Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är ett seoproffs hemlighet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-27, 12:48 #31
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Nu vet jag inte så mycket om andra - jag kan bara svara för mig själv här.

Efter att ha jobbat med SEO under 5 års tid nu så har man samlat en hel del erfarenheter. Visst kan man lära sig grunderna på några kvällar men jag skulle kunna lista några exempel på saker som är de lite mer svåra inom on-page (jag erbjuder inte off-page) som kräver erfarenhet:

- När man gör en sökordsanalys att ge rätt rekommendation på sökord att satsa på baserat på vad det skulle ge och möjligheterna att nå hög placering för just den sajten och företaget bakom sajten.

- Långsiktig strategi för större sajter, vilket innehåll de ska satsa på osv.

- Bedöma om det är värt att byta domännamn/URL-struktur eller inte baserat på avvägning av negativa och positiva fördelar.

- Lösning av allt dubbelt innehåll för sajten med hjälp av tekniker som avancerade 301-regler, rel canonical, robots.txt, meta noindex osv.

- Lägga fram lösningar till innehåll som är svårt att indexera - till ex AJAX.

- URL-omskrivning med mod_rewrite är även knepigt ibland.

- Rekommendationer för att öka indexeringen av undersidorna och få de att ranka högre. Jag har haft ett flertal kunder med tiotusentals undersidor med unikt content som behöver ranka högre. Sådant kräver att man tänker till lite rörande den interna navigeringen.

- Rekommendationer hur man får sajten snabbare.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-27, 13:04 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat Visa inlägg
Myndigheter jobbar inte alls med SEO, de klarar sig på sitt varumärke.
De jobbar väl med den iofs men deras SEO är tämligen automatisk. Innehållet räcker bra, i övrigt får de många inlänkar utan ansträngning och dessutom har de troligtvis högre förtroende i Google från första början.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 15:25 #33
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De jobbar väl med den iofs men deras SEO är tämligen automatisk. Innehållet räcker bra, i övrigt får de många inlänkar utan ansträngning och dessutom har de troligtvis högre förtroende i Google från första början.
När jag jobbade på csn och vi pratade SEO så svarade man," det är inget vi behöver hålla på med så det jobbar vi inte med, det behöver man inte kunna för att jobba här"
Vilket jag tycker är ganska korkat eftersom att bygga bra hemsidor som validerar och är genomtänkta är en form av seo.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-30, 18:23 #34
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De jobbar väl med den iofs men deras SEO är tämligen automatisk. Innehållet räcker bra, i övrigt får de många inlänkar utan ansträngning och dessutom har de troligtvis högre förtroende i Google från första början.
Jag tror också att myndigheters SEO är tämligen självgående. De får automatiskt bra och starka länkar från andra myndigheter, men även tidningar m.m. Dock inte sagt att de inte behöver tänka på sin SEO. Det skadar aldrig då mycket av SEO-arbetet innebär att göra innehållet tydligt för besökaren, inte bara för sökmotorn.

Off-page behöver de nog inte bry sig så mycket, men de borde kolla så att deras publiceringsverktyg genererar korrekta rubriktaggar och inte anänder gammal HTML (font, width, font-color m.m.). Även möjligheten att enkelt kunna förstärka vissa ord i texterna, vilket gör det lättare för både besökare och sökmotor att få en uppfattning om vad texten handlar om.

Min uppfattning är att myndigheter fortfarande förlitar sig på informationsblad m.m. för att marknadsföra sig. Nu för tiden tror jag att det naturliga för många är att googla efter information, och då är det viktigt att de syns tydligt i sökresultaten. Det finns nog behov av en SEO-kunnig person på varje myndighet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-31, 10:10 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Visst skadar det aldrig men behovet av traditionell SEO är extremt mycket mindre på en myndighet och dessutom har de en skyldighet att spara på skattepengarna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-31, 10:31 #36
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Håller med... Om man till exempel som CSN (som nämndes tidigare) har PR8 och närmare 30 000 inlänkar, så behöver man kanske inte kämpa stenhårt med Off-Page SEO.

Att jobba med On-Page SEO är däremot vettigt, kanske inte i första hand för att man ska ranka högt i sökmotorerna, utan för att sökmotorerna ska ge mig RÄTT INNEHÅLL.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-31, 15:24 #37
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Visst skadar det aldrig men behovet av traditionell SEO är extremt mycket mindre på en myndighet och dessutom har de en skyldighet att spara på skattepengarna.
De har också en skyldighet att göra offentlig information lättillgänglig.

Det är en balansgång de får gå. Att avskaffa offentlighetsprincipen skulle säkerligen spara stora summor av skattebetalarnas pengar. Men hur många är mot ett avskaffande, och tycker istället att pengarna spelar mindre roll?
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 14:30 #38
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Det vi här kallar onpage seo, dvs att bygga bra sidor som det är lätt att hitta på både för besökare och sökmotorer, kallar man på en myndighet användbarhet :-), och det jobbar man mycket med. Så egentligen jobbar man med SEO, man kallar det bara något annat.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 14:38 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
De har också en skyldighet att göra offentlig information lättillgänglig.

Det är en balansgång de får gå. Att avskaffa offentlighetsprincipen skulle säkerligen spara stora summor av skattebetalarnas pengar. Men hur många är mot ett avskaffande, och tycker istället att pengarna spelar mindre roll?
Det jag skrev hörde ihop, blir lite galet om du drar isär det på det viset Med att spara på pengarna menar jag givetvis inte att man ska stänga ner all verksamhet...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-06-02 klockan 14:40
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-04, 16:13 #40
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen?
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs?
Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
seo-företag, seo-proffs


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017