Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Småmål - vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-17, 04:50 #21
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Har inte koll på detta men vi bestred en p-bot som gick till krfm. När det skulle vidare till tingsrätten så ringde en person från tingsrätten (om jag minns rätt) och vi gjorde en förlikning. Vi fick stå för p-boten + halva ansökningsavgiften. Om vi skulle gå vidare med det vet jag inte hur dyrt det skulle bli därför gav vi upp.
Om ni hade gått vidare och förlorat hade ni fått betala boten plus hela ansökningsavgiften. Dumt att acceptera en förlikning om boten faktiskt var felaktig.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:31 #22
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee Visa inlägg
Om ni hade gått vidare och förlorat hade ni fått betala boten plus hela ansökningsavgiften. Dumt att acceptera en förlikning om boten faktiskt var felaktig.
Beror ju på hur man värderar sin tid dock
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 17:16 #23
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Beror ju på hur man värderar sin tid dock
Det har du rätt i.

Personligen tycker jag att juridik är väldigt kul och därav är väl min subjektiva inställning att det alltid är roligt att behandla just ämnet. Men visst, ens egen tid i pengar kan vara värd bra mycket mer än en parkeringsbot.
Oläst 2010-12-19, 03:08 #24
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar

Reg.datum: Dec 2004
En inte så dum webbsida att kolla in. Gratis rådgivning av duktiga jur stud
http://www.lawline.se

Senast redigerad av aelander den 2010-12-19 klockan 03:10
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 11:14 #25
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Nu har jag betalat allt, kände att det inte var värt tiden/oron att gå vidare. Tack dock för alla svar, det känns som att man vet lite mer nu, kanske väljer man att gå vidare nästa gång?
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 22:45 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
Nu har jag betalat allt, kände att det inte var värt tiden/oron att gå vidare. Tack dock för alla svar, det känns som att man vet lite mer nu, kanske väljer man att gå vidare nästa gång?
Speciellt om beloppet är lite högre = mer att vinna men fortfarande inget att förlora. Gränsen mellan förenklat tvistemål och vanligt sådant är ett halvt prisbasbelopp.
Oläst 2010-12-21, 23:33 #27
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Inkassobolagen måste om jag inte kommer ihåg fel följa någon lag som säger att de måste söka kunden på¨folkbokföringsadressen.

Sedan så är det även upp till dig at se till att du är skriven på den adress där du bor.

Mycket riktigt finns regler om att du ska veta vilka tjänster/abb du har. Om du t ex inte får en hyresräkning en månad så kan du bli vräkt eftersom du ska veta att du har ingått ett avtal med dom.

Jag skulle ha betalt kapitalet direkt och sedan inkassoavgiften 160 kr antar jag + någon ränta. Givetvis skulle jag ha ringt pratat med inkasso också och fått dom att avsluta ärendet.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 10:00 #28
rand_althor rand_althor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2010
rand_althor rand_althor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2010
Det är intressant inställning många i samhället (jag säger inte att alla har det, men många) har om att företag är helt oresonliga.
Det finns företag som är det ja, t.ex. ComHem, men min erfarenhet är att de flesta företag är förhållandevis intresserade av att ha en hyglig relation till sina kunder, speciellt om de verkar på en konkurrensutsatt marknad.
Jag hade för inte så länge sedan en faktura från mit bensinbolag som jag inte hade fått, inte heller fått påminnelserna, däremot kom inkassokrav med ränta, två påminnelseavgifter och inkassoavgift.
Jag ringde då bensinbolagets kundtjänst och förklarade att jag vet att jag är skyldig att hålla reda på vilka fakturor jag förväntas att få, men att eftersom jag får ganska många varje månad, inte har helt lätt att hålla reda på om jag fått alla, speciellt då jag ofta är ute och reser utanför landets gränser.
Utan omsvep gick då bensinbolaget med på att dra tillbaka kravet från inkasso och stå för kostnaden själva, samt även dra av de två påminnelseavgifterna, så jag betalade bara ursprungsbeloppet + dröjsmålsräntan.
rand_althor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 11:42 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Om/när du förlorar i Tingsrätten får du automatiskt betalningsanmärkning också som ett brev på posten.
Nej, så funkar det inte. detta är en privat fodringsägare och då går det att betala efter domen utan att få BA. Om den inte blir betald då så måste telenor påterigen gå till KFM och först då om den inte blir betald i nom rimlig tid blir det BA.

Man har mao inte mycket att förlora på att bestrida fakturan med den motivering som TS har angivit här.

Om själva grundskulden betalas nu elle rär betald så brukar det gå att bestrida alla räntor och inkassoavgifter utan att det går vidare. det viktiga för Telenor är att få in grundkapitaelt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 11:48 #30

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
I kort - du är alltid skyldig att betala dina räkningar även om du inte mottar dem. Det är ditt personliga ansvar att veta att det ska betalas.

t.ex. "jag har ett abonnemang - alltså får jag en månadsfaktura, varför har jag inte mottagit en sån?"

Sen kan man tycka och tänka vad man vill om det, det finns undantag men det är en grundregel.
Nä, så funkar det inte, det finns vissa som hävdar det men det är inte rimligt.

Det är faktiskt den som fakturerar som har ansvaret att fakturan når mottagaren i tid, inte tvärtom.

Har jag fel får du gärna visa lagreferens, men senast jag läste lagen var det tvärtom vad du skriver.

Det är nog bara inkassobolagen som hävdar att fakturamottagaren har ansvaret att sköta fakturerarens jobb!

Det står i räntelagen att ränta inte får beräknas förrän mottagaren fått fakturan. Jag har inte hittat något ställe i lagen där det står att mottagaren har en utredningsplikt och betalningsansvar för ej mottagen faktura.

Det krävs ofta att man dessutom har ett individuellt OCR-nr som enbart står på fakturan för att betalningen ska kunna matchas, så det faller på sin orimlighet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-22 klockan 12:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017