FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att jobba med betalda inlänkar är att manipulera rankingsystemet på ett otillbörligt sätt. Rankingsystemen bygger på att det är normala inlänkar inte massmanipulerade av en SEO-firma. Men Google har ju en blandning av automatika och manuella system för att upptäcka och neutralicera det problemet.
Så egentligen kastar man väl bort större delen av sina pengar om man betalar för inlänkar. Att däremot akrivt jobba med användbarhet ser jag enbart som positivt, Google hänvisar ju i sin dokumentation till att man ska jobba med användbarheten för en verklig användare, för det är vad de bygger sitt system för att värdera siter med hög användbarhet högt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Bra SEO-arbete med aktivt länkbygge går inte att upptäcka på varken automatik eller om en kontrollant manuellt skulle titta på det. Men även det är ett dyrt arbetssätt och nog inget som står för majoriteten av alla SEO-uppdrag. Något som många glömmer är att Googles främsta uppgift är att ge ett relevant och bra sökresultat till sökaren. Om en extremt bra och omtyckt webbplats/tjänst skulle hamna först på grund av tveksamma metoder - finns det tillfällen där Google känner att det är bättre att låta den webbplatsen ligga kvar eftersom den är så mycket mer relevant till sökningen än de andra träffarna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
kw_wasabi ger som vanligt bra svar i frågan! För att gå ifrån ämnet en smula: - För tio-femton år sedan kunde du kasta ihop en medioker sajt och få mängder av inlänkar pga att utbudet av sajter var begränsat och folks benägenhet att länka vidare var stort. - Numer kan du utveckla en väldigt genomarbetad och bra sajt men kan ändå ha svårt att få folk att länka till denna. Dels pga av att utbudet av sajter är så stort och dels att folk tjänar pengar på sina sidor (försäljning, annonsering, affilliate-program AdSense osv) och därmed undviker att få folk att hoppa vidare till andra.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Håller helt med dig där. Till skillnad från förr så får jag väldigt få besökare via länkar från andra sajter. Detta trots att jag nu för tiden länkas från otroligt mycket mer likartade sajter. Det gäller både konstruerade och naturliga länkar. Jag är inte helt säker på vad det beror på. Att länkarna nu för tiden oftast är placerade i en text borde väl snarare öka klickfrekvensen än minska den? Kan det vara så att folk över lag klickar mindre på länkar, och istället Googlar sig fram till en sajt? Jag tror på din teori om annonser och mindre vilja att frivilliglänka, men i mitt fall så vet jag att länkarna finns där men ändå inte klickas på i samma utsträckning som förr. En klar majoritet av sajterna jag har länkar på är riktiga sajter vars syfte är att få trafik, inte några som skapats i syfte att länka ifrån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså visst. Grunderna som att en <title> tag är bra att ha och <h1> är viktigt att använda kan nog de flesta som pysslar med webb. Det är ju ändå på Novice-nivå men det du betalar för är ju de avancerade kunskaperna som ett proffs besitter.
Det finns så sjukt mycket On-page optimering som man kan göra, detaljer finns det gott om. Man betalar också för deras kontaktnät, för att de kan skaffa bra; KVALITÉ-länkar till en. Detta känns som en löjlig diskussion, ungefär som de som inte förstå hur en hemsida kan kosta 50.000 KR. Man betalar för vad man får och affärsnyttan i det. Efterfrågan för SEO är stort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, men du missade iaf min poäng Marcus.
Dels så har jag inte hackat på seoproffsen som grupp, de försöker ju jobba så bra som möjligt efter systemet de lever i idag. Systemet verkar det dock finnas fel i. Sedan har jag inte ifrågasätt deras arvoden. Kvalitélänkar, det har jag sökt efter men inte funnit särskilt många när jag kollat igenom några referenssidor hos några seobolag, kan ni ge några exempel, det skulle vara schysst att se några jobb på detta (jag är ärlig här alltså)! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Men vad är din poäng? Jag upplever det du skriver mest som allmänt gnäll. Vad är det vi diskuterar och vart vill du komma?
Citat:
SEO kan i värsta fall vara lite dirty. Men till största delen så handlar det om att plugga regler och att vara lite smart och kreativ. När man märker att man är smartare och mer kreativ än andra så känns det inte särskilt dirty, utan bara allmänt bra. Ett exempel är tex din fråga om varför du inte hittar några bra inlänkar till sidor som köpt SEO. Någon SEOare har helt enkelt lyckats överlista dig och tycker förmodligen att det är ganska roligt. Återigen så vill jag dock påpeka att den SEO som de stora bolagen tillhandahåller till låga priser i bästa fall kan jämföras med McDonalds hamburgare i kvalité och pris. Man får det man betalar för. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag ville ha reda på om seoproffs har några hemliga trix.
Och det är ju kanon Gustaf för nu gav du ju några! Hur mycket sådan SEO görs aktivt på beställning, är det vanligt? Alltså kvalitetsinlänkar och till och med så att man sopar bort spåren efter sig. Om någon undrar så är jag intresserad av ämnet och vill komma dit hän att jag lär mig lite mer om det, ok? Riktigt bra SEO verkar ju inte så dirty ändå då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Besök www.seoforum.se, där lär du dig massor om seo om du är intresserad
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack Swecat, har hängt där en del också men bredden som finns är på wn tycker jag är bra.
Vilka seo-bolag är "kungar" i Sverige idag på seo? Ex, vilka skulle typ Ericsson eller skatteverket anlita för ett sådan uppdrag? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|