FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mina kriterier för en molntjänst är en tjänst som förmedlar resurser utan begränsningar, vare sig när det gäller kapacitet eller geografi. Det är än så länge bara Amazon som pallar det, på riktigt. Sen finns det olika "nivåer" av molntjänster. De definieras bl a av hur en leverantörs system fungerar/utvecklas. Jag anser personligen t ex att Glesys molntjänster är mycket bättre än City Networks motsvarighet, eftersom Glesys själva utvecklar sitt system (till skillnad från City Network som har köpt in sitt system). Det är likaså en fråga om kontroll och säkerhet. I slutändan finns det dock inga riktiga svenska molntjänster än. |
|||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ytterligare ett tecken på att USA är låååångt före på båda leden. Ett vanligt förfarande idag i USA är att om it-avdelningen INTE levererar rätt tjänster till verksamheten så går verksamheten direkt till en Amazon eller liknande för att skaffa servrar eller tjänst. Man hoppar idag helt enkelt över sin egen IT-avdelning. Också en anledning varför det utvecklas snbbare där. It-avdelningarna tvingas från konkurrens skärpa sig och erbjuda det verksamheten önskar. |
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du har förstås rätt i att kostnaden för bandbredd är väldigt hög jämfört med vanlig hosting. Lyckligtvis kan jag lägga ut bilder och filer till andra maskiner om jag så önskar, vilket gör mycket för att hålla bandbreddskostnaden nere. Ett litet eget CDN, fast för att kosta mindre pengar snarare än få saker snabbare.
|
||
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Molntjänster där man är begränsad till prestandan i en enskild fysisk maskin anser inte jag som en "riktig" molntjänst. Jag har sett massor av tjänster där man kan skala upp prestandan till att nyttja som mest typ 8-kärnor och 64 GB RAM. Största poängen med "molnet" som jag ser det är att kunna skala upp "oändligt". Men det finns väl olika typer av moln som med allt annat.
![]() |
||
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Däremot finns det "tjänster" som körs på flera servrar. Google App Engine ex. Men då är man begränsad av applikationen som levereras. Man kan inte köra sina egna applikationer. Bineros webbhotell kan man kalla molntjänst. Den körs över flera noder och kapaciteten kan ökas och minskas för varje kund. |
|||
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Nu är det Binero vi snackar om... Skiten lär väl braka om det kommer lite tryck på den ![]() Eller så får dom för sig att byta utrustningen i drift... |
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ska du göra det transparent helt så kan ju ju köra OpenSSI med OpenVZ ovanför eller liknande. Då kan du i grunden få flera fysiska maskiner som delar på last som en virtuell. Rent tekniskt går det göra olika lösningar sådär. Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-05 klockan 14:52 |
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|