Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uppdrag granskning om IKEA

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-27, 09:08 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Alltså den största anledningen till det krångliga som jag har förstått det från tidigare intervjuer med Ingvar Kamprad & co. är inte skatteplanering utan skyddandet av IKEA. Att det sen också blir en form av skatteplanering är inget jag tycker är konstigt. Största skillnaden jämfört med sk. skattesmitare som jag ser det är att IKEA faktiskt betalar en hel del skatt som de med lite mer avancerad skatteplanering skulle kunna slippa. Det är ju inte ens fråga om gråzoner som jag förstår det och det är ju rätt ovanligt med tanke på summorna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 09:44 #12
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Kamprad är skicklig på att få ut bilden av honom som enkel och dum smålänning via media. Media är så dumma att de sväljer detta och hjälper till att förstärka myten.
Det är en tacksam myt, som handlar som den goda kapitalisten och om det svenska systemet som lite bättre och finare än andra.
Egentligen är han en extremt skicklig företagsledare, med nazistiskt förflutet och med samma vinst- och kontrollbegär som andra i samma sits.
Men vi vill så gärna tro på att vi svenska är lite bättre än alla andra. Därför blir det ett svårt avslöjande eftersom det också avslöjar myten.
Men vad var det som var avslöjande? Det var ju gammal skåpmat som de drog upp. Det enda nya var att de fått tag i namnet på en av stiftelserna och det är knappast något som ens är intressant. Det intressanta är ju hela upplägget vilket som sagt är skåpmat och namnena är egentligen irrelevanta.

Jag köper inte myten som du beskriver den, enkel och dum är det sista jag skulle kalla Kamprad när det gäller hans förmåga att driva IKEA. Fast jag tycker faktiskt att han till viss del är dum när det gäller att vara den snåla smålänningen, det går lite väl långt ibland. Men, det är min personliga åsikt och inget som förtar det faktum att han är fascinerande och beundransvärd. Det han har gjort är unikt. Det finns en del som har startat upp miljardföretag från grunden men det finns nog ingen som har gjort det med samma energi och skepsis till snabba klipp.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 09:59 #13
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar

Reg.datum: Apr 2008
Ikea svarar på frågor idag. Kamprad har uttalat sig.

Finns här

Märklig chatt tycker jag.

Inga svar syns och vill man ställa fråga får man reda på de är offline.
Det ser ut som de kan svara på utvalda frågor och undvika vilka de vill!
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 10:03 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Bara jag Visa inlägg
Ikea svarar på frågor idag. Kamprad har uttalat sig.

Finns här

Märklig chatt tycker jag.

Inga svar syns och vill man ställa fråga får man reda på de är offline.
Det ser ut som de kan svara på utvalda frågor och undvika vilka de vill!
Varför skulle de inte kunna göra så? De är inte skyldiga att svara på något alls. Det är ingen rättegång
Oläst 2011-01-27, 10:10 #15
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Vad som är sorligt då det gäller IKEA är att bolaget ej är skrivet i Sverige.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 10:18 #16
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag tycker snubben som intervjuade Kamprad och advokaterna var ganska pinsam och otrevlig, Jag har full förståelse för att Kamprad kallar han för idiot.

Hade Sverige haft ett annat skattesystem kanske IKEA hade stannat i Sverige.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 10:59 #17
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Det jag har svårt för är synen på företagsamhet som flera i forumet och även Ingvar Kamprad verkar ha.
Från http://www.ikea.com/se/sv/about_ikea...ppmarksamheten :
Citat:
Däremot har vi alltid sett skatter som en kostnad, precis som vilken annan kostnad som helst som följer med när man gör affärer. En optimerad skattestruktur ger oss flexibilitet att använda våra medel, som redan har beskattats på en marknad, för att utveckla affärerna på andra marknader utan den extra bördan som dubbelbeskattning innebär.
Vad detta egentligen betyder är att de försöker kringgå de regler som finns för att på så sätt få mer kapital. Problemet med det är flera, dels att de inte konkurrerar på samma villkor som andra företag, dels att småföretagare aldrig skulle ha resurser att göra detta. På så sätt tvingar de andra att kringgå lagar och bestämmelser, och samtidigt begränsar de den fria konkurrensen genom att mindre aktörer inte kan spela på samma villkor.

Och det, mina vänner, är ruttet.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 11:30 #18
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Jag tycker inte IKEA gör något fel så länge det är lagligt. Ser inga direkta problem med det. Alla företagare försöker ju "komma undan" så mycket skatt som möjligt. Det är ju skillnad på skattesmitning och skatteplanering.

MEN man får nog ta att man blir granskad när det gäller ett såhär stort företag också. Ingen hade väl gnällt om det var Microsoft, Apple eller något annat stort företag det gällde?
Förstår inte riktigt varför Kamprad blev skogstokig om allt ändå är "okej".

Kamprad och Kungen är de enda personer man inte får granska utan att det blir ett jäkla liv.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 11:38 #19
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Förstår inte varför folk gnäller. Är någon förvånad? Näe. Är det något nytt? Inte ens det.

Ibland blir man så trött på hur media skapar nyheter. Antagligen i brist på annat elände i världen.
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-27, 11:40 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Det jag har svårt för är synen på företagsamhet som flera i forumet och även Ingvar Kamprad verkar ha.
Från http://www.ikea.com/se/sv/about_ikea...ppmarksamheten :

Vad detta egentligen betyder är att de försöker kringgå de regler som finns för att på så sätt få mer kapital. Problemet med det är flera, dels att de inte konkurrerar på samma villkor som andra företag, dels att småföretagare aldrig skulle ha resurser att göra detta. På så sätt tvingar de andra att kringgå lagar och bestämmelser, och samtidigt begränsar de den fria konkurrensen genom att mindre aktörer inte kan spela på samma villkor.

Och det, mina vänner, är ruttet.
Men det är ju samma regler även för mindre företag. Du kan också bilda aktiebolag och stiftelser om du känner att det är värt besväret.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017