Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsföringsfråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-25, 09:59 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Standard Marknadsföringsfråga

Hur gör ni med era besökare som använder annonsblockering i form av adblock etc?

Jag ser 2 alternativ i detta;

1. Låta besökaren kunna utnyttja alla dina tjänster ändå och i slutändan få 100% glada användare men förlorade intäkter.

2. Stänga av tjänsten/informationen om besökaren använder någon form av adblock

Ett tredje alternativ kanske är att uppmana besökaren snällt att stänga av adblock som tex sweclockers gör men det kan inte riktigt appliceras i den tjänst jag levererar och syftar på.

Är det bättre att göra besökaren/användaren nöjd och inte tvinga på reklam, eller motarbeta och kanske förlora lite användare? Vilket gynnar sig mest i längden? Är det så många som hatar reklam?

Hur gör ni på era siter?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 10:16 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Jag tror inte på alternativ 1. Jag skulle tippa att majoriteten av dem som använder adblock antingen verkligen inte vill se reklam eller inte vet hur de kopplar av funktionen. Då är det bättre att ge dem samma tjänst som alla andra får, så kanske de sprider ryktet om hur bra din tjänst är.

Andelen som hatar reklam är säkert beroende på kvalitén på reklamen och hur relevant reklamen är för dem.

Det finns också många som ogillar reklam för t.ex. smslån då denna verksamheten främst går ut på att utnyttja svaga individer.

Så ett fjärde sätt vore att granska all reklam och rensa ut skräpet. Detta skriver jag utan att veta vad du har för reklam på din site.

Så jag tror att adblock är symptomen på ett generellt problem med internet, inget som man som enskild site ska försöka "förbjuda".
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 17:49 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Jag kör själv AdBlock Plus och kommer att fortsätta med detta. Om någon site
försämrar för mig kommer jag helt enkelt gå vidare.

Inte många siter är hundra procent unika utan det brukar alltid finnas något
alternativ, någonstans.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 18:08 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Som Adblock-användare kan jag säga att det ska vara en mycket unik tjänst för att jag ska stänga av den om jag möts av att jag inte får tillgång till sidan.

Däremot försöker jag vitlista siter som jag vill stödja - om de har integrerat annonserna på ett vettigt sätt. Får jag sitta och vänta på att sidan ska laddas därför att annonserna tar tid då blockerar jag igen.

Tyvärr glömmer jag ibland bort vitlistningen varför jag inte skulle ha något emot en lagom diskret ruta t ex upp till höger som säger något i stil med "Vi kan tillhandahålla denna tjänst tack vare annonser så vi är tacksamma om du inte använder adblocker här". Ingen popup eller blaffa - för då blir jag sur utan en snygg liten ruta.

Detta löser inte hela problemet eftersom många inte vet hur de vitlistar men ett par annonsbetraktare till tror jag att man skulle kunna få in
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017