FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjenare.
Jag har en affärsidé på G. Som är näst intill helt unik, den har funnits innan men inte längre, vad jag vet. Tror att tjänsten är grymt populär. Dock har jag varken tid för det, eller kunskap inom "idén". Det enda jag har är min unika idé, affärsplan, upplägget, lite exempel statistik osv. Men det är rätt surt att inte kunna utveckla denna affärsidé, så jag undrar...Finns det folk som köper ens affärsidé? Så nu kommer mina frågor: Och hur går man till väga? Vilket pris ska man ta för att sälja sin idé? Ett fast pris, eller provision på Inkomster per månad eller vadå? Och isåfall, hur mycket? eller skiljer det sig åt? Hur ska man hitta en köpare - och få den intresserad, utan att avslöja ALLT för mycket om idén, så att dom sedan ångrar sig och ljuger mig rakt upp i ansiktet - men sedan utvecklar min affärsidé. Är tacksam för alla svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Det är alltid BETYDLIGT enklare att sälja en BETA-tjänst än en idé. Som du säger är det väldigt svårt att saluföra just en idé eftersom det av uppenbara skäl är svårt att få någon att betala för något som de inte vet var det inbegriper i detalj. Jag tror du får väldigt svårt att hitta en köpare om inte en version av tjänsten finns tillgänglig. Därför skulle mitt personliga råd bli att antingen: A) Försöka hitta en investerare/riskkapitalist som är intresserad av att utveckla idén TILLSAMMANS med dig. B) Utveckla tjänsten på egen hand (efter förmåga) och sedan presentera den för presumtiva köpare.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej captain_Thailand.
Jo självklart är det de. Men gör jag en BETA-tjänst av min idé, så kan dom lika gärna säga: Aha är det detta som är din idé? ...Nej, vi är tyvärr inte intresserad. Sen kan dom själva i "smyg" utveckla min idé, men jag tror att risker och chanser som denna, finns alltid, oavsett vart man är / vilken miljö man är i. Hur kan man gå tillväga om man vill ha det skriviet, att det är just MIN idé och ingen annans (just nu iaf). Går det ens? Att göra a är väll ganska självklart. Men eftersom det inte ligger så värst mycket jobb bakom detta, utan att man måste Våga, så är det svårt... Man vill ju väll inte sammarbeta med någon som inte jobbar så mycket på min idé och bara sitter där och hovar in pengar. B är lite som A, tar tid, man måste våga sätta sig in i detta och det kostar en liten summa pengar som jag inte har just nu. Men helt klart intressant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men har du bara en idé och inget konkret alls så är ju risken för att det göra samma sak själva MYCKET större.
Ett annat alternativ är ju att hitta en partner som kan utveckla tjänsten alternativt hyra in en programmerare om du har pengar till det. Sedan kan du alltid skriva sekretessavtal med alla som du presenterar idén för om du vill och misstänker att de kanske kan sno din idé. Är det en en idé som är lätt att kopiera så kommer det nog komma konkurrenter ganska snart om du lyckas ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det var just detta jag var inne på, ett s.k avtal mellan mig och andra parten. Jag tror säkert att folk kommer att kopiera min idé i efterhand, men det kommer jag inte bry mig om om jag utvecklar min site först och JAG var först ut med den. Jag kan väll också säga så här: Denna idén är ju inte helt unik utan jag fått lite inspiration från andra. T.ex att jag bygger en SuperDuper Combat ferrari på 4 hjul.....Ferrari i vanliga fall har ju 4 hjul, volvo, saab, bmw, volkswagen med osv...så denna idén är inte 100% unik men ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag bjuder en [stor stark] för din idé! Intresserad?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns tusentals idéer som din, jag har själv en bunt, men en idé är ingenting värd om du inte förverkligar den. Med det menar jag att det är nästan omöjligt att, som utomstående, komma och sälja in en idé enbart.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det gäller att du vågar och satsar helhjärtat på idén om du ska ha en chans att lyckas. Om du inte har några pengar och verkligen tror på idén kanske du ska ta ett lån och satsa på idén. Utan varken pengar eller kompetens är det mycket svårt att komma du någon vart. Det finns sällan några lätta genvägar om du inte har massa bra kontakter som kan hjälpa dig.
Du behöver göra är att göra något konkret av din idé om den ska bli värd något och det kräver att du satsar lite. Det finns som sagt tusentals (bra) idéer som ingen vågat satsa på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Testa att berätta om din idé till nära och kära och insatta för bollande, jag tror ingen kommer att sno din idé. Jag ger själv bort ett tiotal bra idéer som jag själv inte hinner förverkliga.
Ansök om bidrag från alla ställen som finns, typ Almi. Och som Anders Larsson skriver så är din idé tyvärr värdelös tills det att du kan visa att den fungerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det ni säger är sant.
Får väll kolla lite med Almi och se om de finns i Göteborg, hittade inte det på deras hemsida. Antar väll att Göteborg räknas som "väst" :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|