FAQ |
Kalender |
![]() |
#151 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om det nu är så "Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker och slutsatserna ovan är tagna ur luften och helt utan belägg"
Med alla problem Loopia har så undrar jag hur landets sämsta tekniker skulle ha varit. Nu vet jag inte om Loopia kör SAN eller lokala diskar men finns många sätt ha redundanta larm system för kritiska saker. Att använda snmp för hämta diskstatus från 2 olika system samt även ha snmp-trap borde göra det svårt misslyckas att få larmen. Sedan är det ju inte troligt att utrymmet växer så mycket på en kväll utan låter mer som att ingen haft kontroll på servrarna under långtid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag fick detta felmeddelande både inatt (mellan kl 00:10-00:50) och igår natt (mellan kl 00:40-01:20). Så två nätter i rad har det i så fall gått fullt på diskarna. Om man nu lyckats lösa det första natten, hur kan det då inträffa igen natten efter?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eftersom det sker ungefär samma tid båda nätterna. Låter som en vettig lösning men antagligen inget vi får veta ändå. Vilken server ligger ni på? Jag har tillgång till tre olika konton hos dem med olika databasservrar. Senast redigerad av JensS den 2010-06-12 klockan 00:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||
|
||||
|
Som mysql doktor skulle jag rekommendera ett mysql server kluster på 10 eller 20 servrar med 10Gb kort emellan eller Infiniband 40Gb emellan servrar och webbservrar. Då skulle man ha en stabil och skalbar lösning. Snabb anslutning mellan servrarna är A och O när det gäller mysql kluster eftersom all data ligger i minnet. Obs, detta kräver specialkunskap från tekniker, och programmeringskunskaper för att göra anpassningar av kontrollpanelen.
Senast redigerad av Danielos den 2010-06-12 klockan 00:40 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
|
|||
|
Citat:
Men du överdriver lite med, kan hålla med om Infiniband inte kan mätas i snabbhet mot Ethernet. Men 40G är extremt mycket, normal storage drar inte i regel någon större trafikmängd. Bara att fylla 1GE krävs jävla mycket data. Sedan 10-20 st DB servrar med 40G Infiniband så vetefan om man skulle kört mysql som db server. Normalt använder man Infiniband just för extremt stora kluster som behöver bearbeta extremt mycket data. Flertal 100GB i snabb fart men då är det ju inte DB saker. Och är mycket tveksamt om Infiniband ens skulle ge någon fördel för DB som ens går mäta på ett vettigt sätt. För webbservrarna med php mysqllibesen skulle ändå vara så pass långsamma så Infiniband inte skulle ha någon fördel ändå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#157 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
|||
|
Citat:
En intressant sak när man kollad på test resultat på olika typer av storage mot vmware var att jumboframes inte gav något bättre märkbar prestanda än utan. Nu lär det ju skilja säkerligen beroende på vad för NIC och SAN (ISCSI/NFS) man kör möjligen men. Men innan man börjar kolla på skalbara lösningar så kan ju ett bra första steg se till att ha koll på att inte få slut på disk. Klarar man inte det så kommer allt skita sig totalt i större klustrad miljö. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag håller dock med dig och de många andra om att loopia sköter sig dåligt. Det är alltid något som strular var och varannan dag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |