Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Min första arbetsintervju

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-19, 17:24 #1
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mycket flitig postare
Marios avatar

Jag behöver alla tips jag kan få, jag har min första arbetsintervju imorgon. PC-tekniker handlar jobbet om, vart förutom att det är i södertälje vet jag inte, är bemanningsföretag som sedan hyr ut mig(om jag får jobbet) till ett företag i södertälje så att plugga på det företaget är väl lite svårt, jag kan plugga på bemanningsföretaget dock.

Dom har ju redan min CV, ska jag ta med det ändå? Hon sa inget om att ta med betyg från tidigare jobb eller gymnasiet, räknar dom med att jag ska veta det? Klädsel? Det är ju inget "kostymjobb", självklart ska man klä sig bra och fräscht, kostymbyxor och skjorta eller bara vanliga kläder som man kommer använda i jobbet?

Ös på med tips! Tack.

Mvh,
Mario
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 17:37 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ta med CV även om de har det så kanske de vill fråga om något där. Vore ju rätt så pinsamt om du behöver titta i deras version för att se vad de menar.

Jag skulle ta kostymbyxa och skjorta eftersom du inte vet vilket företag det gäller och vilken klädkod som de har.
Om du mot förmodan är rökare, rök absolut inte före du går in.

Lycka till
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 17:41 #3
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Jag gick på min senaste intervju med jeans och skjorta, men jag tror att det beror lite på vem som sitter på andra sidan bordet.
Har nu jobbat som nätverkstekniker på det nya stället i 2 månader.

lycka till
Oläst 2005-10-19, 17:49 #4
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Ta med CV och betyg för säkerhets skull. Bättre att ha med det ifall de skulle fråga..

Tycker inte du behöver klä upp dig alltför mycket, har du jeans och t-shirt i vanliga fall så kom i jeans och t-shirt (eller skjorta). Se till att vara ren och fräsch bara, det är det viktigaste.

Lycka till.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 18:31 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Kör skjortan.. ingen tvekan om det.. det spelar ingen roll om du har det normalt, eller om de har det normalt.. det visar på god stil och engagemang att vara proper.

Ta med alla papepr av samma orsak som ovan. Det verkar strukturerat även om de har det redan.

Andra tips.. Se dem i ögonen.. (om man har svårt med det)..var säker på dig själv. Frågar de om du vill ha kaffe (99%säkert) så svara ja. Det är bra för att kunna slappna av själv, och är en social grej).

Tänk ut tre bra saker med dig själv och tre dåliga, det är en standardfråga. Orsaken att man frågar är för att man vill veta om du har insikt i dina dåliga sidor. Självmedvetenhet. Om man inte vet det så kan man inte förbättra sig själv osv.

Orkar du, så tänk ut nåt som får dem att minnas dig. Våga nåt.. Bilder på tidigare arbeten osv.. ingen aning vad det skulle kunna vara i detta sammanhang.. men det är en bra grej generellt.

Viktigast är att vara lagom taggad. Inte så upphetsad att du inte gör bra ifrån dig, men så pass på g att du inte är off liksom (hoppas du förstår vad jag menar)... det är en mental grej.. viktigt att komma in i rätt stämning, något som kan ta ett par intervjuver att komma underfund med...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 19:31 #6
Marios avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Marios avatar

Tack för tipsen! Kostymbyxor med ljus skjorta, utan slips, låter bra?
Oläst 2005-10-19, 19:40 #7
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
ja, skjorta och byxor brukar funka. Inte bra att vara för överklädd heller.
Ta med betyg och intyg som du har. Frågar de inte efter det kan de ju bara ligga kvar i väskan. Är värre om de frågar efter något som ligger hemma.

Kan ju bygga på den här tråden med en följdfråga.
Om man har ett företag vid sidan av ev. anställning. Är det fördel eller nackdel att lyfta fram det?
Det kan ju tillföra kompetens, visa på driftighet etc, men samtidigt kan ju rekryteraren tro att man inte
kommer satsa helhjärtat på jobbet, utan att tid och resurser går till den egna firman.

Hur har ni gjort som har anställning vid sidan av egen verksamhet?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 20:06 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by jake@Oct 19 2005, 19:40
Om man har ett företag vid sidan av ev. anställning. Är det fördel eller nackdel att lyfta fram det?
Det kan ju tillföra kompetens, visa på driftighet etc, men samtidigt kan ju rekryteraren tro att man inte
kommer satsa helhjärtat på jobbet, utan att tid och resurser går till den egna firman.

Hur har ni gjort som har anställning vid sidan av egen verksamhet?
Jag var noggrann med att framhålla att jag driver eget främst för att det inte skulle problem vid ett senare tillfälle. Är man inte beredd att lägga ner sin egna verksamhet och det inte skulle gå att kombinera arbetena så vill man ju gärna höra det i ett tidigt skede. Så länge det inte är direkt konkurrerande verksamheter så känns det dessutom bara som något positivt så länge det inte inkräktar på jobbet.
Oläst 2005-10-19, 20:09 #9
Marios avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Marios avatar

Jag har tänkt på något liknande, om dom frågar vart man tror att man är om 5år, att svara att man tror sig ha öppnat eget om 5år måste ju vara negativt eller? Det betyder att man inte räknar med att jobba där i mer än 5år om det(?)
Oläst 2005-10-19, 20:12 #10
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Mario@Oct 19 2005, 20:09
Jag har tänkt på något liknande, om dom frågar vart man tror att man är om 5år, att svara att man tror sig ha öppnat eget om 5år måste ju vara negativt eller? Det betyder att man inte räknar med att jobba där i mer än 5år om det(?)
Du behöver ju inte vara så specifik. Kan väl säga att du har funderingar på att starta upp något parallellt eller något i den stilen. Vanligtvis rekommenderas man ju heller inte att stanna längre än 3 år på sitt första jobb om man vill tänka på karriär/löne-utveckling.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017