| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Det gäller att du vågar och satsar helhjärtat på idén om du ska ha en chans att lyckas. Om du inte har några pengar och verkligen tror på idén kanske du ska ta ett lån och satsa på idén. Utan varken pengar eller kompetens är det mycket svårt att komma du någon vart. Det finns sällan några lätta genvägar om du inte har massa bra kontakter som kan hjälpa dig.
Du behöver göra är att göra något konkret av din idé om den ska bli värd något och det kräver att du satsar lite. Det finns som sagt tusentals (bra) idéer som ingen vågat satsa på. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Testa att berätta om din idé till nära och kära och insatta för bollande, jag tror ingen kommer att sno din idé. Jag ger själv bort ett tiotal bra idéer som jag själv inte hinner förverkliga.
Ansök om bidrag från alla ställen som finns, typ Almi. Och som Anders Larsson skriver så är din idé tyvärr värdelös tills det att du kan visa att den fungerar. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Det ni säger är sant.
Får väll kolla lite med Almi och se om de finns i Göteborg, hittade inte det på deras hemsida. Antar väll att Göteborg räknas som "väst" :P |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Jag tycker att Derek Sivers uttrycker det ganska bra här: http://sivers.org/multiply
Enkelt uttryckt, idéer saknar värde utan genomförande. Och jag tror att du bedrar dig själv om du tror att den du berättar din idé för kommer att släppa allt för att satsa 3-5 år på att förverkliga din idé. Det enda man ska vara försiktig med är idéer som inte är särskilt nyskapande utan istället är en mindre förbättring/vidareutveckling av en befintlig verksamhet, i sådana fall kan det vara klokt att inte dela med sig av idén till de som redan är i din bransch. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
En enskild produktidé har inget värde om du inte ens vill beskriva idén i sin helhet för en tänkbar investerare/köpare.
Man kan skriva NDA (Non Disclosure Agreement, dvs ett sekretessavtal) men investerare skriver bara på spåna avtal om de får ett tillräckligt bra intryck av dig och det du beskriver. Har du bara en idé så är sannolikheten nära noll att npgon skriver på ett NDA, det fonns många som tror att de har unika idéer men som egentligen har förverkligast många gånger om. Du skrev ju själv att idéen redan har funnits på marknaden.... Då är din idé by definition inte unik utan redan "uppfunnen". Om du vill få ut ett värde av den måste du dokumentera den i en ordentlig produktbeskrivning och affärsplan det viktiga är: - Vilket problem löser idéen för kunden - hur man tjänar pengar på idéen - Vem driver projektet i hamn Om du själv inte ens vill driva det i hamn så är sannorlikheten lika med noll att någon ska satsa pengar på din idé. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Ok, nu har dom flesta skrivit samma sak..så jag tror nog att jag fattat det.
Tråd kan även låsas, ser ingen mening med att forsätta disskutera. Ja, jag har testat idén enkelt bara och fått bra respons. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Nu riskerar jag att upprepa det andra redan har skrivit. Men en idé har inget värde i sig. Genomförandet är allt.
Behöver du riskkapital så ligger utmaningen inte i att övertyga kapitalisten om att din idé är bra (det är en förutsättning), utan i att du kan visa att du är rätt person att genomföra den. Så var inte orolig över att någon ska stjäla din idé. Den har inget värde och du förlorar ingenting om den blir stulen. |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|