FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver en webbshop där jag nu fått min första kund som inte betalar fakturan, trots flera påminnelser.
Det handlar inte om något jättebelopp men vill ändå inte låta det rinna ut i sanden. Någon som har något förslag på vad jag kan göra? Ringde Intrum Justitia med det kostade för mycket pengar för att det skulle vara värt det, de ville ha 2600kr för att jag skulle kunna använda mig av dem plus några procent av fakturan. Någon som känner till något mindre företag som köper in fakturor eller liknande som jag själv inte måste betala så mycket för? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Lindorff är ju en leverantör av inkasso tjänster som är erkänd i Norden. Iaf mitt företag har ett avtal med dem där inga årsavgifter eller liknande fasta avgifter debiteras. Utan det handlar i stället om en högre procent per faktura. Vilket passar oss som handen i handsken, då vi har få fakturor som går till inkasso (<15 st / år).
Sebbe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lindorff är ett av de bolag som missköter sig kraftigt. Du får förmodligen rätt irriterade kunder om du anlitar dem.
Du kan själv skicka ett inkassorkav och debitera 160 kr (momsfritt) i inkassoavgift. Ge tio dagars frist. Har kunden inte invänt mot kravet inom tio dagar från inkassodatum kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
har du någon form av koll innan du skickar varor med faktura?
Inte för att just din shop's innehåll är något som bluffare gärna vill ha men det händer ju att man får folk som skiter i att betala vare sig det är 1kr eller 100kr. Bäst är ju att inte skicka på faktura utan att du har ditt på det torra innan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för så snabba svar!
Har läst lite om att man kan driva in det själv och har funderat på det. Men frågan är om det är tillräckligt skräckinjagande? Självklart gör jag kreditkontroll på alla som väljer faktura som betalningsalternativ genom creditsafe. Så de som handlar mot faktura finns inte med hos kronofogden iaf (ännu). Har inte hört talas om Lindorff innan (vilket kanske är positivt), på vilket sätt har de misskött sig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte på inkasso alls, bästa är att skicka direkt till KFM om kunden inte betalar efter flera påminnelser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Det man i själva verket gör är väl att man säljer kundfordran och får betalt av inkassobolaget direkt och kan glömma ärendet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Vad inkasso bolag har är kunskap och rutin. Vi har använt alla möjliga inkasso företag med åren, mest dem stora då jag trodde att det skulle generera mer pengar. Det är tvärt om, större inkassobolag lägger ingen energi i enskilda ärenden.
Vi använder sedan ett år tillbaka ett mindre bolag Betalningskontroll AB och det fungerar bra. Ring Kalle och hälsa från David! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|