Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


uppsjö av bedrägerier för tillfället...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-20, 11:56 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vill man starta ett kreditupplysningsföretag så måste man följa de regler som gäller för såna tjänster och det är datainspektionen som är tillsynsmyndighet.

Kvaliten på kreditupplysningar är usel eftersom de ofta silar mygg och sväljer kameler.

Min bästa kund hade massor av betalningsanmärkingar men betalade alltid fakturorna i tid (beloppen var regelmässigt på över 100 000 kr månadsvis), medan mina tre sämsta kunder alla var helt "rena" från anmärkningar men betalade alltid sent eller aldrig. De bestred när jag skickade till fogden osv...

Det måste finnas ett regelverk som skyddar båda parter i en affär. Man kan inte stoppa alla affärer med folk som begått bedrägerier eller som har svag ekonomi. Man måste erbjuda lösningar som passar dem också. Exempelvis förskottsbetalning, uthämtning mot REK osv. Differentierade priser får återspegla de ökade administrativa kostnaderna.

Upplysningstjänster är till för att göra en riskvärdering så leverantören kan erbjuda rätt kredit-/betalningsvillkor samt leverans-villkor. Men det ska mycket till innan man helt tackar nej till en kund. Då måste det bero på systematiska reklamationer som orsakar stora administrativa kostader.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-20 klockan 12:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 13:12 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men det ska mycket till innan man helt tackar nej till en kund. Då måste det bero på systematiska reklamationer som orsakar stora administrativa kostader.
Här handlar det framförallt inte om att stoppa "riktiga" kunder, utan att identifiera bedrägeri, där man oftast använder en riktig persons uppgifter, men bedragaren själv hämtar paketet.

I vissa fall finns det helt även kunder som inte är lönsamma att ha som kunder. Det behöver inte heller vara så att de gör något formellt fel, men det kan vara överdrivet behov av support, orimliga förväntningar, obefogade klagomål, "aningen" för mycket förhandling om priser, att de hela tiden vill få mer arbete gjort än man avtalat om (vilket då leder till att mycke tid går åt att förklara och undvika konflikter), kunder som inte betalar i tid (fast det tangerar väl att göra ett formellt fel) osv.

Vi hade en sådan kund, och även om vi inte direkt sa nej till dem, så höjde vi priserna, gav dem längre leveranstider i våra offerter osv. Vi har idag en väldigt sporadisk kundrelation, vilket vi är nöjda med, och de är inte missnöjda heller - de har helt enkelt gått vidare till andra leverantörer.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017