FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Driver AB, inga anställda förutom jag. Har redan köpt en stationär men sitter nu i köptankar på bärbara. Tänkte köpa 2 st (en till mig och en till programmerare, inhyrda ej anställda, som de kan utföra mina uppdrag på). Tänkte höra om jag kan dra av för båda, eller om skatteverket kanske fnyser åt detta? Tänkte främst då eftersom jag endast är en person som köper 2 laptops. AB't handlar med domäner/webbsidor och det är således min "kärnverksamhet" det gäller. Tackar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lär inte vara några som helst problem så länge du kan motivera inköpet
(med dina underkonsulter). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det borde inte vara några problem, men fråga Skatteverket! På så sätt kan du dokumentera vilket råd de en gång givit dig om det mot förmodan skulle bli problem i framtiden. Skatterådgivningen är trevliga och bra att ha att göra med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ok tackar för svaren!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skatteverkets rådgivning är dock bara rådgivning. Oftast ger de inga kommentarer öht när det är tveksamma fall, just eftersom de inte ska missleda dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag ser inget som helst tveksamt med detta. Underkonsulten bör dock återlämna datorn efter slutfört uppdrag. Ni kanske bör skriva ett avtal om detta också. Det kan också vara bra att företaget inte tillåter att annat än av företaget godkända programvaror får installeras på datorn. Det bör innebära att du har ryggen fri för eventuella piratkopior som installeras av personal eller konsulter.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alltså när du säger "dra av", menar du då att du tar dem i firmans ekonomi - vilket du helt klart bör. Annars kan du ju också dra av saker i den egen deklaration som du köpt för egna pengar, men som används inom firman.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl inga problem, köp in den som en reserv dator som du kan ha om din går sönder. Du är beroende av en dator i ditt arbete och måste ha minst en på hyllan så att du inte slösar onödig tid om din skulle gå sönder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kör samma resonemang med allt jag handlar till firman ^^
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det skulle ju vara en riktigt dålig investering att ha en dator som bara ligger där som reserv. Han ju dessutom redan en stationär. Jag tror inte att skatteverket köper att man har en tredje dator som reserv. Om datorn går sönder kan du ju beställa en ny och ha den inom 2 arbetsdagar om du beställer på internet eller direkt om du köper en ny i butik. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|