FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Alltså den största anledningen till det krångliga som jag har förstått det från tidigare intervjuer med Ingvar Kamprad & co. är inte skatteplanering utan skyddandet av IKEA. Att det sen också blir en form av skatteplanering är inget jag tycker är konstigt. Största skillnaden jämfört med sk. skattesmitare som jag ser det är att IKEA faktiskt betalar en hel del skatt som de med lite mer avancerad skatteplanering skulle kunna slippa. Det är ju inte ens fråga om gråzoner som jag förstår det och det är ju rätt ovanligt med tanke på summorna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag köper inte myten som du beskriver den, enkel och dum är det sista jag skulle kalla Kamprad när det gäller hans förmåga att driva IKEA. Fast jag tycker faktiskt att han till viss del är dum när det gäller att vara den snåla smålänningen, det går lite väl långt ibland. Men, det är min personliga åsikt och inget som förtar det faktum att han är fascinerande och beundransvärd. Det han har gjort är unikt. Det finns en del som har startat upp miljardföretag från grunden men det finns nog ingen som har gjort det med samma energi och skepsis till snabba klipp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Ikea svarar på frågor idag. Kamprad har uttalat sig.
Finns här Märklig chatt tycker jag. Inga svar syns och vill man ställa fråga får man reda på de är offline. Det ser ut som de kan svara på utvalda frågor och undvika vilka de vill! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vad som är sorligt då det gäller IKEA är att bolaget ej är skrivet i Sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker snubben som intervjuade Kamprad och advokaterna var ganska pinsam och otrevlig, Jag har full förståelse för att Kamprad kallar han för idiot.
Hade Sverige haft ett annat skattesystem kanske IKEA hade stannat i Sverige. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det jag har svårt för är synen på företagsamhet som flera i forumet och även Ingvar Kamprad verkar ha.
Från http://www.ikea.com/se/sv/about_ikea...ppmarksamheten : Citat:
Och det, mina vänner, är ruttet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker inte IKEA gör något fel så länge det är lagligt. Ser inga direkta problem med det. Alla företagare försöker ju "komma undan" så mycket skatt som möjligt. Det är ju skillnad på skattesmitning och skatteplanering.
MEN man får nog ta att man blir granskad när det gäller ett såhär stort företag också. Ingen hade väl gnällt om det var Microsoft, Apple eller något annat stort företag det gällde? Förstår inte riktigt varför Kamprad blev skogstokig om allt ändå är "okej". Kamprad och Kungen är de enda personer man inte får granska utan att det blir ett jäkla liv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Förstår inte varför folk gnäller. Är någon förvånad? Näe. Är det något nytt? Inte ens det.
Ibland blir man så trött på hur media skapar nyheter. Antagligen i brist på annat elände i världen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|