FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Enda det drabbar är leverantörer som har fusk byggt och inte byggt det redundant i flera ringar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.robtex.com/as/as28908.html#graph De flesta operatörer använder samma text, "Avgrävd kabel orsakar störningar i bredbandstrafiken Under förmiddagen grävdes en större fiberkabel av mellan Nordmaling och Örnsköldsvik. Fiberkabeln är en så kallad "huvudfiber". Detta har medfört störningar i bredbandstrafiken hos vissa av våra tjänsteleverantörer." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Ja fibern går mellan Nordmaling och Örnsköldsvik men finns även så den fortsätter åt annat håll. Dom som drabbades var för snåla att bygga det korrekt helt i en ring. Gissar på "Norrsken" fiber alt telenor/tdc fibern. Hade dom betalat för att även ha kapacitet åt andra hållet med i ringen hade det blivit 0 avbrott. Möjligtvis kapacitet störningar om dom inte köper kapacitet så det räcker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Fast hur kom vi in på avbrott i Norrland med Loopia? Fattade inte riktigt sambandet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Strömavbrottet i Västerås som det hänvisas till ang. den senaste driftstörningen var egentligen inte Mälarenergis fel utan Vattenfalls. Mälarenergi köper den el de inte producerar själva från Vattenfall och som vanlig så kopplar Vattenfall fel (Vattenfel?) och har inte redundans. Hemmavid hade vi ett kommunalt elbolag som levererade elen från det lokala vattenkraftverket (100 meter bort) och vi hade ett enda oplanerat avbrott på 60 år. Sen så köpte Vattenfall bolaget och vips så skulle vi kopplas in på "nätet" vilket gör att vi får elen från Yttre Hebriderna (känns det som) istället för 100 meter bort. Sex strömavbrott första sommaren och sen har det bara gått utför. Det har dock alltid lyst i kraftstationen. Länge leve Vattenfall...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Och lär gissa att den tagenten kommer bli utsliten och få användas många år framåt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag måste i alla fall säga att SQL-databaser uppenbarligen är rejält stryktåliga
mot strömavbrott. ![]() ..eller så kanske alla deras databasservrar får signal från UPS:en att stänga av sig så fort den går igång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kör man InnoDB så är det ju ganska kraschsäkert. Men även MyISAM brukar klara sej, iaf i mina virtuella servrar när jag dödat dem utan att stänga ner gästoperativet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast Patrikweb är långt ifrån bäst.
Kunnig, men värre person att ha och göra med får man nog leta efter. Hur är det förresten, Patrik... Har du nytt bergrum eller är det fortfarande falsk marknadsföring du sysslar med? Med tanke på att du vart utslängd ur ditt förra pga. något... ? Loopia är ett bra företag, men ack vad dom måste lösa sin driftsäkerhet! Dock vet jag ju att dom nyligen nyanställt ett par tekniker som jag hoppas ska påpeka och hjälpa dom med det ![]() Jag håller tummarna! Senast redigerad av Jine den 2010-07-20 klockan 17:03 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|