kan du sätta priset därefter.
Du har rätt till semester och att vara sjuk som alla andra, då kan inte kunden kräva din personliga närvaro oavsett vad, det är arbetsrättsligt fullkomligt vidrigt. Jourtid (1 timme inställelsetid i kundens lokaler) För det första tycker jag du ska ha en fast avgft som kunden måst ebetala i förskott för supportavtalet, exempelvis 10*1250 kr per månad. Att ha ett serviceavtal med 1 timmes inställelsetid brukar de stora företagen ta betalt flera hundratusentals kronor per år, då det binder upp personalen väldigt mycket, inklusive att man måste ha backuppersoner m.m. Leverantören bestämmer person VardagarHelgfria 9-17 Pris 1250 kr/tim Röda dagar samt dag före röd dag: 2500 kr/tim Övrig tid Pris: 1875 kr/tim Kunden bestämmer person VardagarHelgfria 9-17 Pris 2500 kr/tim Röda dagar samt dag före röd dag: 5000 kr/tim Övrig tid Pris: 3750 kr/tim Vid utryckning till kund debiteras ALLTID MINST 4 timmar oavsett hur kort tid uppdraget tar att slutföra. Debitering sker alltid med hela timmar, ej decimaler på timmar. Avrundning sker uppåt till närmaste hela timme. Restid till/från kund debiteras som full konsulttid. Alla omkostnader/utlägg som material och taxikostnader debiteras med ett tillägg av 50%. Det är även vanligt att man har en särskild utryckningsavgift (exempelvis på 3000 kr) för varje utryckningstillfälle. Ibland har man denna utryckningsavgift i stället för minimidebitering av 4 arbetstimmar. Men det är upp till dig hur du utformar villkoren så du blir nöjd. Ha alltid med en klausul om att när kunden begär viss person så kan leverantören aldrig ge garanti att denne är tillgänglig, exempelvis pga semester, sjukdom, tjänstledighet, eller andra uppdrag. Var noga med att varapedagogisk så kunden förstår att varje krav de ställer kostar pengar för dem, ge aldrig bort något utan att få betalt för det, tänk därför igenom varje förslag noggrannt innan du går med på det. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-14 klockan 21:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för igen för alla tips.
Ska ha ett möte med kunden under morgondagen, vi får se hur det går. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|