FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och en kund ska snart förnya ett kontrakt, var vid några funderingar uppstod.
En utav dem är debiteringen av drift. Lite kort bakgrund. Jag har sålt en kodbas som jag under första delen av kontaktet har vidareutvecklat, driftat och implementera lite nya funktionaliteter i. Kontraktet har nu löpt ut och vi är påväg att skriva ett nytt. Under föregående period så ansåg jag att drift-delen blev aningen för krävande. Detta eftersom jag både skulle utveckla och drifta projektet, det hände ofta att jag fick springa upp kl 4 på morgonen för att fixa någon kritisk bugg, eller skaffa internetuppkopping fort som 17 under en ledighet. Jag har nu tagit upp, som förslag till motparten att drift-delen i projektet måste hållas separat. Antingen tar dom in någon som kan övervaka saker och ting, eller får jag betalt för att finnas på plats inom en rimlig tid (te.x en timme). Motparten har dock ställts sig lite på tvären. Han/hon tycker att buggar som orsakats under utvecklingen ska fixas av samma person som har orsakat dem, vilket är jag. Min fråga är helt enkelt; är det verkligen så här man resonerar? Denna skulle ju på något vänster betyda att utvecklaren alltid måste vara på dygnet-runt-jour, vilket verkar märkligt. Sedan så undrar jag hur man beräknar en ersättning för driften, ett uppenbart problem under planeringen är att förutsäga hur ofta saker och ting kommer att gå ner. Just nu så driftar jag allt; siten, servrar, fulltextsökmotorer os.v. Vilket b.l.a innefattar 3 servrar, en enorm kodbas och en massa annat smått runt om kring. Någon som har några invändningar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har ni en separerad dev-miljö? Annars måste kund definitivt betala för en sådan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Först och främst så är ju buggar en naturlig del av vilket utvecklingsprojekt som helst. Detta ingår i arbetet liksom alla andra delar och du ska givetvis ha betalt för denna tid oavsett om buggfixarna sker under utvecklingen eller vid ett senare tillfälle. Det är ju fullt möjligt att en bugg inte visar sig förrän efter en månad eller ett år och i vissa fall kan ju kunden mycket väl anse att saker som inte fungerar som han / hon vill är "buggar" oavsett vad man specificerat från början.
Vad gäller kontraktet så ska du aldrig gå med på något som är orimligt, t.ex. att du alltid ska finnas tillgänglig inom en timme. En person kan självklart aldrig vara ensam om jour, det är näst intill omänskliga arbetsförhållanden. Jag håller absolut med dig, antingen får de ta in ett företag som kan övervaka driften dygnet runt eller så får ni komma överens om vissa tider som ska gälla. Sedan kan man givetvis försöka vara till hjälp även utanför dessa tider men det som regleras i kontraktet måste vara rimligt. Ju hårdare kraven på dig blir desto mer ska du ha betalt.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-13 klockan 00:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Använd acceptanstester. Då ska kunden testa programvaran och godkänna den innan förändringar tas i drift. Efter att kunden har accepterat leveransen är görs inga "gratis" förändringar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dygnet-runt-beredskap kostar pengar. Det måste kunden veta. Räkna med åtminstone några tusen i veckan i ersättning till den som har beredskapen. Det behöver inte nödvändigtvis vara du; de flesta företag har flera anställda som turas om eftersom det är tärande att ofta bli väckt mitt i natten (är det anställda det handlar om gäller dessutom lagarna om dygns- och veckovila som reglerar hur länge man får ha beredskap).
Jag håller för övrigt med om att ni ska ha en separat utvecklingsmiljö. Du utvecklar i den, kunden godkänner funktionen och sedan trycks uppdateringarna ut till den skarpa miljön. Då är det inte längre ditt fel att buggar uppstår, utan något kunden får betala för att lösa. Det låter helt vansinnigt att kunden tycker att buggar är fel som inte skulle funnits där från början och att du har en vansinnig kund ska inte gå ut över dig :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen kan man ju skilja mellan OS och applikationsdrift, tex så kan du jobba med att drifta applikationen och någon annan tar OS/Hårdvara.
Inställelsetid kostar också pengar, ju kortare inställelse, desto dyrare. Jag tycker absolut inte det ska "ingå" buggfixar, utan det får kunden betala extra för efter att kunden accepterat leveransen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar.
Vi kommer dock fortfarande ingen stans i förhandlingarna. Just nu så har vi fastnat vid att kunden har satt ett maxtak på 10h / månad för driften. I dessa 10 h så ska eventuella buggfixar och liknande fel ingå som jag själv eller kunden hittar. Skulle vi gå över dessa timmar så kan vi begära fler timmar. Jag känner mig dock som en Securitas-vakt som jobbar på accord. Om jag som drifttekniker har satt upp ett bra system, där alla deamons automatiskt startar om, där fel och liknande incidenter rapporteras direkt till mig så kommer jag som tekniker inte få något att göra och där av inget betalt. Det hela börjar närma sig ett moment 22. Jag har svårt att begära fler timmar, av den anledningen att fler timmar betyder fler åtgärder av fel som jag själv har producera. Fler fel betyder att jag har gjort ett dåligt jobb, vilket snarare slutar med att jag ser ut som ett fån. Fungerar allt korrekt så behöver jag inte göra något, vilket gör att jag heller inte får betalt. Någon som har tips på hur man går vidare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ajdå, har du enbart timdebitering för driften? Normalt brukar man ju ha en månadskostnad för drift (jämför med webbhotelle eller vilken hostingleverantör som helst). Ett vettigt avtal kan då tänkas säga:
Månadskostnad x kr I detta ingår: * Serverhårdvara (specificera!) * y bandbredd * Standarduppdateringar av operativsystem och medföljande program (tänk pakethanteraren) - detta är något som hostingleverantörer ofta lyckas ta bra betalt för (säg, 1000:-/månad och server, och för det går du in och kör ett kommando som är inbyggt på servern och eventuellt lagar någon konfig-fil. Normal tidsåtgång är väl en kvart eller så, men det ska du såklart inte säga till kunden. Merparten av kostnaden går ju till ditt kunnande). * Arbete under kontorstid, upp till 10 timmar. I arbetet ingår buggfixar samt ändringar beställda av kunden i både kod och konfiguration. Timmarna kan inte sparas till kommande månader. * Extra timmar kostar z kr inom kontorstid * Utanför kontorstid debiteras å kr/h, minimidebitering 2 timmar per uttryckning. utryckningstid ä timmar. Om du vill och har utrustning för det så kan även "övervakning" vara en bra tjänst, men lägg in det som ett "pluspaket" eller liknande så att kunden dels ser att det är en riktig kostnad, dels så att du kan ta vettigt betalt för det. Övervakning inklusive uttryckning vid fel kostar ofta många tusen kronor i månaden för en enskild kund. Tänk på att om hårdvaran är specificerad så är det också du som har hårdvaruansvaret. Går något sönder måste du laga det. Ta höjd för detta i kalkylen. Hostingleverantörer räknar ofta hem hela kostnaden för hårdvaran på ett visst antal månader (till exempel ett halvår) och resten går då till övriga delar av avtalet, samt som säkerhet inför framtiden när ny utrustning måste köpas in. Vill kunden i framtiden uppgradera hårdvaran så tecknar ni antingen ett nytt avtal, eller kör på en fast kostnad för hårdvara och arbete (om det är små uppgraderingar). Det är också så att du och kunden måste kunna lita på varandra. Kunden måste kunna lita på att du gör ett bra jobb, vet vad du pysslar med och inte drar ut på timmarna "i onödan". Gör ni inte det kommer ni att få en väldigt jobbig relation. Självklart ska du inte arbeta gratis! Senast redigerad av emilv den 2011-05-14 klockan 12:29 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Varför ska du ha extra betalt för att åtgärda buggar? Du får eller har fåẗt betalt för utvecklingen. Buggar är ofullständigheter i leverans och ska enligt mitt synsätt åtgärdas av leverantören inom ramen för projektet, till exempel om det är en fast summa eller om du jobbar på löpande räkning. Du måsta skilja på fortsatt utveckling och att avhjälpa brister jämfört med beställd funktion.
När projektet anses som avslutat, efter acceptanstest så är det en annan femma. Då vilar ansvaret på ägaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så ett driftsavtal tar man bara får betalt OM det händer något är meningslöst, man måste få betalt för "att vara tillgänglig för att fixa skiten när den träffar fläkten", typ. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|