Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är jag lurad eller talar Tele 2 sanning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-26, 21:24 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Är jag lurad eller talar Tele 2 sanning?

Hej,
Jag har haft väldigt mycket problem med mitt bredband ifrån Tele2. Kort och gott så betalar jag för 8 megabit, och då är det för mig en självklarhet att det skall fungera som det ska.

Det började för kanske 3 månader sedan, när Internet plötsligt började att gå segt. Ringde upp Tele2 och berättade om felet, och den första supportern jag pratade med kunde inte hjälpa mig alls, han svabblade runt om ingenting. Han underströk dock att min dsl kabel är alldeles för lång, och att den inte får vara mer än 5 meter.

Efter att jag snackat med honom, så var jag så illa tvungen att ställa mig i deras telefonkö igen och försöka få hjälp utav en annan supporter. Denna gång så fick man lite bättre support fast saken är den att felet långt ifrån fixades.

Den andra, kvinnliga supportern bad mig att göra ett TPtest hos bredbandskollen.se, det gjorde jag också och hon höll med om att hastigheten inte var den utlovade samt så sa hon att hon såg att det fanns massor med "höga värden". I alla fall, jag fick lämna lite uppgifter och hon sa att jag skulle få ett sms från teknikcentralen i mitt område om och när felet var fixat. Hon konstaterade också att min dsl kabel är för lång och att den inte får vara mer än 5 meter..

Det gick någon vecka och jag fick plötsligt ett sms med texten: "Ett nytt modem har skickats till dig och finns att hämta ut på OKQ8". Varken mer eller mindre.. Dessutom så fanns det ingen möjlighet att svara på detta sms.

Nåväl. Jag hämtade ut det nya modemet och visst, jag har ett nytt modem. Saken är bara att det inte fungerar! Jag stoppar i dsl kabeln och allt men det fungerar inte, jag når inte Internet.

Nu sitter jag här med mitt gamla modem, och hastigheten är så otroligt mycket lägre än vad jag betalar för. Det nya modemet som dem skickat fungerar inte, och de har tutat i mig att jag måste köpa en 5 meter kort dsl kabel samt en nätverkskabel för att det skall fungera.

Nu undrar jag: Har de rätt? Kan längden på dsl kabeln vara anledningen att jag inte får den hastigheten jag betalar för? En hastighet som gör att till och med Google verkar vara världens mest krävande sida. Det har fungerat felfritt ett helt år innan denna incident inträffade..

Senast redigerad av Dakota den 2010-09-26 klockan 21:26
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 21:42 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det låter konstigt om det beror på kabeln. Är det fiber kan man ju lätt få 100 Mbit genom den om den är 5 meter lång så att du inte skulle komma upp i 8 Mbit på en säg tre ggr så lång kabel vore ju konstigt.

Det låter som ett "skyffla över ansvaret på kunden"-svar. Har du ingen kabel som är kortare som du kan köra TPTest med och säga att "det gjorde ingen skillnad när jag körde en 1 meter lång kabel"?

Om det är deras modem och så är det deras skyldighet att se till att det funkar, annars borde du ha rätt till uppsägning eller prisavdrag. Men en månnadsavgift gratis är lite tröst för strul med internetuppkopplingen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 21:43 #3
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Det med kabel stämmer, ju kortare ju bättre (inte vanligt). Det framgår inte hur långt du har felsökt själv, ett tips: prova en annan dator och kör TP test. Har du alltid kört med samma kabel så kan hastigheten omöjligt har förändrats över en natt.

Titta även på ditt WLAN, så inte du kör öppet WLAN.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 22:10 #4
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Vad är "dsl kabel"? Kabeln mellan väggen och modemet? Alltså en vanlig TP-kabel? Om den är längre än 5m, testa en kortare även om det kan verka långsökt att det är problemet.

Givetvis kan en kabel vara skadad, så man kan alltid testa att byta/ta bort onödiga kablar och testa. Lite felsökning får man göra själv innan man ringer supporten. Tror inte många på det här forumet är helt otekniskt begåvade ;-)
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 22:37 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det kan mycket väl vara kabeln. Prova att byta ut den mot en ny och kortare. Om det inte fungerar, så prova med en annan dator.

I min förra lägenhet så hade jag 10 mbit med öppen dörr till datorrummet och 0,5 mbit med stängd dörr. Jag hade inte trådlöst, utan det gick helt enkelt förbannat segt då kabeln kom i kläm med stängd dörr. Men öppnade jag dörren så gick det snabbt igen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 22:46 #6
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Ja de har rätt, kabel kan inte vara för lång när du använder DSL.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 04:27 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
jag har förr haft en 20 meter telefonkabel, från vägg till modem.
Sedan från modem till dator hade jag ytterligare 15-20 meter kabel till nätverkskortet.

Funkade felfritt att få lite över 20mbit på 24mbits adsl..

Men det folk säger är samtidigt sant att kabeln kan va problemet om du har otur.
Dock är det inte så vanligt som supporten ofta vill få det till.
Men gör som sagt är.. pröva med olika kablar/datorer i olika kombinationer.

En sak som händer med telia ADSL är att när du byter modem/router/dator/nätverkskort så tar det upp emot 15 minuter innan man faktiskt kommer ut på internet igen.
Kan ibland till och med kräva modem omstart efter 15 minuter osv osv..
Vet inte om detta är liknande med Tele2.

Dessutom. varför tele2? Just ADSL så är Telia det bästa på alla ställen jag bott.
Resterande får aldrig samma hastigheter eller kvalitet..
Om man bryr sig om de där 50-100kr i månaden det kostar mer så kanske man ska fundera på ordet livskvalitet :P.

Lycka till.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 08:52 #8
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Han underströk dock att min dsl kabel är alldeles för lång, och att den inte får vara mer än 5 meter.
Är det mellan filtret och själva ADSL-modemet som det inte får vara mer än 5 meter eller är det felskrivet och du menar 5 km mellan station och till ADSL modemet?

Kör du trådlöst när du kör bredbandskollen? Koppla så fall in datorn direkt till modemet/routern och testa.

Har du testat men någon annan dator så du säkert vet att du inte har problem med din dator?

Om du har ett modem där du kan ställa DSL mode så pröva med ADSL2 (och inte ADSL2+).

Sen kan du vara tuff när du pratat med supporten. Säger supporten att det är fel hos dig så säger du att du ska ordna en IT-konsult som kommer och kollar din utrustning men om konsulten hittar fel hos Tele2s utrustning så utgår du från att Tele2 står för den kostanden... Brukar få de flesta leverantörerna att hoppa till och kolla en gång till...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 09:30 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad

KristianE KristianE är inte uppkopplad

ADSL är ju kopparmodem på steroider så man ska verkligen vara försiktig och bara
använda bra grejer. Det kan vara din splitter/filtret som fått sig en liten kyss i somras
när det åskade som värst, eller så.

* Kontrollera splittern, låna en annan av en kompis.

* Kontrollera kabeln (ju kortare telefonkabel - RJ-11 - desto bättre). Nätverkskabel
(RJ-45) kan du köra i teorin 100 meter utan förstärkning. Testa också en kort nät-
verkskabel för att ha allt på det torra.

* Låna ett modem av en kompis. Räkna med att modemet behöver vara avstängt
i minst 1h innan Tele2 kommer dela ut en ny IP-adress till det nya modemet.

* Starta datorn i Felsäkert läge med nätverk (om du kör Windows) och testa Bred-
bandskollen här. I Felsäkert läge är alla program såsom Antivirus och liknande av-
stängda.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-27, 10:27 #10
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
En DSL-kabel, är det kabeln mellan väggen och modemet, den ska vara så kort som möjligt, det är ännu viktigare ju längre från stationen man bor.

För en TP-kabel ska kunna vara upp till 100m innan man behöver en repeater.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017