FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag inspireras lite av Ingvar kamprads tes ("En möbelhandlares testamente"):
En webbhandlares testamente! 1 - Kunderna skiter fullkomligt i grafisk design på webbutiken! Däremot ska det vara överskådligt och enkelt att navigera i butiken. 2 - Marknadsföring mun till mun genom att se till att få nöjda kunder kostar gratis! 3 - Träffa kunderna IRL och diskutera vad de letar efter men inte hittar i andra svenska webbshoppar 4 - Var alltid trevlig och tillmötesgående, även om kunden är sur och otrevlig (kunden har kanske haft en dålig dag och blir på bättre humör om de får prata med en trevlig person) 5 - Visa lagersaldo i butiken, kundern är misstänksamma om inte lagersaldo visas. Det finns massor av butiker som inte visar lagersaldo och vem vågar beställa från dem? Jag började sälja mer direkt när jag visade lagersaldo, många gånger mer. 6 - Ta hjälp av "ambassadörer" som är dina kompisar och som brinner för någon produkt. Låt dina ambassadörer köpa billigt i butiken (strax över inköpspris) så sköter de din marknadsföring som tack. 7 - Börja med att köpa in små kvantiteter (från 1-3 exemplar av varje produkt så du snabbt får ett bredare sortiment inom din nisch). 8 - Ha en väska med heta produkter med dig på olika event så du kan slå upp din fysiska butik var helst du befinner dig. 9 - Haka på event där du känner marknaden väl. 10 - satsa på ett område där du har mycket kunskap om marknaden 11 - Ta hjälp av andra så mycket som möjligt, ingen människa är solitär (ensamvarg) alla är beroende av andra, hjälp andra och du själv blir hjälpt! 12 - Ett fåtal Lockprodukter som du säljer med liten vinst drar till sig kunder som flugor till en sockerbit. När kunden väl har kommit in i webbshoppen så exponeras alla dina andra superbra produkter som du tjänar mer pnegar på. Lockprodukten är där för din marknadsföring. 13 - Var noga med din kalkyl så du tjänar pengar, på varje produkt. Variera vinstmarginalen efter vad marknaden tål, försök optimera din vinstmarginal och var inte rädd att prova dig fram. Våga ta betalt för lämpliga produkter. 14 - Ha en mix av låg- och högmarginalprodukter, de med låg marginal är lockprodukter med de med högre marginal gör att du tjänar pengar. 15 - Gör en riskkalkyl för om du ska skicka mot REK (mottagningsbevis) eller bara som vanligt brev (risk för att kunden ljuger om att de inte fått din försändelse). Alla kunder bluffar inte. 16 - Din egen tid är dyrbar, sätt ett pris på den! Räkna alltid med självkostnaden för din tid i dina kalkyler. Hur mycket tid behlver du lägga ned för varje produkt? Det är viktigt att veta för att ha kontroll på om din verksamhet är lönsam eller inte. Din tid är ALDRIG gratis. Räkna alltid på en marknadsmässig lön med marknadsmässiga villkor. Sen vad du gör med pengarna är upp till dig. 17 - Ha tålamod! Du blir inte miljardär på en eftermiddag, det tar åratal av smart arbete (OBS! Inte hårt arbete). 18 - Undvik att hamna i fällan "Not invented here!" dvs försök inte göra allt själv, jag satte inte upp min egen webbshop med gratisprogramvara för det krävde alldeles för mycket jobb av mig som jag inte hade lust att göra. Jag hyr webbutik av ett externt företag, finns flera bra att välja på. Jag kan därför fokusera på affärerna och det behövs verkligen. När det uppstår tekniska problem så skickar jag ett mejl till leverantören av webbutiken och så fixar sig problemet om en liten stund. 19 - Var inte "dumsnål", snåla inte på fel saker, tänk på att kvalitet lönar sig. Onödigt lull-lull kan man snåla med men inte kundupplevelsen, eller med att effektivisera dina egna rutiner. Det ska vara enkelt och smärtfritt att administrera din butik, administration och din logistik. 20 - Involvera kunderna så de blir engagerade, återkom gärna med beröm, informera om du fått försening från din leverantör, kunderna älskar att leverantören bryr som om just den kunden, det är billigt att höra av sig via mejl och berätta att leveransen är försenad och den är på väg från fabriken. 21 - Har en kund frågat om en produkt som du inte kunde leverera just då frågan kom. Hör av dig med individuellt mejl (aldrig massmejl) när du kan leverera och kunden blir jätteglad. 22 - Ge aldrig kampanjrabatter, en kampanj är till för att informera om en produkt, förändrade egenskaper eller utökad service. Kunden bryr sig oftast inte om priset. Även om alla snackar om priset så är det inte det viktigaste. Priset är webbshopens belöning för att man har bra produkter som tillfredställer kundens behov. Man säljer inte tillräckligt mycket mer för att man sänker priset. 23 - Prisnivån spelar roll om du har produkter som säljs av andra på marknaden, är du ensam med en produkt så spelar priset väldigt liten roll. Nischar man sig med egna produkter så kan man helt enklet ta bättre betalt. 24 - Var trevlig mot dina konkurenter, de är ju trots allt dina kollegor i branchen och ni kanske kan skicka kunder till varandra för produkter du inte har i din butik men som din konkurent sorry... kollega har i sin butik. Det ger ett seriöst intryck på din kund och det gör att din kollega/konkurrent inte ser dig som en fiende utan som en allierad. 25 - Försök att nischa dig så mycket som möjligt så du inte får alla andra webbhandlare som dina konkurenter. Ni tjänar båda mer pengar om ni blir allierade och samarbetar. 26 - Det är vansinnigt att priskonkurera! Konkurera genom att ha produkter som har bättre kvalitet och återigen nischa dig på ett smalt område. Då känner inte dina konkurenter dig som en fiende som de måste mota i grind utan de blir mer som grannar i villaområdet, där man samarbetar och lånar verktyg av varandra. 27 - Samarbeta! Skaffa Allierade! Hjälp dina konkurenter att bli bättre genom nischning! 28 - Ha raka och enkla villkor! Inte 15 sidiga avtalsvillkor, folk i gemen är inte jurister och orkar knappt läsa en rubrik. De vill handla av dig inte låsa juridiska texter som de inte förstår ändå. Jag inspirerades bland annat av Bineros enkla villkor och ClasOlsson. 29 - Var generös vid reklamationer! Kunder som blir trevligt bemötta vid reklamationer blir bra ambassadörer för din webbshop. 30 - Tänk på att en nöjd kund berättar det för 3-4 personer, medan en míssnöjd berättar det för minst 9 personer. Undvik missnäjda kunder, kosta vad det kosta vill. 31 - Försök inte skapa "rättvisa", det har du inte tid eller råd med, du måste fokusera på att få nöjda kunder, det får man aldrig om man tjafsar med dem. Ditt mål är att tjäna pengar inte att skapa ett "Utopia" av laglydiga medborgare, acceptera att människor är olika och har olika moralisk uppfattning, räkn ain det i din kalkyl i stället så du kan släppa problemleveranser/kunder så snabbt som möjligt utan att älta problemen. Yttrycket "Gråt inte över spilld mjölk" passar bra här, "torka upp skiten och gå vidare" är ett bra motto att jobba efter. 32 - Visa upp kontaktuppgifter i foten på varje sida, med telefonnummer (jag har mobilnummret där), ibland ringer någon som vill ställa en fråga om jag har enprodukt hemma med det är inte mycket besvär ännu. Det ger ett gott intryck att vara öppen och personlig utan att vara påträngande. 33 - Ha alltid en A4 eller A5 flyer eller visitkort i din ambulerande butiksväska så du kan dela ut en minneslapp till de som visar intresse men inte köper just nu. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-06 klockan 18:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag reagerade också på precis samma punkt. Design är viktig, men främst i avseendet att framhäva produkten och öka användarvänligheten för besökaren/konsumenten. Jag är övertygad om att en sajt med någorlunda smakfull struktur och layout kan verka mer förtroendeingivande för vissa presumtiva kunder än en sajt som designats av en som har liten känsla för form. Att designa kan även vara att ta bort designelement och att förenkla! Annars var din lista riktigt bra och användbar Conny! Tackar!
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ps. Här kommer väl en välkänd webbshop som jag tycker kombinerat en smakfull (men enkel) design samtidigt som det är lättnavigerat och informativt: http://store.apple.com/se/
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med om mycket men det finns en del punkter som är väldigt grå eller helt fel. När det gäller webbshopen i sig så kan det ofta löna sig att ha egen kontroll över serverutrymme och placering istället för att göra sig helt beroende av en extern aktör. Vad gör man när de går upp i rök eller drabbas av ett stort haveri? Det handlar dock om kunskap och resurser.
Designpunkten är helt fel vilket redan påpekats. Det första intrycket (några få sekunder) är extremt viktigt när det gäller internet. Själv handlar jag inte gärna av okända webbutiker som ser ut som hobbyprojekt och det är många som gör på samma sätt. Strunt samma om de sedan sköter sig och kan sina produkter, det vet jag inget om. En snygg och fräsch design skrämmer knappast bort någon. "Kunden bryr sig oftast inte om priset." Det stämmer möjligtvis för vissa typer av produkter där man är ganska ensam men riktar man sig till en större kundgrupp så stämmer det inte för fem öre. Kan jag få exakt samma sak från annat håll till ett lägre pris så väljer jag självfallet oftast det alternativet. Det är inte service och bemötande som gör att stormarknaderna har fler kunder. När man är liten måste man emellertid konkurrera med annat än pris vilket jag hoppas var det du egentligen menade ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-06 klockan 15:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag hoppas att detta är en lista på saker man inte skall göra som e-handlare?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Designens viktighet beror väldigt mycket på målgrupp.
Ett exempel på en FUL site som tjänar bra med pengar är plentyoffish.com (intervju här: http://www.webpublishingblog.com/exc...rkus-frind.htm) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Design är mer än bara färger och kurvor, något som vi alla ehandlare pratar om är konverteringsgrad och den styrs till stor del av hur hemsidan ser ut och är uppbyggd. Så jag skulle villa påstå att det är något som är väldigt viktigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bra lista, som nystartad butik är det bortkastade pengar att plöja ner massor i en design och så säljer inte produkterna. Dagens hyrlösningar har rätt bra och snygga grund templates som man kommer långt med.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|