FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Jag tänkte upp en enskildfirma, och undrade vad är då smartast? anledning till att jag vill starta eget är för att jag har färdiga produkter som jag vill sälja vitt helt enkelt, och för att många företagare går till konkurrenten bara för jag inte har F-skatt. 1. måste man vara företag för att ha f-skatt? kan inte en privatperson skaffa f-skatt? Jag är anställd på heltid, och har lön på 28,000 kr /mån... min fru är däremot arbetslös, är det inte smartare då att starta företaget på hennes namn? för att slippa betala extra skatt, eller är jag ute och cyklar? har planterat att sälja för ca 5,000-10,000 per månad. sen till nästa steg, finns det något steg-för-steg guide på hur man bokför, deklererar, osv... då jag inte något om detta... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan det inte ställa till det för henne gällande A-kassa och liknande om hon helt plötsligt
får en inkomst? Kom ihåg att man inte är välkommen i något LO-förbund så fort man registrerat sig som egen företagare. Man får gå över till SMÅA helt enkelt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
nej det ställer inte problem, då hon inte får a-kassa, eftersom hon aldrig tidigare har haft jobb.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Såg att hon ej har A-kassa.....
Din fru har troligtvis möjlighet att få startaeget-bidrag. Går det inte som tänkt med försäljningen kan man inom en viss tid avregistrera och gå tillbaks till A-kassa. Kolla Senast redigerad av Bara jag den 2010-09-14 klockan 11:53 Anledning: Ej A-kassa |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det har egentligen ingen fördel om frugan startar, däremot kan det som Kristian skrev leda till problem om hon har a-kassa.
Om du har anställning vid sidan av din firma så får du s.k. FA-skatt (d.v.s. du har skattsedel för både eget företag och som arbetstagare/anställd). Beträffande din fråga om f-skatt så kan man säga att en privatperson kan ha f-skatt, men då har du en enskild firma. En enskild firma heter ju även enskild näringsidkare, så det är du som person som "är" företaget. Företaget är alltså inte en egen juridisk person, och det är du som privatperson som får f-skattsedel (fa-skattsedel). Vad skatten gäller så får du betala lika mycket skatt oavsett om du har både företag och anställning eller bara anställning. Det du tjänar i din enskilda firma hamnar liksom på hög med resten av din inkomst. Det kan dock innebära att du hamnar i olika skattetabeller beroende på om du exempelvis tjänar över gränserna så att du får marginalskatt osv. Men det är i princip som att du skulle få en fet löneökning och hamna i den skattenivån på så vis. Gå in och kika på http://verksamt.se, det är en site från Bolagsverket och Skatteverket m.fl. där du kan registrera bolag, och läsa allt som behövs. Det finns checklistor m.m. och förklaringar till olika företagsformer och vad som gäller för varje. Jag kan även rekommendera http://www.egenfirma.se, där finns det mycket läsvärt, och man kan få en hel del svar. Dom har ett bra forum, och en samling länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En nackdel med att låta frun starta företaget är att det kan bli problem vid en eventuell framtida skiljsmässa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det blir skillnad i ett AB (eller t.o.m. HB) då man kan fördela ägandeskapet av företaget på ett helt annat vis. I en enskild firma är det ju som sagt du själv som utgör företaget i nästan alla avseenden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om jag inte minns helt fel så finns det ett, eller flera bolag, som hyr in dig för ditt jobb - de fakturerar kunden åt dig, och du får betalt av dem.
Används ofta av frilansare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Däremot så blir man ju alltid luggad på en liten procent när man använder dessa, men du slipper ju allt vad bokföring heter (även om det skulle vara väldigt blygsam mängd administrativt arbete för en EF med 5-10.000/mån) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du är fast anställd och planerar att fortsätta vara det kan det också vara bra att kolla ditt anställningsavtal om du får ta emot uppdrag vid sidan om (speciellt om ditt egna företag är inom (grovt) samma bransch). Många företag kräver att de får skriftligt godkänna andra uppdrag.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|