FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
detta har säkert tagits upp tidigare men jag hittade inte... :S När jag nu har startat upp en enskildfirma måste jag starta ett helt nytt bankkonto? eller räcker det med att man bara lägger till tex e-sparkonto (swedbank) på mitt privata konto... på så sätt är ju pengarna separerade? eller? tänker jag fel nu? sen till frågan, säg att jag behöver en ny dator till företaget som kostar 5000 kr... och just nu har jag 0 kr på företagskontot, kan jag då "låna" ut till mitt företag och sedan ta tillbaka dem från vinsten utan att behöva skatta på dem? om svaret är, ja... hur visar jag att jag har tagit ut dem? som en kostnad eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror du att du kan börja med ett e-sparkonto. Det bör gå utmärkt. Det är först när du vill ta emot betalningar via plusgiro eller bankgiro som du behöver ett företagskonto.
Läs på lite om balans och resultat. Att du "lånar" ut pengar till din enskilda firma påverkar inte resultatet utan bara balansen. Det korta svaret är att du kan låna ut pengar och få tillbaka dem utan att skatta.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
inte som lön? blir det som en kostnad? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sök efter andra trådar om eget uttag. Det har nyligen diskuterats.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej. Det är ingen intäkt när du sätter in pengarna och det är ingen kostnad när du tar ut dem. Du tar ut dem som "eget uttag" och sätter in dem som "egen insättning".
Så länge du inte har några anställda förekommer inte begreppet "lön" alls i en enskild firma. Det är du som är firman och du kan bara betala "lön" till andra personer, inte till dig själv. Du kan fritt ta ut pengar från bolaget - men måste kunna betala skatten.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får betala cirka 200-300 kr/år för ett plusgiro. Det är det värt. Annars måste de göra en överföring och det kan vara för krångligt.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
bankgiro är väldigt enkelt och en väl vald investering.
kostar verkligen inga stora pengar. Jag har 8 bankgiro konton (olika ändamål/företag osv) och om jag ska använda ett bankkonto till allt detta så kan det i vissa ändamål betyda förlorad inkomst i form av förlorade potentiella kunder. Sedan har jag andra som betalar direkt till konto också men de är vana vid detta redan. återkommande gamla kunder. Så ring din bank och be om bankgiro. Registrera dig hos bolagsverket med ett namn på ditt företag så syns detta namn när kunder ska betala och inte ditt privata namn ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade dragit öronen åt mig direkt om en leverantör velat få pengar insatta direkt på ett bankkonto. I Sverige är det Bankgiro eller Plusgiro som gäller, alternativt kortbetalning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
så som jag ser det, kommer jag har max 12-24 kunder per år, så det är inte sådär värsta många kunder... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|