Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte betalar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-21, 10:12 #11
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Har man ett fåtal så instämmer jag i att det är lika bra att skicka dem till KFM direkt. Man kan väl dock anta att kunden inte återkommer :P
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-21, 10:30 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tycker att det hör till god ton att skicka ett inkassokrav. Det kostar inte mycket och innebär att du får in 160 kr extra. Det ser också bättre ut vid ansökan om du faktiskt skickat både påminnelse och inkassokrav innan du ansökt om betalningsföreläggande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-21, 14:02 #13
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg Visa inlägg
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!
Kan inte göra annat än att hålla med. Ett telefonsamtal är oftast 1000 ggr mer effektivt än att skicka krav och bråka. Det är ju inte säkert personen är rädd för kronofogden (Du kan ju göra en kreditupplysning själv och bedöma dina chanser)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-21, 18:40 #14
becca becca är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 7
becca becca är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 7
Tack för alla svar!

Jag håller med om att det är schysstare att skicka inkasso innan kronofogden, så är iaf jag rättvis. Det lutar åt att knåpa ihop ett inkasso brev själv.

Har även funderat på att ringa som ni föreslår, när jag sökte på henne på eniro visade det sig att hon hade 10 mobilabonnemang skrivna på sig, så det är väl bara att börja beta av? .

Det görs kreditupplysning automatiskt, så hon har inget hos kronofogden iaf.

Jag tror jag läste någonstans att varje ärende kostade runt 600 hos kronofogden. Är detta något som kunden betalar? Behöver jag lägga ut några extra kostnader?
becca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 11:24 #15
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
ansöker du till kronofogden så kostar det DIG.
sedan så är detta något som läggs på deras kostnad så OM de betalar så får du tillbaka denna summan.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 13:29 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg Visa inlägg
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!
Hos större företag och myndigheter så är sena betalningar snarare regel än undantag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 14:09 #17
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av becca Visa inlägg
Jag driver en webbshop där jag nu fått min första kund som inte betalar fakturan, trots flera påminnelser.

Det handlar inte om något jättebelopp men vill ändå inte låta det rinna ut i sanden.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Ringde Intrum Justitia med det kostade för mycket pengar för att det skulle vara värt det, de ville ha 2600kr för att jag skulle kunna använda mig av dem plus några procent av fakturan. Någon som känner till något mindre företag som köper in fakturor eller liknande som jag själv inte måste betala så mycket för?

Inkasso är ett skämt. Det betyder att du inte menar allvar. Skicka till KFM direkt så ser kunden att du menar allvar.

Ring dock alltid till kunden först och försök lösa det innan.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 18:45 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Inkasso är ett skämt. Det betyder att du inte menar allvar. Skicka till KFM direkt så ser kunden att du menar allvar.

Ring dock alltid till kunden först och försök lösa det innan.
Vad är det för inställning? Inkasso är en förvarning om att du tänker inlämna ansökan om betalningsföreläggande.

Om det dessutom rör sig om en privatperson är det mycket möjligt att pengar tagit slut men att det kommer nya vid nästa lön.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 18:55 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Vad är det för inställning? Inkasso är en förvarning om att du tänker inlämna ansökan om betalningsföreläggande.

Om det dessutom rör sig om en privatperson är det mycket möjligt att pengar tagit slut men att det kommer nya vid nästa lön.
Fast om man redan skickat flera påminnelser så tycker jag det betyder många förvarningar redan. Om kunden tycker om med att köra stilen att inte betala förens första inkasso kommer så är det mer än rätt att dom får direkt från KFM någon gång.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017