FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#401 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Den Belgiska situationen är ofantligt mycket mer komplicerad. Segregeringen av landets invånare är näst intill total. Flamländare och valloner läser och ser helt olika nyheter och har helt olika uppfattning om politiska situationen i landet. Så kan det gå efter 15 invasionskrig som bildat 2 språkregioner och 3 språkgemenskaper som ska samsas i en nation. Att komma dit från vår svenska situation tror jag inte är någon risk alls. Holland ligger betydligt närmare men har också komplicerats en hel del genom ett fall av flertalet tidigare regeringar. Först fall regeringen på destabiliseringen efter mordet på Pim Fortuyn. Sen föll den av behandlingen av Ayaan Hirsi Ali efter mordet på Theo van Gogh. Sedan sist på grund av oenighet inför NATO-uppdraget i Afghanistan.
![]() |
![]() |
#402 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, bakgrunden är inte densamma men politisk instabilitet är aldrig bra.
![]() |
![]() |
#403 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Belgien var väl inne och förbjöd ett visst parti, ett beslut som bara hade den effekten att de återkom under ett snarlikt namn med ett omformulerat partiprogram.
Man kan inte förbjuda åsikter, man kan däremot få andra att ändra åsikt genom diskussion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har missat den här tråden totalt, men nu har jag har läst ett par sidor.. Innan jag uttrycker mina få sammanfattande åsikter om Sverigedemokraterna kan jag berätta att jag inte röstade på dem.
Mina åsikter är följande: SD får 5.86% i skrivande stund (valet är inte avgjort förrän i morgon), vilket motsvarar ca 210.000 röster. Vi pratar inte om "några få idioter", "skinheads", eller "människor som inte vet bättre". Har Sverige en totalt misslyckad invandnings- och integrationspolitik? Sverigedemokraterna anser det. Övriga partier kan inte göra något åt problemet, för ämnet är totalt tabubelagt att diskutera. Frågan är alldeles för allvarlig för sittande regering att ta upp inför stundande val. Alla som vädrar en åsikt riskerar att stämplas som främlingsfientlig vilket är den farligaste stämpeln man kan få. De etablerade partierna motsätter sig Sverigedemokraterna av ett par enkla skäl. Ett skäl är att alla partier måste ta avstånd från deras politik, ingen kan bli den som "samarbetar med rasister". Ett annat skäl är att maktbalansen mellan blocken vänster - höger blir skev och man vill ogärna hamna i det politiska läge man är i nu, med en eventuell minoritetsregering som riskerar att upplösas. Det finns partier i Sveriges riksdag som är värre, eller åtminstone lika dåliga, som Sverigedemokraterna. Jag talar om Vänsterpartiet och särskilt om de vänstergrupperingar, som inte drar sig från att hota och misshandla oliktänkande, och jag talar om Vänsterpartiets riksdagskandidat #9 i Stockholms län, Dror Feiler, som under Sverigedemokraternas torgmöte i Stockholm innan valet står och blåser i Vuvuzela och visselpipor i ett försök att störa mötet och få det att upphöra. Jag anser att det är en oerhörd skymf mot demokratin att störa på det sättet, och jag kan inte hoppas annat än att Vänsterpartiet totalt tar avstånd från alla sådana aktioner. Dror Feiler däremot, anser att Sverigedemokraterna inte skall få existera eftersom de är främlingsfientliga, utan att bry sig särskilt mycket om demokrati. Vänsterpartiet är ett parti med många extrema åsikter och extremistiska medlemmar, på samma, likväl som Sverigedemokraterna. En skillnad dock som jag noterat, är att Jimmie Åkesson inte har något emot att prata med Lars Ohly. Men Lars Ohly kan inte vara i samma rum som Åkesson. Även om jag kan ta avstånd från de åsikter som Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas anhängare har, kan jag inte ta avstånd från varken dem eller deras partier. 430.000 personer i Sverige har utnyttjat sin demokratiska rättighet att rösta på dessa partier och det kommer jag att leva med. Om jag hade ansett att Sverigedemokraterna inte skulle få finnas, hade jag inte kunnat säga att jag förespråkar demokrati. Och jag kan fan leva med att vänsteraktivisterna, med Dror Feiler i spetsen, kallar mig rasist så länge demokratin bevaras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#406 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Visst kan du inte förvägra någon åsikter. Men alla stater har begränsningar i yttrandefriheten. T ex gällande hets mot folkgrupp, förtal, olaga hot, mobbning, spridande av statshemligheter osv. Citat:
![]() |
![]() |
#407 | ||
|
|||
Medlem
|
Då skulle man även kunna säga att majoriteten av de högerextrema, främlingsfientliga, nazisterna, röstar på partier som är mycket värre än Sverigedemokraterna, ännu längre ut på högerskalan. Och då är ju inte Sverigedemokraterna så farliga ändå.
Det jag menar är att vi accepterar Vänsterpartiet, men inte Sverigedemokraterna. Jag menar att SD har gått fram, för att fler nu än tidigare håller med om att invandrings- och integrationspolitiken är misslyckad. Man kan inte säga att SD står för odemokratiska värderingar. Att försöka stoppa SD, med alla till buds medel, det är däremot odemokratiskt, därav min harang om Dror Feiler. Nu får vi se i morgon hur mandatfördelningen verkligen blir, om Alliansen ändå får majoritet behöver vi inte bry oss så mycket om SD. De etablerade partierna kan väldigt enkelt om fyra år ta tillbaka de röster som förlorades till SD i detta val. Det enda man behöver göra är att fundera på vad som gjorde att drygt 5% av väljarkåren valde SD och förändra sin politik därefter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag hade hoppats på att få se lite högerextremister försöka störa torgmöten också, men det hände aldrig? Liknelsen hot och misshandel och demokrati är svår. Vill vi offra vår demokrati för att bli av med hot och misshandel? Eller är hot och misshandel ett resultat av att vi lever i ett demokratiskt samhälle? Jag tolkar det du skriver som att vi kanske tar demokrati för givet, och inte reagerar tillräckligt hårt vid händelser som denna. Jag kommer att läsa ditt svar ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jodå ledningen tog avstånd från Drors aktion http://www.nyhetsverket.se/nyhet/101...e-SD-m%C3%B6te
Men sedan kan man titta på vad demokrati innebär. Och visst är det rätten för alla att yttra sina åsikter och då naturligtvis de som är motståndare till SDs rätt också. Men yttrandefrihet innebär också att du heller inte skall förvägra andra människor att yttra sig under skenet av att du använder din yttrandefrihet. Och det är precis det man gör om man stör ut SDs torgmöten med visselkonserter. Så handlingen att störa dem är inte förenat med ett demokratiskt synsätt. Nu skall det väl iof tilläggas att definitionen av demokrati kan skilja en del och faktiskt inte är fullt ut enhetligt definierad i alla delar. För i begreppet kan också saker som allas möjlighet att till att väljas till en församling ställas mot om alla verkligen har förutsättningar att göra det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Såg en banderoll på väg in till centrum (Göteborg) där det stod:
"Ni röstar på Alliansen Vi rustar för revolution" Revolution stod med rött. Med tanke på Lars Ohlys slagord om att de måste ta till utomparlamentariska metoder känns det som att något otrevligt kan hända. Vänsterextremisterna har ju tidigare varit relativt lugna så länge vänsterkartellen har haft makten, men nu när de är ett mindre parti än Sverigedemokraterna känns det som att värre saker än stenkastning och misshandel kan inträffa. Och samtidigt håller de på och är förbannade över "högermedia"... Hur kommer det sig att "högermedia" inte granskar vänsterextremisterna mer än att kalla de för vänsteraktivister när de misshandlar folk? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|