FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Håller med... Om man till exempel som CSN (som nämndes tidigare) har PR8 och närmare 30 000 inlänkar, så behöver man kanske inte kämpa stenhårt med Off-Page SEO.
Att jobba med On-Page SEO är däremot vettigt, kanske inte i första hand för att man ska ranka högt i sökmotorerna, utan för att sökmotorerna ska ge mig RÄTT INNEHÅLL. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det vi här kallar onpage seo, dvs att bygga bra sidor som det är lätt att hitta på både för besökare och sökmotorer, kallar man på en myndighet användbarhet :-), och det jobbar man mycket med. Så egentligen jobbar man med SEO, man kallar det bara något annat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Tänk dig t.ex. ett företag som t.ex. säljer försäkringar, som är bra, billigt och mycket omtyckt av kunder vilket gör att flera (låt oss säga 25) olika personer tipsar om, och länkar till försäkringsbolaget, på t.ex. sin hemsida, blogg, i nåt forum osv. 25 personer är i detta sammanhang antagligen en väldigt hög siffra, pga. att området troligtvis har en väldigt låg viral potential. Om det då kommer ett eller flera andra, kvalitetsmässigt underlägsna, försäkringsbolag som anlitar s.k. SEO-proffs, som i sin tur dopar googles sökresultat genom att skapa, säg ett par 100 länkar (från "relevanta" sidor där de skrivit text för hand, men som i praktiken inte kommer läsas av någon annan än sökbotar), så får detta en mycket negativ konsekvens för det bra försäkringsbolaget (de hamnar under de sämre bolagen i googles sökresultat). Detta exempel visar dessutom på den andra gruppen som tar skada av inlänks-SEO, som du verkar ignorera. _Vanliga internetanvändare_. Länkfarms-SEO förstör relevansen i sökresultaten. Självklart vill alla sajtägare ligga högt i google. Vissa gör det genom att skapa bra innehåll som folk själva vill länka till. Andra som saknar god moral och framför allt bra kvalitet på sina webbsidor tar till länkfarmar. Det man måste fråga sig är om länkfarms-SEO tillför något av värde till webben över huvud taget, och jag har svårt att se att någon skulle kunna argumentera att så är fallet. /jonatan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sajtnätverk, länkfarmar och länkbyten används alla för att mer eller mindre manipulera sökresultatet. Går det så görs det. Det bästa som kommit med sökmotoroptimeringen är att många fler lärt sig bygga sajter på ett korrekt sätt (onpage). D.v.s. att använda rubriktaggar, styckestaggar m.m. Dessutom tror jag att även att navigering och innehåll på sajterna har blivit bättre och tydligare. Ditt exempel om försäkringsbolag tycker jag inte är särskilt bra. Du menar alltså att Google ska vara någon sorts konsumentombudsman/Sverker Olofsson. Google levererar ett resultat och du som användare bedömer om de sajter som dyker upp är bra eller dåliga. Ska du teckna en försäkring så läser du väl villkoren samt kollar upp bolaget dessförinnan, eller kör du på nr.1 på Google direkt utan att tveka? Om alltför många tycker att resultatet är dåligt så måste Google göra om sin algoritm, men det drabbar knappast den som inte gör något aktivt för att hamna högre i SERP:en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag frågar mig fortfarande vad länkfarms-SEO tillför för värde på webben. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Citat:
Det var precis det jag påpekade i det första inlägget du svarade på. SEO-bolag måste vara tydliga med riskerna med länkfarmsmetoden, samt ta ansvar för de skador som ev. orsakas för företaget som anlitat dem. Vare sig de väljer att vara tydliga, eller får stå till svars för kundens ev. Google-ban, så kommer denna metod säkerligen snabbt dö ut i så fall. Jag har inget svar på det. Ska jag vara ärlig så gillar jag inte heller länkfaramar av den anledningen att det är skräp-SEO. Jag tror faktiskt inte att den utgör något större hot mot sajter som är kvalitativa och får skapligt med naturliga inlänkar. Kvalitativ SEO (tycker jag) genomförs både onpage och offpage, men då genom länkbyten med riktiga sajter eller SEO-bolagets egna sajter som är av "bättre kvalitet". Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-06-10 klockan 00:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag noterar att Enbil.nu (i din signatur) har huvudparten av sina länkar från länkkataloger - lustigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bara för att Google säger att det är "fel" att köpa (eller sälja) länkar så betyder det inte att det är något direkt fel eller omoraliskt med det! Dessutom bör det tilläggas att Google är fullt medvetna om att man köper länkar och att de som rankar bäst inom många ordrymder inte skulle kunna gör det utan att köpa länkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast är inte sökmotoroptimering som vilken annan typ marknadsföring (TV, Radio, Trycktmedia)? Den som betalar mest syns bäst.
Sen att Google vill motverka det är inte särskilt konstigt, de vill givetvis att företag använder sig av AdWords för att synas. (Hej förresten Jonathan!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena Oskar!
Kan hålla med dig till viss del, men skillnaden är att på webben har inte "den som betalar mest syns bäst" gällt i alls lika stor utsträckning som i andra medier, utan snarare "den som är bäst syns mest". Länkfarmar motverkar detta genom att förstöra sökresultat som baseras på riktiga organiska länkar. Tycker dock det är bättre att jämföra "vanlig" marknadsföring med banners, adwords och liknande. Där är det, i de allra flesta fall, tydligt att det är reklam det handlar om, och användare har även möjlighet att blockera det med t.ex. adblock (precis som att man kan stänga av TVn vid reklam). Det förstör inte heller för andra sajter/företag (som valt att inte försöka dopa googles sökresultat) på samma sätt som länkfarmar gör. /jonatan |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|